دکتر هیلتی
پخش عمده میخ و چاشنی و لوازم یدکی تفنگ میخکوب

کاربرد میخ و چاشنی

کاربرد میخ و چاشنی

به طور متداول برای برقراری اتصال بین انواع اجزای یک جسم به یک سطح بتی از میخ ها و چاشنی ها باید استفاده نمود. میخ و چاشنی ها از پر مصرف ترین لوازم جهت کار و اتصالات بتنی می باشند.
برای وارد کردن میخ ها به یک سطح بتنی احتیاج به یک نیروی محرکه می باشد که این نیرو توسط چاشنی ها تامین می شود. به طور کلی کار چاشنی ها به این گونه است که میخ ها را از داخل تفنگ شلیک کند. میخ با استفاده از نیروی احتراق حاصل از باروت از تفنگ شلیک می شود و اتصال برقرار می شود.
در ادامه ی مطلب با ما همراه باشید تا صحبت بیشتری را درباره ی میخ و چاشنی با شما درمیان بگذاریم…

کاربردهای میخ و چاشنی چیست؟

همانطور که در بالا گفتیم استفاده از میخ و چاشنی برای متصل کردن انواع سطوح بتنی و فلزی کاربرد دارد. استفاده از میخ و چاشنی برای سطوحی مانند، پوشش های ایزولاسیون، تورهای فلزی، سقف کاذب کناف، گچبرگ ، تایل گچی و… کاربرد دارد.همچنین مهم ترین کابرد میخ و چاشنی در صنعت ساختمان سازی است. و با توجه به مناسب بودن قیمت میخ چاشنی استفاده از آنها زیاد است.

موارد استفاده از میخ و چاشنیموارد استفاده از انواع میخ و چاشنی

  • برای ساخت دیوارهای کاذب و سقف کاذب
  • برای ساخت انواع سیستم های برقی و مکانیکی
  • برای متصل کردن سازه های مختلف به صفحات بتنی با استفاده از میخ چاشنی
  • نصب انواع ورق های فولادی
  • نصب پوشش های فلزی به بتن

انواع میخ و چاشنی

انواع چاشنی
چاشنی به طور کلی به گونه ای پودر می گویند که به عنوان عامل انفجاری در میخکوب به کارگرفته می شود.معمولا از چاشنی زمان هایی استفاده می کنند که قرار است از ابزار میخکوب استفاده گردد.
به طور کلی چاشنی های میخکوب دارای دو نوع هستند:چاشنی های برنجی و چاشنی های نیکلی، و این چاشنی ها در نوار های پلاستیکی در بازار موجود می باشند.
نوارهای پلاستیکی ای که چاشنی در آنها قرار دارد دارای رنگ های مختلفی هستند، و رنگ های مختلف آنها نمایانگر سرعت آنها است.

