دکتر هیلتی
پخش عمده میخ و چاشنی و لوازم یدکی تفنگ میخکوب

معرفی انواع پیچ شیروانی

انواع پیچ شیروانی

پیچ های سرمته ای از انواع پیچ های خودکاری هستند که با توجه به ظاهر و سایزی که دارند می توان از آن ها در اتصالات مختلفی استفاده نمود.
معمولا پیچ های شیروانی از جنس گالوانیزه و فولاد ضد زنگ ساخته می شوند و مقاومت بالایی نیز در برابر عوامل مختلف در اتصالات دارند.
در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با انواع پیچ های شیروانی و قابلیت هریک آشنا نماییم و تفاوت انواع پیچ های شیروانی را با یکدیگر متوجه شویم…

 

پیچ سرمته ای شیروانی

پیچ سرمته ای شیروانی بسیار مشابه پیچ‌های خودکار شیروانی است و یکی از متداول‌ترین نوع پیچ های سرمته ای می باشد.ضخامت این پیچ 6 میلی‌متر است و طول آن از 1.25 سانتی‌متر تا 15 سانتی‌متر متغیر است.
این پیچ دارای گل پیچ در انتها است که پیچ را در برابر مایعات و گردو غبار عایق خواهد کرد. برای بستن این نوع پیچ‌ احتیاج به ابزار آچار بکس می باشد.

 

پیچ سرمته ای شیروانی

 

پیچ سرمته ای واشر دار ساده

ضخامت پیچ سرمته ای واشر دار ساده حدود 4.2 میلی‌متر و طول آن‌ نیز معمولا از 12 میلی‌متر تا 100 میلی‌متر است.
واشر به کار رفته شده در پیچ سرمته ای واشر دار ساده باعث می شود تا فشار وارد شده به پیچ به طور متعادل در سطح کار پخش شود.
به دلیل وجود گل‌پیچ چهارسو در این نوع پیچ برای بستن آن‌ نیاز به سری پیچ گوشتی چهارسو یا دوسو است که به عنوان واسطه به دریل متصل شود.

 

پیچ سرمته ای واشر دار ساده

 

پیچ سرمته‌ای سرتخت

ضخامت پیچ سرمته ای تخت از حدود 3.5 تا 4.8 میلی‌متر متغیر می باشد و طول آن از 12 تا 100 میلی‌متر متغیر است.
به دلیل مسطح بودن پیچ سرمته ای تخت ، گل پیچ درون کار قرار می گیرد و مناسب شرایطی می باشد که قصد مخفی کردن اتصالات را داشته باشیم.

 

پیچ سرمته‌ای سرتخت

 

پیچ شیروانی نوک مته ای بوکسی

از پیچ شیروانی نوک مته ای بوکسی معمولا برای اتصالات سازه های سقفی بام ها استفاده می شود. سری پیچ شیروانی بوکسی دارای شکلی شش گوش می باشد که روی آن یک چاک به وجود آمده تا قابلیت اتصال آن با آچار بکس و هم با آچار پیچ گوشتی ممکن باشد.
همچنین پیچ شیروانی نوک مته ای بوکسی می تواند به طور خودکار بر روی سطوح اتصالات موجب ایجاد سوراخ شود.

 

پیچ شیروانی نوک مته ای بوکسی

 

پیچ شیروانی نوک تیز

از پیچ شیروانی نوک تیزبرای اتصال صفحات گالوانیزه شیروانی استفاده می شود. این نوع پیچ شیروانی به علت سری تیزی که دارد نیاز به سوراخ زنی اولیه ندارد و سری تیز آن به راحتی میتواند در سطوح سوراخ ایجاد نماید. پیچ شیروانی نوک تیز اغلب بصورت گالوانیزه سرد مورد استفاده قرار می گیرد زیرا معمولا استفاده از این نوع پیچ شیروانی برای مناطقی با میزان بارندگی بالا استفاده می شود و استفاده از پیچ با جنس گالوانیزه در این مناطق برای جلوگیری از زنگ زدگی توصیه می شود.

