دکتر هیلتی
پخش عمده میخ و چاشنی و لوازم یدکی تفنگ میخکوب

نحوه استفاده از تفنگ میخکوب برای مبتدیان

کاربردی ترین و مهم ترین ابزار و دستگاه مورد نیاز برای نجاری و کارهای ساختمانی تفنگ میخکوب است، استفاده کردن از این دستگاه سبب افزایش سرعت کار می شود به عنوان مثال اگر نجار با کمک چکش کارهای خود را انجام دهد خیلی زمان بر و پیچیده خواهد بود اما میخکوب ها در سریعترین زمان بهترین کارایی را خواهند داشت.

مزیت اصلی تفنگ میخکوب استفاده از ابزار با یک دست می باشد که این امکان را می‌دهد نجار با دست دیگر خود چوب یا قرنیز را ثابت نگه دارد. میخکوب ها دارای میخ‌های بسیار نازک و ظریف هستند و به آسانی داخل چوب سخت، چوب نرم، پلای وود و دیگر مصنوعات چوبی مثل: ام دی اف نفوذ می‌کنند. قسمت انتهای میخ ها بسیار کوچک و ظریف است و سبب می شود سوراخ ریزی داخل کار ایجاد ‌کند که با کمک کمی فیلر به راحتی می‌توان آن را مخفی نمود.

دستگاه تفنگ میخکوب

تفنگ های میخکوب هرقدر که قدرتمند تر باشند کارهای سخت تر و صنعتی را بهتر انجام می دهند لازم به ذکر است برای کارهای کوچک که دارای پیچیدگی کمتر باشند احتیاجی نیست که از تفنگ های بسیار پر قدرت استفاده کنید بهتراست از تفنگ های میخکوب متنوعی که برای مصارف گوناگون در بازار وجود دارد کمک بگیرید.

انواع تفنگ میخکوب

• میخکوب های شارژی
• میخکوب های برقی
• میخکوب های بادی

نحوه عملکرد انواع دستگاه های میخکوب

• عملکرد مستقیم و یا غیر مستقیم
• شلیک به صورت تکی یا خشابی
• چرخه پیستون آن ها به شکل دستی یا اتوماتیک

نحوه استفاده کردن از میخکوب ها

میخکوب ها دستگاهی هستند که درون محوظه آن ها سیلندر بزرگی قرار گرفته است وهمین قطعه سبب پرتاب سریع میخ ها می شود در ابتدا بهتر است نوک میخکوب را روی سطح چوبی خود قرار دهید و سپس میخ را داخل چوب بزنید، بعضی وقت ها نیاز است با توجه به شرایط حالت زاویه دار میخ را وارد نمایید که در این حالت بهتر است قبل از شروع زاویه مناسب را تعیین نمایید.

روش کار شلیک میخکوب ها

اساس و روش کار همه ی دستگاه های میخکوب یکسان است زیرا منبع آن یک نوع گاز اشتعال آور می باشد، و تنها می توانید آن را بر اساس ماشه و ضامن کنترل نمایید و در کل شلیک تفنگ آن ها به دو دسته تقسیم می شود: در بعضی از دستگاه ها میخ ها به صورت سری و پشت سرهم پرتاب می شوند سرعت کار این مدل دستگاه ها بسیار بالا است اما می تواند خطرناک هم باشد، نوع دیگر از دستگاه های میخکوب بیشتر از ضامن استفاده می کنند که حتما باید نوک میخکوب را روی سطح چوبی فشار دهید و برای پرتاب هر میخ ماشه را بکشید.

