دکتر هیلتی
پخش عمده میخ و چاشنی و لوازم یدکی تفنگ میخکوب

معرفی انواع کناف و بررسی ابزار کار سقف کاذب

معرفی انواع کناف و بررسی ابزار کار سقف کاذب

انواع سقف کاذب:

  • سقف کاذب گچی​
  • سقف کاذب چوبی​
  • فلزات رنگین​
  • سقف کاذب pvc​
  • شیشه ای​
  • ورقه های فلزی روکش دار​
  • سقف کاذب آلومینیومی​
  • سقف آسمان مجازی (کشسان)​
  • کامپوزیت و غیره​

ابزار و تایل های قابل استفاده :

  • سپری استیل و طلایی شیار مشکی 60_120_360_L24
  • سپری سفید 60_120_360_L24
  • تایل آلومینیومی وسط پانچ و تمام پانچ
  • انواع تایل گچی ، ساده ، حصیری ، تخم مرغی ، کراس
  • تایل گچی سوراخ نامنظم
  • تایل ساده سفید و براق PVC
  • تایل ستاره PVC
  • تایل بامبو PVC
  • تایل آینه مربع PVC
  • تایل آکوستیک چینی و USG
  • پیچ پانل کناف ایران
  • تایل آسمان مجازی
  • پنل 60*60 آفتابی-مهتابی
  • سازه F47_U36_L25 و اتصالات آویز دوبل
  • تایلهای رنگی 30 و 60 در رنگهای مختلف
  • گچبرگ ترک Rg 12_9 و MR

ارتفاع مجاز سقف کاذب چقدر است؟
ارتفاع مجاز سقف کاذب 2.6 متر است.
بر اساس استاندارد tia-942 چه مواردی در سقف کاذب باید لحاظ گردد؟
لوله ها و سیم کشی سیستم اعلام و اطفاء حریق از طریق سقف کاذب انجام می گردد.
نصب دوربین و کابل کشی برای سیستم نظارت تصویری نیز در سقف کاذب گاهی انجام می گردد.
حداقل ارتفاع سقف اتاق کامپیوتر باید 2.6 متر باشد. این ارتفاع از بالای کف کاذب تا زیر پایین ترین عنصر نصب شده زیر سقف کاذب ( مثل دوربین ، نازل های آتش نشانی و یا تجهیزات نور ) محاسبه می شود.

علت کوتاه کردن سقف چیست؟

علت کوتاه کردن سقف، کاهش مصرف انرژی برای خنک نمودن اتاق و نیز کاهش میزان حجم گاز برای اطفاء حریق است.
سقف کاذب کناف یکی از پرکاربردترین و پر طرفدارترین سقف های کاذب است. این مدل به دلیل داشتن قیمت مناسب ،وزن سبک ، نصب راحت و سریع به همراه انعطاف پذیری بالا امروزه کاربرد زیادی در صنعت ساختمان دارد .
سقف کاذب کناف چند مدل دارد ؟ کناف را به دو مدل دکوراتیو و ساده تقسیم بندی می کنند.
سقف کاذب کناف به نصب پنل گچی به صورت ساده و مسطح گفته می شود. همچنین سقف کاذب دکوراتیو به سقف هایی گفته می شود که طرح یونیک و خاصی را دارد.

معرفی انواع کناف و بررسی ابزار کار سقف کاذب

سقف کاذب پی وی سی (PVC)

سقف های کاذب pvc علاوه بر زیبایی و جذابیتی که به فضا می دهند دارای خصوصیات زیر نیز می باشند:

  • غیر قابل آتش سوزی​
  • تنوع زیاد رنگ بندی​
  • عدم رشد باکتری ، قارچ و گیاه​
  • مقاومت بالا در برابر زلزله با وزن سبک​
  • نصب سریع و راحت​
  • قابل شستشو​
  • دارای عایق حرارتی و رطوبتی​
  • راحتی در حمل و نقل​
  • مقاوم در مقابل اسیدها ، بازهای رقیق​
  • مناسب برای تمام شرایط آب و هوایی ایران​

سقف کاذب گچ :

مواد تشکیل دهنده جنس گچی ، سولفات هیدرات کلسیم است. مشخصه اصلی این نوع سقف ، سبک، مقاوم در برابر آتش، نرم است.عایقی در برابر صدا و حرارت به شمار می رود.
سقف کاذب گچ به شکل تخته های مربعی می باشد که با کمک چارچوب آهن آویزان می شود. شکل زیر نمونه ای از سقف کاذب گچی ، به صورت رنگ شده، بر روی کاغذ دیواری را نشان می دهد.

