دکتر هیلتی
پخش عمده میخ و چاشنی و لوازم یدکی تفنگ میخکوب

پیچ MDF چیست و چه کاربردی دارد؟

پیچ ام دی اف چیست

چندین سال است که اصطلاحی شناخته شده به نام ام دی اف (MDF) در ساخت انواع وسایل چوبی و دکوری بسیار رایج شده است و افراد زیادی از ام دی اف ها در کارهای مختلفی استفاده می کنند. این نوع چوب به علت قیمت مناسبی که دارد محبوبیت زیادی در بین افراد پیدا کرده است.
با استفاده از خرده های چوبی و ضایعات با ترکیب چسب رزین و تحت فشار و حرارت دادن آن ها می توان فیبر های چوبی ساخت که همان ام دی اف نام دارد. از این فیبر های چوبی در طراحی داخلی ساختمان ها از جمله کابینت ها، کمدها، مبلمان، کف پوش و دیوار پوش و… استفاده می شود.

معمولا برای اتصال اجزای مختلف وسایلی که در آن ها از ام دی اف استفاده می شود و هم چنین نصب آن ها و اتصالات قسمت های مختلف آن، پیچ ام دی اف بکار برده می شود. البته به دلیل سبک وزن بودن MDF ها برای نصب و محکم نگه داشتن آن ها در جای ثابت خود به ابراز و وسیله ی به خصوصی نیاز نمی باشد و تنها به کمک پیچ های ام دی اف می توان وسایل ام دی افی را ثابت نگه داشت.

 

پیچ MDF

 

ظاهر پیچ MDF چگونه است؟

اگر بخواهیم مشخصات کلی راجع به پیچ های ام دی اف شرح دهیم باید بگوییم :پیچ های ام دی اف شبیه پیچ های چهارسو بوده و همچنین ساق های بلند و کشیده ای دارند .این نوع پیچ ها دارای پیچ خوردگی های متعدد و عمیقی می باشند.
هر چند که پیچ های ام دی اف استحکام و قوت پیچ های معمولی را ندارند اما به علت این که چوب های MDF سبک و منعطف هستند نیز نیاز به میزان تحمل سختی بالای پیچ های معمولی را ندارد.
معمولا میزان سختی پیچ های MDF کاملا متناسب با تراکم ام دی اف ها ساخته می شوند و به راحتی می توانند وزن قفسه های ام دی اف را تحمل کنند. اما این موضوع باید در نظر گرفته شود که سبک بودن پیچ های ام دی اف و منعطف بودن آن ها آسیب پذیری این نوع پیچ را به نسبت پیچ های معمولی بیش تر خواهد کرد. پیچ خوردگی های پیچ های MDF طول بیشتری نسبت به پیچ های معمولی دارند تا کار و پیشروی را برای کاربران راحت تر نمایند.

 

پیچ های MDF از چه جنسی ساخته می شود؟

پیچ‌ های ام دی افی که در بازار موجود است معمولاً از جنس فولاد، استنلس استیل، برنج، آلومینیوم، برنز و … هستند. پیچ فولاد به دلیل استحکام و مقاومت بالا، قیمت مناسب، ابعاد مختلف و در دسترس بودن یکی از پرکاربردترین و بهترین نوع پیچ های ام دی اف برای کارهایی از قبیل: نجاری و عملیات مربوط به چوب های سبک ام دی اف می باشد.
یکی دیگر از با کیفیت ترین نوع های پیچ های ام دی اف از آلیاژ کربن استیل ساخته می شوند که ترکیبی از کربن، آهن و دیگر فلزات مقاوم است. این آلیاژ مقاومت پیچ ها را برای به کار گیری در ام دی اف ها بالا برده و از زنگ زدگی پیچ جلوگیری می کند .این نوع پیچ ام دی اف همچنین دارای دوام بسیار بالایی به نسبت سایر پیچ های ام دی اف می باشد.

ظاهر پیچ Mdf

 

روش به کارگیری پیچ MDF

قبل از استفاده از پیچ MDF باید ضخامت و طول آن را متناسب با میزان استحکام و مقاومت، ضخامت و سختی چوب انتخاب نماییم زیرا زمانی که پیچ وارد چوب MDF می شود، شیارهای پیچ برای وارد شدن و قرارگیری داخل ام دی اف، فیبرهای به هم فشرده را از هم می شکافد که اگر پیچ قطر زیادی نسبت به چوب داشته باشد به بافت فیبری فشار وارد می کند و باعث از هم گسیختگی آن می شود و در نهایت چوب دچار صدمه می شود و پیچ ها استقامت خود را از دست می دهند.
برای جلوگیری از صدمه و آسیب دیدن MDF توسط پیچ بهتر است در ابتدا با استفاده از دریلی که حرارت کمی ایجاد کند و قطر کمتری از پیچ داشته باشد داخل چوب یک حفره ایجاد نمایید و سپس با استفاده از پیچ گوشتی برقی پیچ را داخل حفره قرار دهید و آن را در سر جای خود ثابت نگه دارید.

اما اگر حرفه ی شما نصب و اجرای وسایل چوبی و MDF است به شما توصیه می کنیم برای نصب و وصل کردن قطعات MDF با استفاده از پیچ های ام دی اف به یک دیگر از دریل های شارژی استفاده نمایید زیرا این وسیله همزمان با ایجاد حفره داخل ام دی اف پیچ ها را نیز به درستی جای گذاری می کند و هیچ آسیبی به بافت ام دی اف وارد نخواهد کرد.

روش به کارگیری پیچ ام دی اف

 

برخی از برجسته ترین مزایای پیچ MDF

• می توان به راحتی پیچ ام دی اف را با پیچ گوشتی باز کرده و از شکاف بیرون آورد.
• به دلیل سهولت در باز شدن پیچ در فروشگاه ها و مکان هایی که تعداد قفسه ها با توجه به شرایط کم و زیاد می شود استفاده از این نوع پیچ بسیار پر کاربرد است.
• پیچ ام دی اف معمولا در اندازه های مختلف ۱٫۵، ۲٫۵، ۳، ۴ و ۵ سانتی متری تولید می شوند که خود مزیت مهمی به شمار می آید. به طور کلی این نوع پیچ تنوع اندازه ای بسیار زیادی دارد.
• پیچ های ام دی اف معمولا در بسته های 500 عددی قابل تهیه است که بسیار به صرفه می باشد.
• پیچ های ام دی اف را به راحتی می توان با پیچ گوشتی های برقی و یا شارژی وارد ام دی اف کرده و محکم نمود و هیچ آسیبی به بافت چوب نخواهد رسید.
• پیچ های ام دی اف دارای جنسی بسیار منعطف می باشد و متناسب با تراکم چوب های ام دی اف ساخته می شود.
• پیچ ام دی اف ساخته شده از کربن استیل دارای مقاومت بالا بوده و دارای قابلیت ضد زنگ می باشد و همچنین دارای دوام بالایی می باشد.
• پیچ ام دی اف به علت نوع رزوه و گل پیچ در قطعه مورد نظر فرو رفته و سفت می شود.به همین دلیل نیازی نیز به استفاده از مهره ندارد.

 

مزایای پیچ Mdf