نکات ایمنی در هنگام استفاده از دستگاه میخکوب

نکات زیر را برای نگهداری بهتر و طول عمر بیش تر دستگاه می باشد:
قبل از شروع کار همیشه بهتر است قطعات دستگاه را تمیز کنید و یا در صورت لزوم تعویض نمایید، برای این کار با انگشت دست خود،اهرم گلن گدن را بهتر است بالا نگه دارید و آزاد کنید، کله گی تفنگ میخکوب را سمت عقربه های ساعت بچرخانید با این کار قسمت جلوی دستگاه باز می شود و قطعات داخلی آن را مثل: ضربه گیر، پیستون، هادی میخ و… را بتوانید خارج کنید برای اینکه راحت تر تمیز شوند می توانید از اسپری های تمیز کننده استفاده کنید. برای راحتی کار و تمیز شدن سریع هیچ وقت از بنزین،روغن گیربکس و امثال آن ها استفاده نکنید. بعد از اینکه قطعات را تمیز کردید هم با دستمال داخل کیف، میخکوب ها را خشک کنید این کارها سبب افزایش عمر و کارایی دستگاه می گردد.

میخکوب پنوماتیک چیست؟

تفنگ پنوماتیک میخکوبی یک دستگاه برقی است و به کاربر کمک می‌کند تا میخ‌ها را دقیق به قطعه کار که بیشتر مواقع چوب است بکوبد و سبب پیوند قطعات به یکدیگر شود.

قطعات میخکوب

بهتر است هر کاربری قطعات اساسی و مهم تفنگ میخکوب را بشناسد و اصول کار با آن ها را بداند.

• اتصال کمپرسور یا هوای فشرده

خوب است بدانید طرز کارمیخکوب ها به گونه ای است که با هوای فشرده تغذیه می کنند، و بهتر است شیلنگ را از کمپرسور هوا به ورودی هوای دستگاه وصل کنید، معمولاً این اتصال از نوع کوپلینگ سریع است. در برخی از برند ها اتصال ورودی هوا بر روی میخکوب ممکن است از مدل چرخشی باشد تا بتواند برای حرکت انعطاف پذیرتر باشد.

• دماغه

دماغه در قسمت پایین تفنگ میخکوب قرارگرفته است، یعنی جایی که میخ از آن قسمت پرتاب می شود. دماغه به عنوان قطعاتی است که ایمنی ابزار را بسیار بالا می برد. شما نمی توانید به راحتی میخ را به چوب بکوبانید مگر اینکه نوک بینی را روی محل میخ محکم فشار دهید. این کار باعث جلوگیری از شل شدن تصادفی و ناخواسته خارج شدن میخ کمک می کند.

• ماشه

ماشه تفنگ میخکوب حرکت هوای فشرده را بالای پیستون زمانی که ماشه فشار داده می شود و یا در پایین پیستون هنگامی که پیستون رها می شود کنترل می کند. ماشه در واقع یک گیره ایمن است که شلیک تصادفی میخ را از بین می برد و به طور کلی تحت کنترل کاربر در می آورد.

• خشاب

خشاب در واقع نگهدارنده تفنگ میخکوب است و میخ ها را زیر تیغه پیستون محرک قرار می دهد. طراحی خشاب با توجه به نوع میخکوب با یکدیگر متفاوت است، و به دو دسته خشاب های مستقیم یا زاویه دار تقسیم می شوند، ظرفیت میخکوب ها می توانند متفاوت باشند، خشاب ها ممکن است یک دریچه کوچکی برای نشان دادن تعداد میخ های باقی مانده در آن داشته باشد.

• خروجی هوا یا اگزوز

هوای فشرده در واقع برای فعال کردن تیغه محرک استفاده می شود. در برندهای متفاوت میخکوب ها، یک اهرم یا دستگیره برای دمیدن ذرات چوب به خارج از محل کار وجود دارد که سبب می شود نقطه اصلی میخکوب به صورت کامل مشاهده شود. در بعضی مدل ها هم برای باز کردن ناحیه بالای دماغه خروجی هوا وجود دارد تا میخ های گیر کرده به راحتی خارج شوند.

اصول کار تفنگ میخکوب

تفنگ های میخکوب وظیفه خود را در دو مرحله انجام می دهند:

• میخ ها را به سطح چوبی که در مقابل آن نگه داشته شده است منتقل می کند.