2. گچ پاریس سقف:

گچ پاریس (POP) مواد اصلی مورد استفاده در ساخت سقف کاذب است. هنگامی که گچ به درجه خاصی گرم می شود، POP به دست می آید. هر دوی اینها (گچ و POP)کاربردی یکسان دارند و در زیبایی تأثیر بسزایی دارند.
گچ پاریس ، جذاب و مقاوم است و عمر طولانی دارد. این نوع سقف کاذب به عنوان عایقی بسیار خوب در برابر گرما و سرما به کار می رود.
این نوع جنس اجزای مختلف داخل منزل را که زیبایی چندانی ندارند، مانند کانال های تهویه هوا و لوله ها را پنهان می کند. و شکلی مسطح و صاف در سقف منزل شما ایجاد می کند.

در هر محدوده محلی و هر ویژگی اقلیمی اجرای سقف کاذب دارای استانداردهایی است که باید اجرا شوند. اجرای سقف کاذب کناف در ساختمان ها اهداف مختلفی دارد که عمده ترین آنها را می توان بحث زیبایی شناسی معرفی کرد.
سقف کاذب با وجود مزیت هایی که دارد در ساخت ساختمان های اداری و بناهای بازسازی شده بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

سقف کاذب چیست؟

سقف کاذب یک سقف ثانویه است که زیر سقف اصلی (ساختاری) آویزان است. همچنین ممکن است به عنوان سقف کاذب، سقف با میله T شکل، سقف ساختگی، سقف معلق، سقف شبکه ای، سقف رها، سقف آجری و … شناخته و ارجاع داده شود. سقف کاذب کناف یا انواع سقف کاذب اساس ساخت و ساز مدرن و معماری هر دو نوع ساختمان مسکونی و تجاری است.

تاریخچه سقف کاذب

سقف کاذب یا سقف کاشی کاری شده در ژاپن به دلیل زیبایی شناسی در اوایل دوره موروماچی (1337 تا 1573) مورد استفاده قرار گرفته شد.
تئاتر بلک فرایز در لندن، انگلستان، که در سال 1596 ساخته شده است، از سقف کاذب برای کمک به سیستم آکوستیک استفاده کرده است.
اختراع ایالات متحده به شماره 1،470،728 برای سقف کاذب برای سالن E.E در 28 می 1919 به کار گرفته شد و به طور رسمی در 16 اکتبر 1923 واگذار شد.

در ابتدا سقف کاذب با استفاده از کاشی های تکمیلی ساخته می شد و تنها راه دسترسی به آن برای تعمیر و بازرسی از ناحیه ی بالای کاشی در شروع لبه سقف ممکن بود و یا یک کاشی کلیدی تعیین می کردند و با برداشتن آن به کاشی های مجاور در همان زمان برای دسترسی به محل مورد نظر استفاده می کردند.
این کاشی پس از تعمیرات و بازرسی به طور مجدد در سر جای خود نصب می شود. در زمان اجرا این فرایند بسیار وقت گیر و هزینه بر است.

در 8 سپتامبر 1958، دونالد. آ براوون از وست لیک، اوهایو اختراع سقف کاذب قابل دسترس را به طور رسمی ثبت کرد.
این اختراع ساخت سقف کاذب معلق را که دسترسی به هر نقطه از آن در هر محل مورد نظر را ممکن می سازد را ارائه می دهد.
این اختراع ایالات متحده به شماره ثبت 2،984،946 در تاریخ 23 می 1961 به طور رسمی واگذار شد.
گاهی اوقات براوون به عنوان مخترع سقف کاذب شناخته می شود حتی اگر سایر اختراعات در زمینه سقف کاذب قبل از او اتفاق افتاده باشند.

