دکتر هیلتی
پخش عمده میخ و چاشنی و لوازم یدکی تفنگ میخکوب

مراحل کناف کاری و نصب سقف کناف برای افراد مبتدی

مراحل کناف کاری

برای طراحی و کناف کاری نیاز به آموزش حرفه ای دارید تا بتوانید مستقل کار کنید. تمامی کارشناسان در زمینه کناف به خوبی آموزش دیده اند و مهارت کافی برای طراحی و اجرای کناف و نصب سقف کناف دارند.

مردم از قدیم الایام به دنبال زیباسازی منزل خود بودند و برای رسیدن به این هدف بسیار تلاش کرده اند. برای طراحی و اجرای دکوراسیون موارد ریز و درشتی وجود دارد که باید به آنها توجه کنید از جمله ویژگی های استفاده از کناف می توان به زیباسازی محیط، ارتقای امنیت، افزایش کارایی و … اشاره کرد.

یکی از جدیدترین مصالحی که امروزه در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد، کناف است. سقف کاذب در انواع مختلفی موجود است. سقف های کناف یکپارچه موضوع اصلی این مقاله همان سقف کناف مورد استفاده در منزل شماست.

در ادامه همراه ما باشید تا مراحل کناف کاری را به طور کامل در اختیارتان بگذاریم.

کناف چیست؟

با پیشرفت علم در سراسر جهان، دیگر از مصالح ساختمانی سنتی استفاده نمی شود، بلکه مردم مصالح مدرن تری را به کار می گیرند. سال 1378 سیستم ساخت و ساز خشک به نام کناف برای اولین بار در ایران معرفی شد.

کناف نوعی تخته گچی روکش دار است که در مصارف مختلفی مانند سقف کاذب، پارتیشن و دیوارهای روکش دار استفاده می شود. طراحی سقف کناف از آن دسته زیباسازی منزل است که بسیاری از افراد به دنبال آن هستند.

موارد استفاده از کناف کاری

کناف به دلیل ویژگی ها و مزایایی که دارد در موارد زیادی مورد استفاده قرار می گیرد. در زیر به چند مورد از پرکاربردترین موارد کناف به عنوان یکی از ابزارهای دکوراسیون داخلی اشاره می کنیم.

دیوار کاذب جدا کننده

اگر فردی بخواهد فضای داخلی را به دو قسمت تقسیم کند، کناف بهترین گزینه است. برای تقسیم کردن فضای داخلی از دیوار کاذب استفاده می شود. این دیوارها از پانل های فولادی سبک پیش ساخته، ساخته شده اند که با پیچ های مخصوص نصب و تمام درزها را با نوار چسب می بندند. پس از نصب، می توانید رنگ، کاغذ دیواری یا کاشی را به دلخواه روی این دیوار اضافه کنید.

دیوار کاذب پوششی

از این نوع دیوار برای دیوارهای ساختمان های قدیمی که نیاز به تعمیر دارند استفاده می شود. پوشش دیوارهای کاذب به دو گروه سازه ای و غیر سازه ای تقسیم می شود.

سقف کاذب کناف

سقف کاذب کناف در واحدهای تولیدی طبق استانداردهای خاصی تولید می شوند. سازه های این سقف از فولاد ساخته شده و بسیار ایمن هستند. یکی دیگر از مزیت های این سقف نسبت به سقف های دیگر این است که سریع نصب می شود. پس از نصب در مدت زمان بسیار کوتاهی رنگ آمیزی و دسترسی آسانی به تجهیزات الکتریکی مورد استفاده در حین کار دارد.

سقف کاذب کناف مشبک

هنگام استفاده از این نوع سقف از کاشی های بتنی و گچی استفاده می شود که آویزهای مخصوصی برای اتصال به سقف دارند. این نمونه از کناف کاری یکی از ساده ترین و پرطرفدارترین کاربردها می باشد و ارتفاع آن بر اساس نیاز شما قابل است.