• میخ را زیر میله پیستون قرار داده و شلیک می کند هر تولیدکننده ای ممکن است طراحی خاص خود را برای انجام این کارانجام دهد.

میخکوب ها هوای فشرده را مستقیماً از یک کمپرسور هوای فشرده یا از مخزن گیرنده هوا دریافت می کنند، کار آن ها بسیار ساده است. در واقع یک پیستون در یک سیلندر را به بالا و پایین حرکت می دهند که یک تیغه محرک به سمت پایین پیستون آن متصل شده است. خشاب فنری به قرار دادن میخ در زیر میله پیستون کمک می کند. زمانی که ماشه فشار داده می شود، هوای فشرده از بالای پیستون جریان پیدا می کند و پیستون را به سمت پایین فشار می دهد و تیغه میخ را به سمت قطعه کار می کشاند.

قبل از شروع به استفاده تفنگ میخکوب پنوماتیک خود را به منبع هوای فشرده وصل نمایید. دفترچه دستگاه خود را بخوانید و مطمئن شوید که منبع هوای شما توانایی این را دارد که حجم مورد نیاز هوا برای فشار را تامین نماید. هوای فشرده وارد قسمت نگهدارنده یا همان مخزن درون تفنگ میخکوب می شود. و از قسمت مخزن وارد محفظه های اطراف سیلندر و دو طرف شیر پلانجر می شود، شیر پلانجر در بالای پیستون قرار گرفته است.

هنگامی که ماشه تفنگ میخکوب را می‌کشید حتماً احتیاط‌ های ایمنی را رعایت کنید و البته باید از ورود هوای فشرده از مخزن به داخل محفظه‌های اطراف سیلندر جلوگیری کنید.

روش های پرتاب میخ در میخکوب ها

دو نوع میخکوبی وجود دارد:

1. پرتاب تک ضربه ای
2. پرتاب میخ های متوالی و پشت سر هم

ایمنی تفنگ میخکوب

عملکرد تفنگ میخکوب های بادی بسیار ساده است، و در صورت استفاده نادرست می تواند باعث بروز حوادث بسیاری شود، لطفاً دستورالعمل های ایمنی را حتماً در نظر بگیرید:

• قبل از شروع استفاده از دستگاه میخکوب بهتر است،حداقل برای چند روز با یک نجار ماهر کار کنید و اصول کلی را یاد بگیرید که بتوانید از تفنگ پنوماتیک میخکوب با خیال راحت استفاده کنید.

• دفترچه راهنمای را به طور کامل مطالعه نمایید و آن را خوب یاد بگیرید. زیرا هر سازنده ممکن است تغییرات خاص خود را در یک طراحی استاندارد داشته باشد.

• از وسایل ایمنی پیشنهاد شده توسط سازنده تفنگ میخکوب مانند: عینک ایمنی استفاده کنید. لباس های گشاد هم بهتر است نپوشید.

• زمان استفاده از تفنگ میخکوب همیشه مراقب دست خود باشید. دستان شما هرگز نباید در مسیر حرکت میخ ها قرار گیرند.

• اگر مد نظر دارید نوک دماغه را به طور دقیق روی قطعه کار چوبی قرار گیرد، ممکن است حادثه دوبار شلیک اتفاق بیفتد. و ممکن است انگشت شما روی ماشه قرار بگیرد، و ماشه را دو بار فشار دهید و در نتیجه به جای یک میخ، دو میخ را شلیک خواهد شد.

• هنگامی که از یک میخکوب سنگین استفاده کردید، ممکن است در هنگام میخ زدن، نیرویی شبیه لگد اسلحه به سمت شما پرتاب گردد و این نیرو ممکن است میخکوب را به سمت بدن شما حرکت دهد. اقدامات احتیاطی لازم را برای غلبه بر نیروی پس زدگی را انجام دهید.

