دکتر هیلتی
پخش عمده میخ و چاشنی و لوازم یدکی تفنگ میخکوب

نوار درزگیر کناف چیست؟

نوار درزگیرکناف

سقف کناف یکی از پراستفاده ترین نوع سقف در بین سقف های کاذب می باشد.برای نصب و اجرای سقف کاذب به ابزارآلات کناف گوناگونی احتیاج می باشد که یکی از مهم ترین ابزار های آن،نوار درزگیر کناف می باشد.
از نوار درزگیر کناف معمولا برای جلوگیری ازبه وجود آمدن ترک در محل هایی که ساختار های کناف و بنا بهم خواهند رسید و اتصالات دارای دو جنس متفاوت هستند،استفاده می شود.
نوار درزگیر کناف، از جنس کاغذ روغنی با پهنایی تقریبا 6 سانتیمتری است که در پشت آن یک لایه چسب 1 سانتیمتری قرارگرفته است.

 

انواع نوار درزگیر کناف

نوارهای درزگیر کناف از نظر جنس،نوع عملکرد و…دارای انواع گوناگونی می باشد که در ادامه به معرفی هریک از آن ها جداگانه خواهیم پرداخت…

1- نوار درزگیر کناف کاغذی
از نوار درزگیر کناف کاغذی معمولا برای پوشاندن درزها و جلوگیری از ایجاد ترک درسطح بتونه استفاده می شود. ترک های ایجاد شده بر روی سطوح مختلف مانع رنگ آمیزی یکنواخت می شود برای همین موضوع از نواردرزگیر کناف کاغذی باید استفاده نمود.
برای استفاده از این نوع نوار درزگیر ابتدا ترک ها را با این نوع نواردرزگیر اصلاح می کنند، سپس عملیات رنگ آمیزی را شروع می کنند.
از دیگر مزایای نوار درزگیر کناف کاغذی می توان به نصب آسان آن اشاره داشت. به گونه ای که حتی افراد عادی نیز بدون داشتن هیچ تخصصی می توانند از آن استفاده کنند.

2- نوار چسب جدا کننده کناف (Trenn-Fix)
از نوار ترن فیکس کناف برای نواحی از سقف کناف که در لبه ها به ساختار دیوار سنتی می رسد استفاده می شود.
علت استفاده از این نوع نوار جلوگیری از ترک بین سقف کناف و دیوار بنایی به علت ساختارها و متریال متفاوت می باشد.
برای جلوگیری از ترک خوردگی بین دیوار بنایی و سقف کناف نوار ترن فیکس را بین سقف کناف و دیوار بنایی قرار می دهند و سپس عملیات بتونه کاری را شروع می کنند.
نوار ترن فیکس کناف از جنس کاغذ رونی و به پهنای ۶٫۵ سانتی متر بوده که در پشت آن یک لایه چسب به پهنای ۱ سانتی متر وجود دارد.

نوار چسب جدا کننده کناف

3- نوار درزگیر کناف طولی عایق آبی
از نوار درزگیر کناف طولی عایق آبی معمولا در سطوحی که احتمال تغییر شکل و جابه جایی وجود دارد مانند محل اتصال کف به دیوار ، گوشه و کنج های داخلی و خارجی و یا حتی ستون ها،استفاده می گردد.
همچنین می توانیم از نوار درزگیر کناف طولی عایق آبی برای پوشاندن و تقویت بیشتر دور لوله ها و کف شورها در هنگام اجرای عایق کاری استفاده کنیم.

نوار درزگیر کناف طولی

 

4- نوار درزگیر کناف فایبر گلاس مش پشت چسب دار
از نوار درزگیر کناف فایبرگلاس برای مسلح کردن محل درز و جلوگیری از ایجاد ترک در سطح بتونه استفاده می شود.این نوع نوار درزگیر همانطور که از نامش پیداست از جنس فایبر گلاس می باشد و از مقاومت بالایی به نسبت سایر نوارهای درزگیر کناف برخوردار می باشد.

 

نوار درزگیر کناف فایبر گلاس

5- نوار محافظ گوشه کناف
از نوار محافظ گوشه کناف معمولا برای تقویت و پوشش کنج های بیرونی و محل‌هایی که در معرض ضربه هستند استفاده می شود.این نوع نوار دارای یک لایه فلزی مانند ضد ضربه می باشد و از مقاومت بالایی برخوردار می باشد.