اهداف طراحی ساخت سقف کاذب

طراحی موثر ساخت سقف کاذب تحت عنوان اهداف متعدد زیر صورت گرفته است:
زیبایی شناسی، آکوستیک، عوامل محیطی و ادغام با زیر ساخت های ساختمانی بدون هزینه ساخت و همچنین فرایندهای عملیاتی دراز مدت.

زیبایی شناسی

در ابتدا سقف کاذب برای مخفی کردن زیرساخت های ساختمان، از جمله لوله کشی، سیم کشی و یا لوله کشی تعبیه شده بود. این کار با ایجاد فضایی بالای سقف کاذب امکان دسترسی به محل ها را برای تعمیرات و بازرسی فراهم می آورد.
سقف کاذب همچنین ممکن است برای مخفی کردن مشکلات مانند آسیب های ساختاری استفاده شود. علاوه بر تمام موارد ذکر شده این سیستم ساخت سقف می تواند سیستم های پاشش در اطفای حریق را مخفی نگاه دارند حال اینکه همچنان قابلیت از بین بردن آتش را در آن نگاه می دارد.

سال ها است که سقف کاذب از کاشی های پایه ای سفید ساخته می شوند، اما نوآوری های مدرن حاضر در این شاخه ظرفیت بالای تنوع در ابعاد، رنگ، مواد ( از جمله طرح های یک دست و چرم مصنوعی، چوب یا فلز)، جلوه های بصری و اشکال، الگو ها و بافت ها و همچنین سیستم های حامل و راه های دسترسی به فضای بالای سقف کاذب را فراهم آورده است.
کاشی های خاص امروزی و سفارشی در مقایسه با انواع قدیمی آنها ارزان تر نیز هستند.

معرفی انواع کناف و بررسی ابزار کار سقف کاذب

قابلیت نگهدارندگی

بسیاری از تولید کننده های سقف های کاذب مدرن قابلیت نگهداری را به عنوان یک هدف تولید قرار داده اند. ویژگی های این قابلیت شامل موارد زیر است:
بهره وری انرژی، از جمله اثرات نور روز و کیفیت عایق حرارتی. این از طرح سقف برای منعکس کردن نور روز و همچنین روشنایی الکتریکی برای به حداکثر رساندن اثرات لومن استفاده می کند، که همچنین باعث افزایش راحتی و قابلیت استفاده از فضاهای داخلی می شود.
میزان رایج بازتاب نور از مواد بکار رفته شده در ساخت سقف کاذب ASTME 1477 برای بازتاب نور است (LR-1). سطح تقریبا 75٪ خوب در نظر گرفته شده است، اگرچه سطح بالاتری نیز ممکن است.
کاهش منابع مورد نیاز برای ساخت کاشی
مواد قابل بازیافت/استفاده مجدد/تجدید پذیر

مسائل ایمنی

در ساختمان های قدیمی فضای بالای سقف کاذب را اغلب به عنوان فضایی برای سیستم های تهویه مورد استفاده قرار می دادند و فط مجرایی محصور شده بود تا هوای تازه را به داخل اتاق بفرستد و هوای برگشتی را از این طریق به سقف برساند. این عمل اکنون در ساخت و سازهای جدید کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.
در صورتیکه از سقف کاذب به عنوان فضایی برای کابل های کم ولتاژ و سیم کشی نصب شده در خارج از ، نیازمند استفاده از یک با خاصیت سمی و دود زایی کم هستیم که تمایل به توقف سوختن خود دارند.
این امر به محافظت ساکنان ساختمان کمک می کند تا در صورت بروز آتش سوزی مواد شیمیایی سمی مضر از سیستم تهویه خارج نشوند و از بروز آتش سوزی در فضاهای پنهانی ممانعت به عمل آورد.
این کابل مخصوص کم دود به طور معمول به عنوان کابل پلیمری یا دود پایین بدون هالوژن (LSZH یا LS0H) نامیده می شود.
در حالی که کابل جفت پیچ خورده برای شبکه و خدمات تلفنی شایع تراز حالت شکل کابل پلاستیکی است، کابل کواکسیال نیز باید درامنیت کامل از نظر درجه حرارت باشد.
تجهیزات الکتریکی با ولتاژ بالا (به طور کلی به عنوان بیش از 50 ولت) در فضاهای مجزا در بالای سقف کاذب مجاز نیستند.
سیم کشی ولتاژ بالا باید در کانال یا کانال ها قرار گیرد و باید از سیم کشی ولتاژ پایین جدا شود.
دستگاه های الکتریکی ولتاژ بالا به طور مشابه باید در یک فضای پر، داخل یک ظرف فلزی محصور شوند.