به طور کلی از دستگاه میخکوب برای چه مکان هایی استفاده می شود:

• اطراف پنجره‌ها و درهای داخلی
• نصب قفسه‌های مختلف
• کار کابینت و مبلمان

بعضی از تفنگ های میخکوب از فشرده سازی هوا برای نیروی محرکه در پشت میخ بیشتر استفاده می‌کنند، اما بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند از تفنگ‌های میخکوبی برقی استفاده نمایند زیرا قدرت الکتریسیته قابل اعتمادتر و سازگارتر است.

میخکوب برقی برای چه افرادی نیاز است؟

میخکوب برقی را بیشتر افرادی تهیه می کنند که در ساخت و ساز کار می‌کنند. کسانی هستند که پروژه‌هایی را برای ساختمان ها انجام می‌دهند که مقیاس بزرگ‌تری را دارا می باشد می‌توانند از سرعت و ایمنی اضافی ارائه شده با کمک یک میخکوب برقی به جای یک چکش معمولی بهره‌مند شوند.
نکته مهم ارزیابی قیمت در مقابل ویژگی‌هایی می باشد که یک مدل خاص ارائه می‌ نماید و ارزش آن‌هایی را که نیازهای واقعی شما و پروژه‌هایی را که می‌خواهید انجام دهید، را می تواند ارزیابی ‌کند.

تفنگ میخکوب شارژی چیست؟

میخکوب برقی دارای دو نوع در بازار می باشند که عبارتند از : اسلحه‌های میخکوب برقی به دلیل پیشرفت‌های زیاد و بی‌سیم بودن بسیار محبوب شده اند. میخکوب سیمی هم با کمک سیم کشی به پریز برق شما متصل می‌شود. برق بی‌سیم توسط یک باتری لیتیوم یونی قابل شارژ تغذیه می‌شود. این تفنگ های میخکوب قابل حمل هستند و معمولاً قبل از نیاز به شارژ، زمان اجرای بسیار قابل قبولی دارند.

میخکوب‌های برقی با طراحی‌های فنری و الکترومغناطیسی تغذیه خود را انجام می دهند، یک میخکوب فنری دارای دو محور محرک دوار می باشد که با کمک موتور نیرو را دریافت می کند و می تواند یک محور دیسک شیاردار را حرکت دهد و در نهایت یک دنده را حرکت می‌دهد.

با این فرآیند یک بادامک چرخانده می‌ گردد و هنگام کشیدن ماشه میخکوب به یک اهرم فشار وارد می‌کند. این کار به چکش فشار می‌آورد و در نتیجه دو فنر را فشرده می‌کند. با چرخش اکسل، میخ آزاد شده هم شلیک می‌شود.
عملکرد و کارایی میخکوب های بستگی به جریان الکتریکی آن ها دارد و نکته ای که حائز اهمیت است این است که چگونه میدان مغناطیسی را در اطراف سیم ایجاد می‌کند، این مراحل شامل یک چکش کشویی می باشد که پیستون نامیده می شود و هنگامی که نیروی مغناطیسی اعمال می‌شود، پیستون در برابر تیغه ای که میخ را شلیک می‌کند قرار می گیرد.

مزایای میخکوب برقی

• نگهداری و استفاده از میخکوب‌های برقی بسیار آسان است امروزه با افزایش روزافزون نیروی برق از طریق پیشرفت‌های فناوری، محبوبیت بیشتری هم پیدا کرده‌اند.

• باتری‌های لیتیوم یونی برای زمان‌های طولانی توانایی این را دارد که بیش از همیشه شارژ را نگه کند و البته برای افزایش قابلیت حمل، اندازه و وزن سبک‌تر هستند.

• محدود به یک باتری نیستید، باتری‌های اضافی تقریباً همیشه برای خرید اختیاری در دسترس عموم می باشند تا شما همیشه میخکوب را در دسترس داشته باشید‌.