 انواع میخ و چاشنی

انواع میخ

  1. میخ نفوذی
    معمولا از این نوع میخ برای اتصال دائمی دو سازه به هم استفاده می گردد، اکثرا برای اتصال چوب به آهن یا بتن از این نوع میخ استفاده می شود.همچنین برای متصل کردن سازه های نرم میتوان از واشرهای پلاستیکی در آن استفاده نمود.
    میخ نفوذی
  2. میخ رزوه‌ شده
    یکی دیگر از انواع میخ،میخ های رزوه شده می باشند. این نوع میخ از دو بخش تشکیل شده اند: قسمتی از این میخ ها رزوه‌شده شده است و بخش بالای آنها صاف است.
    میخ رزوه‌شده
  3. میخ Box
    این نوع میخ ها بسیار سبک تر و کوچک تر از میخ های معمولی می باشند.معمولا ازمیخ های جعبه ای برای مصارف خانگی استفاده می شود.
  4. میخ های پایان دار
    میخ های پایان دار سبک تر از میخ های معمولی هستند و دارای یک سری کوچک می باشند. از این نوع میخ ها اغلب برای نصب تخته و برش هایی در جایی که نمی خواهید سر میخ نشان داده شود، استفاده می شود.
  5. میخ های بام
    معمولاً میخ های بام گالوانیزه دارای سر بسیار بزرگتری نسبت به میخ های معمول هستند. این به جلوگیری از آسیب رسیدن به آسفالت کمک می کند.
  6. میخ های Drywall
    میخ هایی که برای نصب دیواره های دیواری ساخته می شوند، اغلب حلقه می شوند و دارای یک سر متورم هستند.
  7. میخ های سنگ تراشی
    سه نوع میخ سنگ تراشی وجود دارد که برای استفاده با بلوک بتونی طراحی شده است: گرد ، مربع و فلوت. میخهای سنگ تراشی در جایی که مقاومت بالایی لازم باشد نباید استفاده شود. چسباندن به آجر، سنگ یا بتن آرمه باید با پیچ و مهره ساخته شود.
  8. میخ کفپوش اسپیرال
    میخ های کفپوش مارپیچ دارای یک شافت مارپیچ بوده و به طور سنتی برای میخ سازی زیرزمین ها مورد استفاده قرار می گیرند. تفنگ میخکوب و میخ های مخصوص طراحی شده مورد استفاده در آنها ، این میخ ها را در بسیاری از کارهای ساختمانی امروزی استفاده می کنند.
  9. میخ های سیمانی تقریباً اندازه و وزن میخ های جعبه ای دارند اما برای داشتن قدرت نگهدارنده اضافی با رزین روکش می شوند.

تفنگ میخکوب چیست؟

تفنگ میخکوب وسیله ای است که برای پرتاب میخ به سطح بتنی و… از آن استفاده می شود.معمولا تفنگ های میخکوب به وسیله چاشنی کار می کند و از چاشنی برای پرتاب میخ استفاده می کند.تفنگ میخکوب به نیروی برق و هوا نیاز ندارد و از آن می توان در همه جا و همه شرایط استفاده نمود.این وسیله می تواند حتی میخ های ضخیم را هم پرتاب کند.
انرژی لازم تفنگ های میخکوب معمولا توسط دستگاه های کارتریج گاز قابل اشتعال تامین می شود که یک باتری، نیروی الکتریکی برای اشتعال را فراهم می کند و نیروی حاصل ازاحتراق میخ را پرتاب می کند و در سطوح بتنی و فلزی فرو می رود.

تفنگ میخکوب

موارد مصرف تفنگ های میخکوب

  • انواع اتصالات موقت و دائم در کارگاه های عمرانی و ساختمانی
  • انواع سیستم های برقی و مکانیکی
  • اتصال پلیت ها و صفحات مختلف و سازه ها به بتن و تیرآهن
  • نصب انواع توری های فلزی و پوشش های ایزولاسیون به بتن و مصالح دیگر
  • نصب دیوارهای سبک و دکوراسیون داخلی یا به اصطلاح کناف
  • نصب زائده های برشی و انواع ورق های فلزی در سقف های عرشه فولادی و کامپوزیت

نکات مهم در استفاده از تفنگ میخکوب و میخ و چاشنی

  1. یکی از نکات مهم برای به کاربردن این لوازم این است که باید قطعات این ابزار پیش از شروع کار،کاملا تمیز شوند و یا در صورت لزوم تعویض شوند.
  2. برای استفاده از تفنگ با انگشت دست،اهرم گلن گدن را کمی بالا نگه دارید و آزاد کنید،کله گی تفنگ میخکوب را در جهت ساعتگرد بچرخانید تا قسمت جلویی دستگاه باز شود و قطعات داخلی مانند ضربه گیر،پیستون گاه،هادی میخ و… خارج کنید.
  3. در صورت نیاز به تعویض آن ها را تعویض کنید،در غیر این صورت با استفاده از فرچه و دستمالی که در جعبه تفنگ میخکوب هست،آن ها را تمیز کنید.
  4. برای اینکه بتوانید ابزار ها را راحت تر تمیز کنید می توانید از اسپری های تمیز کننده درون بسته استفاده کنید.برای راحت تر تمیز شدن هیچ وقت از بنزین،روغن گیربکس و امثال آن استفاده نکنید.بعد از اینکه قطعات را تمیز کردید با دستمال داخل کیف خشک کنید.