به طور مشابه، اتصالات الکتریکی برای وسایل خانگی داخلی در داخل فضای اتاق مجاز نیست، اگرچه می توان از طریق کاشی های سقف در داخل جعبه های الکتریکی، سوکت های نصب شده روی چارچوب بیرونی سقف کاذب را نصب کرد.

ایمنی آتش سوزی

هدف از این محدودیت ها محدود کردن شعله در داخل فضای پر غیر قابل رویت، در صورت وجود تجهیزات ولتاژ بالا و یا شکست سیم کشی است. کابل کشی ولتاژ پایین مجاز است زیرا جریان معمولا ناچیز است بنابراین خطر گرمای بیش از حد و آتش سوزی محدود شده است.
در ناحیه های زلزله خیز (به عنوان مثال، کالیفرنیا) باقی مانده سیم مورب اغلب با احداث کدهای لازم مشخص می شود تا اطمینان حاصل شود که سقف شبکه ای در طول زلزله به سمت چپ نزول نمی کند، که منجر به فروپاشی بخشی یا کل سقف شبکه ای بر اشخاص زیر سقف در طول لرزش شدید شود.

پست های فشرده سازی شده نیز ممکن است اضافه شوند تا سقف را در طول زلزله به صورت عمودی تکان دهند. اتصالات روشنایی و سایر دستگاه های نصب شده در یک سقف کاذب لازم است که کاملا به چارچوب سقف کاذب محکم شده باشد.
در صورت آتش سوزی در بالای سقف کاذب، اغلب لازم است که آتش نشانان مجبور باشند به سرعت سقف را بیرون بیاورند تا به سرعت به آتش سوزی دسترسی پیدا کنند.
اتصالات سست تنها در چارچوب با نیروی گرانش می توانند از بین بروند و در سیم های قدرتمند خود قرار بگیرند تا به آتش سوزی های زیرین ضربه بزنند.
چسباندن وسایل به چارچوب اطمینان می دهد که اگر چارچوب باید کشیده شود اتصالات نیز با آن کشیده می شوند و منجر به یک آتش سوزی نمی شود.

سهولت اصلاح و تعمیرات

یکی دیگر از مزایای سقف های کاذب این است که پنل ها راحت برداشته می شوند و اجازه دسترسی سریع به سقف را به منظور تعمیرات و تغییرات به اپراتورها می دهد.
دسترسی به سیم کشی و لوله کشی پس از ساخت سقف های عادی به آنها دشوار می شود، بنابراین باید سقف را طوری طراحی کنند تا در صورت نیاز دسترسی به آنها آسان باشد.

در مقابل، کاشی ها و سایر نقاط سقف های کاذب به راحتی افراد را قادر می سازند تا در صورت نیاز به فضای پشت سقف دسترسی پیدا کنند و ساختار این سقف ها به گونه ای است که در صورت خراب شدن بخشی یا تمام آنها دوباره می شود سقف را بازسازی کنند.

در ساختمان های اداری نیز استفاده از این نوع سقف ها بسیار کاربردی است. زیرا علاوه بر دسترسی آسان به فضای پشت سقف که حاوی سیم کشی و لوله کشی است ، در صورت نیاز و هنگام تغییر کاربری به راحتی می توانند این سقف ها را جا به جا کنند.

در ساختمان های قدیمی تر که در طی زمان چندین بار بازسازی شده اند، این امر غیر معمول نیست که یک سقف در طی بازسازی حذف و سقف دیگر جایگزین شده باشد. نصب چنین سقف هایی یک راه ارزان و صرف وقت بین بازسازی های طولانی مدت است.

بازرگانی بزرگ دکتر هیلتی

تمامی ابزارآلات موردنیاز برای کناف کاری و انواع سقف کاذب، در بازرگانی دکتر هیلتی موجود است و شما به راحتی با یک تماس می توانید محصولات و ابزارآلات کناف را از سراسر کشور سفارش دهید.

با ما تماس بگیرید. 09120157689