معایب میخکوب برقی

• میخکوب‌های برقی بی سیم به خاطر قدرت و عمر باتری محدودتر هستند. تفنگ‌های برقی بعضاً نمی‌توانند فشاری برابر با میخکوب پنوماتیکی ایجاد نمایند و همین امر سبب می‌شود آن‌ها برای کارهای سنگین مانند: قاب بندی و سقف سازی محبوب نباشند.

• بعضی از مدل‌ها و برندها وجود دارند که می‌توانند این کار را انجام دهند، اما به آسانی قابل مقایسه با فشار هوا در دسترس نیستند.

• در شرایطی که اتصال برق به هر دلیلی قطع باشد و یا دسترسی به آن وجود نداشته باشد، بهتر است به دنبال بکارگیری سیم های رابطه بسیار طولانی بروید البته این نکته مهم است که در مسیر احتمال آسیب به آن ها وجود دارد.

• بعضاً عمر میخکوب های بادی از میخکوب های برقی بیشتر است و البته مواد اولیه آن ها هم دارای کیفیت بیشتری هستند.

میخکوب پنوماتیک چیست؟

تفنگ‌های میخکوبی پنوماتیک اولین نوع از میخکوب ها به حساب می آیند که به عنوان دستیار ساخت و ساز برای کمک به پروژه های ساختمانی معرفی شده بودند. در سال های اخیر میخکوب‌ها نقش‌های مختلفی را ایفا کرده‌اند و سبک‌تر و قابل حمل‌تر از گذشته شده اند، این میخکوب ها از طریق یک شلنگ هوا به یک کمپرسور هوای شارژ شده متصل می‌ گردند و به دلیل مقدار فشاری که قبل از شلیک در داخل میخکوب ایجاد می‌شود بسیار قدرتمند تر هستند.

فرقی ندارد اگر میخکوب برقی یا پنوماتیکی را انتخاب کنید، شما در واقع ابزاری را دارید که قابلیت‌های قدرتمندی دارد تا به سرعت پروژه‌های شما را انجام دهد. میخکوب‌های برقی به خاطر قابلیت‌های حمل و استفاده آسان و راحت محبوب شده اند. میخکوب‌های پنوماتیک بیشتر برای زمانی که به قدرت بیشتری نیاز است، استفاده می‌شوند.

هر دو این میخکوب ها هم دارای معایبی هستند، به عنوان مثال: محدودیت‌های زیاد در سیم‌ها یا زمان شارژ شدن آن ها بسیار حائز اهمیت است، اما در کل کار کردن با آنها آسان است. قاعدتاً، بسیاری از مواردی که ممکن است سبب انتخاب شما شود این است که به دنبال چه نوع قدرت موتوری هستید و چه کارایی را از دستگاه نیاز دارید.

تفاوت اصلی سه مدل از میخکوب ها به منبع انرژی مورد استفاده در آن ها بر می گردد. نمونه های بادی بیشتر فشار باد میخ را به سمت بیرون هدایت می کنند و فشار لازم برای فرو رفتن در سطح مورد نظر را بیشتر تامین می کنند.

بسیاری از اشخاصی که در زمینه های مختلفی هستند ترجیح می دهند تا برای کارگاه ها یا دیگر فضا هایی که نیاز به جابجایی زیاد ندارند، سراغ میخکوب های بادی بروند. اما وقتی به دنبال یک دستگاه میخکوب قابل حمل باشید نمونه های برقی و شارژی قطعا انتخاب های بهتری برای شما است.

ما همواره سعی می کنیم تا بهترین محصولات و باکیفیت ترین برند ها را در اختیار مشتریان خود قرار دهیم و رضایت نهایی آن ها برای ما بسیار حائز اهمیت می باشد. همچنین برای مشاهده انواع تفنگ میخکوب بادی و برقی می توانید از صفحات محصولات ما در سایت دکتر هیلتی دیدن فرمایید.