ابزارهای لازم در کناف کاری

کناف از آن دست سازه هایی است که برای اجرای آن نیاز به تجهیزات خاصی دارد. در زیر به ابزار کناف کاری اشاره می کنیم.

  • دستگاه برش قرقره ای
  • سوهان گرد
  • جک نگهدارنده
  • جک بالابر
  • گاری حمل پانل
  • دستگیره حمل پانل
  • ریسمان رنگی
  • گردبر
  • پخ زن
  • رنده

مزایای کناف کاری چیست؟

طراحی سقف کناف مزایای متعددی دارد که افراد زیادی را به خود جلب کرده است. در ادامه به بررسی مزایای کناف کاری می پردازیم.

سبکی کناف

سبک بودن کناف باعث کاهش بار ساختمان شده و ده تا پانزده برابر سبک تر از مصالح سنتی است. با توجه به این ویژگی می توان مقاومت در برابر زلزله را افزایش داد و در صورت تخریب ساختمان خطرات جانی کمتری به همراه خواهد داشت.

نحوه اتصال انعطاف پذیر

نحوه اتصال کناف ها بسیار منعطف است و به راحتی به زیرسازی و پروفیل های فلزی متصل می شود که به افزایش مقاومت در برابر زلزله نیز کمک می کند.

دسترسی به تاسیسات الکتریکی

یکی از مزیت های اصلی کار کناف سهولت دسترسی به تجهیزات الکتریکی و مکانیکی است. این مزیت عمر مفید سازه های کناف را افزایش می دهد زیرا مانند مصالح سنتی نیازی به خراب شدن ندارند.

سهولت نصب

اگر از مصالح ساختمانی سنتی برای زیباسازی منزل خود استفاده کرده اید، معمولاً پیمانکار از شما می خواهد که پس از اجرا مدتی صبر کنید تا کاملاً خشک شوند، در حالی که اگر می خواهید دیوار یا سقف را رنگ کنید، بسته به شرایط آب و هوایی باید حداقل 5 تا 10 روز صبر کنید، اما زمانی که کنافکاری را انتخاب کرده باشید، می توانید بلافاصله پس از نصب، دیوار را رنگ آمیزی یا حتی کاشی کاری یا کاغذ دیواری کنید.

در هنگام کناف کاری از نوار درزگیر استفاده می شود؛ بنابراین دیگر ترکی روی دیوار ظاهر نمی شود.

عایق صدا و حرارت

عایق بندی کناف از مهم ترین مزایای این نوع سقف های کاذب است. کناف ها عایق خوبی برای صدا و گرما هستند به همین دلیل امروزه از این مواد جدید بیشتر در آپارتمان ها استفاده می شود تا از ایجاد مزاحمت برای همسایه ها جلوگیری کرده و همچنین عایق خوبی در برابر گرما باشد. برای افزایش این مزایا از پلی استایرن و پشم سنگ بین دو قسمت بتن استفاده می شود.

چند مدل سقف کناف داریم؟

سقف کناف در بازار دو مدل تایلی و یکپارچه موجود است که در ادامه انواع سقف کناف را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

سقف کناف یکپارچه

سقف کناف یک تکه نوعی سقف ثابت است که در آن عناصر سقف غیر متحرک و در ابعاد بزرگ و به صورت یک تکه ساخته می شوند. زیبایی این مدل سقف باعث شده است که افراد زیادی به دنبال انجام آن باشند. دو سیستم اجرایی برای سقف های کناف یکپارچه وجود دارد: نوع A (دو منظوره) و نوع B (اجرای یک طرفه).

سقف کناف تایلی

سقف کناف تایلی از پنل های کوچک و مجزا تشکیل شده که قابل جابجایی هستند و هر زمان که بخواهیم به پشت بام دسترسی داشته باشیم می توانیم آن ها را از زیر ساخت خارج کنیم. این سقف ها اغلب ظاهر ساده ای دارند.