 

پیچ شیروانی نوک تیز

 

پیچ شیروانی چهارسو نوک مته ای

پیچ شیروانی چهارسو نوک مته ای نوعی از انواع پیچ های شیروانی است که برای اتصال آن با سطوح به آچار پیچ گوشتی چهارسو احتیاج می باشد. معمولا این نوع پیچ شیروانی در بازار به رنگ نقره ای آبکاری شده گالوانیزه سرد پیدا می شود.

 

پیچ شیروانی چهارسو نوک مته ای

 

مشخصات فنی کلی انواع پیچ شیروانی

معمولا اکثر پیچ های شیروانی دارای دنده های سایز متوسط و با گام های کوتاه می باشد. پیچ های شیروانی معمولا از جنس آهن گرید 5.6 و آبکاری گالوانیزه و به رنگ نقره ای می باشد.
در اتصالات با استفاده از پیچ های شیروانی برای ایجاد آب بندی واشر بر روی سطوح از واشر های لاستیکی استفاده می شود که هم کاربرد آب بندی را ایفا می کنند و هم به علت خاصیت الاستیسه ای که موجب افزایش تنش اتصال می شود.
پیچ های شیروانی در کاربری های مختلف دیگر مخصوصا در برخی اتصالات تاسیساتی نیز استفاده می شود و کاربرد آن تنها محدود به اتصالات ورق های سقفی شیروانی و یا ساندویچ پنل ها نیست.

 

آبکاری پیچ های شیروانی به چه صورت می باشد؟

پیچ شیروانی که برای اتصال صفحات گالوانیزه و یا ورق ها و ساندویچ پنل ها مورد استفاده قرار می گیرد به علت تماس مستقیم این نوع پیچ ها با فضای باز بام و رطوبت موجود بر بام در جنس فلزات مصرفی در این نوع پیچ ها باید دقت زیادی نمود.
برای افزایش مقاومت محیطی پیچ شیروانی باید با دخیل کردن فلزات گران بهایی مانند:کروم و نیکل که قابلیت الکترون دهی بالایی در برابر اکسید کننده ها دارند مقاومت لازم را فراهم نمود و یا می توان سطح پیچ شیروانی را توسط یک لایه آبکاری مانند فلز گالوانیزه عایق نمود.
طی فرایند آبکاری گالوانیزه سرد پیچ شیروانی یک لایه نازک از فلز زینگ یا روی در حمام گرم تحت دمای حدود 260 درجه سانتی گراد بر روی سطح خارجی پیچ شیروانی افزوده می شود.
فلز زینک نیز قابلیت های الکترون دهی بالایی داشته و از نفوذ آب به لایه های زیرین و زنگ زدن پیچ شیروانی ممانعت به عمل می آورد.
در مواردی محدود می توان از پیچ شیروانی استنلس استیل نیز استفاده نمود که قیمت این نوع پیچ شیروانی به مراتب بالاتر از مورد آهنی و فولادی می باشد.

انواع پیچ شیروانی

 

فاکتور های موثر بر کیفیت پیچ های شیروانی

پیچ شیروانی به علت نوع و شرایط مصرفی ای که دارند دارای فاکتورهای کیفی متعددی می باشند.فاکتور های کیفی پیچ های شیروانی شامل موارد زیر می باشد:

– مقاومت محیطی پیچ شیروانی:یکی از مهمترین فاکتورهای کیفی پیچ های شیروانی،مقاومت محیطی آن می باشد.زیرا استفاده از پیچ های شیروانی معمولا در محیط هایی با نرخ بارندگی و رطوبت بالا مطرح است و در این موارد نوع آبکاری سطحی پیچ شیروانی است که معرف مقاومت محیطی بالای آن می باشد.

– کیفیت دنده های پیچ شیروانی: کیفیت دنده های پیچ های شیروانی با توجه به نفوذ آن در داخل صفحات نیز یکی از فاکتورهای پر اهمیت در کیفیت پیچ به حساب می آید. در صورتی که دنده های پیچ شیروانی تیز و صیقلی نباشند سبب کاهش سرعت اتصال می گردد.

– کیفیت گل و قسمت آچار خور پیچ شیروانی: یکی دیگر از فاکتورهای مهم در کیفیت پیچ های شیروانی کیفیت قسمت آچارخور آن می باشد. در صورتی که پیچ دارای اتصال دو سو و یا چهار سو باشد از کیفیت بالایی برخوردار می باشد.