 

نوار درزگیر محافظ گوشه کناف

6- نوار درزگیر کناف عایق پلی اتیلن پشت چسب دار
از نوار درزگیر کناف عایق پلی اتیلن پشت چسب دار معمولا بین سطح اتصال دیوار با عناصر دیگر استفاده می شود و هدف استفاده از آن ، بهبود عملکرد صوتی ساختار می‌باشد.

 

نوار درزگیر کناف عایق پلی اتیلن

 

روش نصب نوار درزگیر کناف

نوار درزگیر کناف ، به عنوان پوششی برای درز های سازه های پیش ساخته و برای مسطح سازی و آمادگی سطوح برای رنگ آمیزی استفاده می شود.این را باید گفت که بدون استفاده از این نوار کارها به هیچ وجه درست پیش نمی رود .
همان طور که در بالا گفتیم نوار درزگیر کناف در انواع مختلف کاغذی ساده و همچنین فایبر گلاس در بازار موجود می باشد.
نوار درزگیر کناف خود را به طور کامل با دیوار ترکیب می کند و از آنجایی که دارای بافتی بسیار مشابه به بافت پانل دیوارهای پیش ساخته می باشد ، شناسایی شکاف ها یا درز ها حتی برای یک چشم آموزش دیده غیر ممکن است .
اساسا برای نصب نوار درزگیر و یا کناف به بتونه مخصوص سازه های پیش ساخته نیاز دارید که به کمک کار دک روی درز ها کشیده می شود اگر نوار خود چسب باشد کافیست تنها روی آن با بتونه پوشانده شود ولی در غیر این صورت حتی زیر نوار نیز می باید با بتونه پر شور تا نوار به سازه بچسبد .
از نوار درزگیر کناف همچنین می توانید جهت هم سطح کردن گوشه ها استفاده کنید با این تفاوت که هنگام چسباندن ،نوار می باید از دو طرف به صورت افقی کشیده شود تا سطحی یکنواخت و مستتر با پانل به دست آید .
در مجموع کار با مجموع نوار درزگیر و یا کناف خود چسب حتی برای کاربران خانگی استفاده کمتر از بتونه نیز آسان تر است.

 

روش نصب نوار درزگیر

 

سایر لوازم مورد نیاز برای درزگیری کناف

• کاردک و لیسه معمولی نقاشی ساختمان:برای صاف کاری سطوح
• تیغ کاتر:برای برش قسمت های اضافی
• پیچ‌ گوشتی چهارسو: برای محکم سازی پیچ های کناف
• کاردک و لیسه مخصوص کناف: برای کارکرد آسان تر نسبت به کاردک های معمولی
• کاردک زاویه داخلی: برای بتونه کاری و درزگیری در زوایای داخلی و اصطلاحاً کنج‌ های دیوار استفاده می‌شود که باعث میشه زوایای داخلی کاملاً یکنواخت و کاملاً گونیا در بیاد.
• کاردک زاویه خارجی: برای درزگیری زوایای خارجی استفاده می‌شود سطح کار کاملاً صاف و یکنواخت در بیاد.
• سمباده:از سمباده در انتهای کار برای یکنواخت سازی بین سطح کناف و دیوار استفاده می شود.

 

جمع بندی
پنل های گچی در زمان اجرا در کنار یکدیگر قرار می گیرند. مابین این پنل ها درزهایی ایجاد می شود که نیازمند درزگیری جهت رسیدن به سطحی صاف و مسطح است. بتونه درزگیر کناف برای درزگیری صفحات روکش‌دار گچی به کار می‌رود. این بتونه همراه با نوار درزگیر اجرا شده و بدین ترتیب ساختاری مسلح و مستحکم تشکیل می شود. این ماده به صورت لایه ‌ای نازک با ضخامت ۱ تا ۲ میلیمتر اجرا می‌گردد. در صورت اجرای بتونه به شکل چند مرحله‌ای، می‌توان تا ضخامت حداکثر ۱۰ میلیمتر از این محصول استفاده نمود.