بررسی مراحل انجام کناف

اگر به دنبال روش هایی برای ساخت سقف کاذب هستید، لازم است یک آموزش کامل ببینید. کسب مهارت های لازم برای کار با کناف نیاز به تجربه عملی زیر نظر یک متخصص دارد، اما قبل از اینکه در مورد آموزش کناف صحبت کنم، اجازه دهید مراحل کناف کاری را به شما توضیح دهیم.

مرحله 1: میزان ارتفاع را تعیین کنید

اولین قدم در آموزش کلی سقف، تعیین ارتفاع است. این کار با استفاده از رشته های رنگی روی دیوار انجام می شود. دقت در این مرحله مهم است زیرا پایه و اساس کل فرآیند نصب را می‌سازد.

مرحله 2: ساختار را آماده کنید

پس از تعیین ارتفاع، مرحله بعدی تراز کردن سازه با استفاده از یک پیچ 3.5 یا صفحه غلتکی است. این مولفه ها نقش مهمی در نتیجه و خروجی بهتر دارند. این پیچ ها باید به درستی در محل تعیین شده نصب تا یک ساختار محکم ایجاد شود.

مرحله 3: اندازه آویزها

مرحله سوم نصب کناف، تعیین اندازه آویز بر اساس ارتفاع تعیین شده از سازه سقف تا سطح است. این مرحله امکان قرارگیری مناسب را فراهم می کند و اطمینان می دهد که سقف به درستی تراز شده است.

مرحله 4: آویزها را نصب کنید

پس از طراحی سازه سقف کناف، باید آویزها را با استفاده از میخ یا پیچ استیل در فضای مناسب نصب کنید. در این مرحله، بسیار مهم است که قبل از برنامه ریزی به طرح پایبند باشید. این به این دلیل است که چارچوبی را برای کناف سقف ایجاد می کند.

مرحله 5: پروفیل ها را اضافه کنید

پس از نصب مطمئن آویز، پروفیل باید به آویز متصل شود. مهم است که فضای مناسب طبق نقشه اولیه فراهم شود. این به این دلیل است که سقف شما دوام بیشتری خواهد داشت.

مرحله 6: زیرسازی کناف

برای تکمیل ساخت کناف، پانل های سقف کاذب باید برای کریرها تقسیم شوند. این مرحله برای ایجاد یک پایه محکم برای استقرار کناف مهم است.

مرحله 7: نصب پانل های گچی

حالا نوبت به چسباندن پانل گچی است. نصب پانل ها و استفاده از تعداد صحیح میله های افقی بسیار مهم است. حداکثر فاصله بین ناخن ها باید 19 تا 50 سانتی متر باشد. علاوه بر این، برای اطمینان از ایمنی نصب باید از سه نوع پیچ استفاده شود: پیچ هایی که پانل ها را به سازه متصل می کنند، پیچ هایی که کل سازه را به سازه متصل می کنند و پیچ هایی که ترکیب سازه را با کناف متصل می کنند.

مرحله 8: آب و هوا و آماده سازی بتونه

قبل از هرکاری مطمئن شوید که شرایط آب و هوایی برای بتن مناسب است. علاوه بر این، آبی که برای تهیه بتونه استفاده می شود باید از کیفیت خوبی برخوردار باشد. برای بهترین نتیجه، از آب تمیز با pH متوسط ​​با در نظر گرفتن دمای محیط بین 15 تا 35 درجه سانتیگراد استفاده کنید. استفاده از چند لایه بتونه تا ضخامت 10 میلی متر به آب بندی پوشش بتن کناف کمک می کند.

مرحله 9: ایجاد فضای خالی مناسب

حالا نوبت نورپردازی سقف کناف است. در این مرحله قسمت تنظیم نور و نور مخفی سقف کناف با رشته های رنگی تراز شده و مشخص می شود. سپس با ابزار مخصوص، محل قرارگیری لامپ را برش داده و سپس پس از انجام کلیه کارهای روی سقف، با عبور سیم و وسیله روشنایی مخصوص از سوراخ سقف، لامپ را در فضای خالی نصب کنید. پس از رنگ آمیزی سقف، نصب چراغ ها را فراموش نکنید.

مرحله 10: آب بندی با نوار و لاینینگ و برنامه بالا

برای جلوگیری از آسیب و افزایش صدا و پراکندگی گرما، پانل ها را با چسب بچسبانید. این مرحله برای اطمینان از دوام و عملکرد نصب کناف شما مهم است. بعد از آب بندی نوبت خط کشی و رویه کناف است. این کار باید در دو قسمت با فاصله حدود 7 ساعت انجام شود. با توجه به عرض مناسب 40 سانتی متری، پوشش کاملی خواهید داشت.

مرحله 11: از گوشه های دیوارها محافظت کنید

برای محافظت از گوشه های دیوارها، استفاده از سازه محافظ (نوار محافظ گوشه) را توصیه می کنیم. این لایه حفاظتی اضافی دوام نصب را تضمین می کند. در مرحله آخر از بتونه برای ایجاد یک سطح صاف و تکمیل پایه رنگی سطح کیف استفاده می شود.

نکات طلایی در نصب کناف

در هنگان نصب کناف باید نکاتی را رعایت کنید تا نصب سقف کاذب به بهترین نحو انجام شود.

  • توصیه می شود نصب کناف را از وسط سقف شروع کرده و در لبه ها به پایان برسانید. همچنین می توانید نصب پانل ها را در گوشه ای شروع کنید و به کار به صورت عمودی و افقی ادامه دهید.
  • در ساخت یک یا دو لایه، پانل ها مانند حصیر تا شده اجرا می شوند. فاصله بین دو درز باید 40 سانتی متر باشد. اگر قوانین را رعایت نکنید، ممکن است محل درزها در آینده ترک بخورد.
  • یکی دیگر از تکنیک های نصب کناف عدم استفاده از پیچ های خودکار معمولی هنگام نصب کناف است. همچنین هنگام سفت کردن پیچ ها از پیچ گوشتی استفاده نکنید.
  • پیچ ها باید طوری وارد شوند که انتهای پیچ ها با پانل قفل شوند. به این دلیل که به دلیل سوراخ های پیچ، درز بندی آن دشوار است.

طراحی سقف در دکوراسیون داخلی

افزایش زیبایی فضای منزل یکی از مهمترین جنبه های کناف کاری به خصوص در فضاهایی مانند اتاق نشیمن است. فضای خانه نقش مهمی در فرآیند طراحی دارد. کاشی های سقفی پتانسیل زیادی برای افزایش کیفیت و زیبایی بصری طراحی خانه مشتری داشته و برای بسیاری از صاحبان خانه جذابیت دارند.

البته توجه به این نکته ضروری است که برخی از طرح های کناف بسیار بزرگ و قابل رویت هستند و ممکن است برای فضاهای کوچک مناسب نباشند؛ بنابراین هنگام کار در فضای کوچک توصیه می شود از طرح های ساده و مدرن استفاده کنید.

در حالی که در نظر گرفتن نیازهای مشتری مهم است، رویکرد حرفه ای به پروژه نیز اهمیت بالایی دارد. یکی دیگر از عوامل مهمی که هنگام ترکیب کناف باید در نظر گرفته شود ارتفاع سازه است؛ بنابراین، برای نصابان کناف مهم است که طرحی را انتخاب کنند که پیچیدگی نداشته باشد و فضای کمی را اشغال کند.

کلام آخر

تعمیر و نگهداری ساختمان روشی مقرون به صرفه برای تبدیل خانه های قدیمی و فرسوده به خانه های دوست داشتنی با زیبایی بیش از حد است. قرار دادن سقف کاذب ساده است.

کناف کاری از آن دسته اقداماتی است که باید در منزل خود آن را اجرا کنید. اگر دستورات این مقاله را به وضوح رعایت کنید. با استفاده از ابزارهای مهم، می توانید خودتان این کار را انجام دهید.