دکتر هیلتی
پخش عمده میخ و چاشنی و لوازم یدکی تفنگ میخکوب

انواع و بهترین مدل های تفنگ میخکوب

مدل های تفنگ میخکوب

بسیاری از استادکاران و همچنین افرادی که در کارگاه های ساختمانی و عمرانی مشغول به کار هستند برای متصل کردن هر نوع قطعه ای به سطوح مختلف نیاز به استفاده از میخ و چکش دارند. در زمان های گذشته این امور زمان و انرژی فراوانی را از افراد می گرفت اما امروزه به لطف ابزارهای مختلف و جدیدی ماندد تفنگ میخکوب و میخ و چاشنی انجام این امور بسیار آسان گردیده است و سرعت انجام عملیات بالاتر رفته است. انواع تفنگ میخکوب جایگزین آن شده است. تفنگ میخکوب که برای استفاده نیازی به برق و هوا ندارد و انرژی مورد نیازش را از طریق گاز قابل اشتعال تامین می کند به راحتی در همه ی مکان ها قابل استفاده است و به وسیله چاشنی و نیروی حاصل از احتراق می تواند تا ضخیم ترین میخ ها را داخل سطوح بتنی و فلزی پرتاب کند.

تفنگ میخکوب

تاریخچه تفنگ میخکوب

در طول جنگ جهانی اول پودر و چاشنی بیشتر در زیر دریا کاربرد داشت اما در جنگ جهانی دوم فناوری پودر و چاشنی برای مصارف تجاری مانند اتصال سریع و تعمیر موقت کشتی های آسیب دیده در طول جنگ مورد استفاده قرار می گرفت به این صورت که صفحات فولادی با استفاده از این دستگاه به قسمت‌های آسیب دیده متصل می شدند. قبل از این توسعه، ابزارهای پودر و چاشنی در طول جنگ جهانی اول و در جنگ‌های زیر دریا استفاده شده بودند.

اجزای تفنگ میخکوب

چاشنی‌ها از اجزای اصلی تفنگ های میخکوب هستند که اگر بخواهیم آن ها به صورتی کلی شرح دهیم بسیار شبیه به چاشنی های اسلحه هستند با این تفاوت که داخلشان گلوله وجود ندارد و همچنین غلافشان تغییر پیدا کرده است و به صورت تکی و یا نوار پلاستیکی در تفنگ میخکوب قرار می گیرند و هنگامی که پین شلیک به قسمت انتهایی فشنگ ضربه ضربه وارد نماید چاشنی منفجر شده و انرژی گاز های آزاد شده در اثر انفجار شلیک را فعال نموده و میخ را به سمت هدف مورد نظر پرتاب می کند.

 اجزای تفنگ میخکوب

انواع تفنگ میخکوب

تفنگ های میخکوب هر اندازه که قدرتمند تر باشند کارهای پیچیده تر و صنعتی را بهتر انجام می دهند البته برای کارهای کوچک و با پیچیدگی کمتر احتیاجی نیست که از تفنگ های بسیار پر قدرت استفاده کرد بهتر است بگوییم که تفنگ های میخکوب مختلفی برای مصارف گوناگون در بازار وجود دارند که دارای دسته بندی های مختلفی می باشند که در ادامه آن ها را مورد بررسی قرار می دهیم.

تفنگ های میخکوب از لحاظ کاربرد

  • میخکوب شارژی
  • میخکوب برقی
  • میخکوب بادی

تفنگ های میخکوب از لحاظ نحوه عملکرد

  • عمل مستقیم یا غیر مستقیم
  • شلیک تکی یا خشابی
  • چرخه پیستون دستی یا اتوماتیک
  • تفنگ های میخکوب از لحاظ سرعت
  • کم سرعت: در این نوع تفنگ میخکوب پیستونی داخل محفظه تفنگ وجود دارد که نیروی محرک روی این آن عمل می‌کند و باعث حرکت میخ سریع تا 100 متر بر ثانیه می‌شود.
  • پر سرعت : نیروی محرک ناشی از انفجار چاشنی در این نوع تفنگ میخکوب مستقیما روی میخ عمل می‌کند که سرعت کار را بسیار بالا می برد.

بهترین مدل های تفنگ میخکوب

تفنگ میخکوب والته PT450V

این تفنگ میخکوب والته، تایوان می باشد و عملکرد آن با استفاده از چاشنی می باشد و توانایی شلیک میخ های 1 تا 7 سانتی متری را به صورت اتوماتیک به درون بتن دارا می باشد و بسیار قدرتمند است.

تفنگ میخکوب والتی

تفنگ میخکوب کامرکس CT45

این مدل تفنگ میخکوب از بهترین و مطرح ترین و ایمن ترین مدل های شرکت تایوانی کامرکس می باشد که نحوه عملکرد آن مانند تفنگ بادی است و داری چاشنی به خصوص و 3 حالته ای است که مبتواند میخ ها را در جهت های مختلف به داخل بتن و فلزات سخت پرتاب کند. جهت های مختلف پرتاب میخ تاثیر بسیاری بر قدرت میخکوب خواهد داشت.

تفنگ میخکوب کامرکس

تفنگ میخکوب کامرکس CT45 2

این مدل تفنگ میخکب کامرکس دارای قدرت کمتری از تفنگ قبلی است و برای بتن و فلزاتی با قطر کمتر مورد استفاده قرار می گیرد و به آسانی و با قدرت بالا میخ های 2 تا 4 سانتی متری را به داخل سطح مورد نظر پرتاب می کند.

تفنگ آپولو

تفنگ میخکوب آپولو دارای جدیدترین فناوری روز می باشد که از گاز و نیروی محرکه به جای چاشنی برای پرتاب میخ های 1 تا 4 سانتی متری به داخل سطوح فلزی و بتنی با سرعت 1 تا 2 ثانیه استفاده می کند که این موضوع هزینه ها را پایین می آورد و کیفیت کار را بالا می برد.

روش های شلیک و نحوه کار با تفنگ میخکوب

منبع قدرت تمامی تفنگ های میخکوب گاز اشتعال آور می باشد اما روش استفاده از هر تفنگ با تفنگ دیگر متفاوت است که در ابتدا برای پرتاب میخ از ماشه یا ضامن استفاده می شود که نحوه کار هر کادام با یکدیگر تفاوت هایی دارد وتفنگ های ضامن دار بیشتر توصیه می شود زیرا امنیت بالاتری دارند. بعضی از تفنگ های میخکوب میخ ها را به شکل سریالی و پست سر هم پرتاب میکند که با اینکه سرعت کار را بسیار بالا می برد ممکن است خطر داشته باشد . امروزه استفاده از تفنگ هایی که قابلیت تنظیم نحوه ی شلیک را دارا می باشد بسیار رایج می باشد که ایم مدل تفنگ ها تمام فناوری های روز را در اختیار کاربران قرار خواهد داد.

نحوه کار با تفنگ میخکوب

کاربردهای تفنگ میخکوب

انواع اتصالات موقت و دائم در کارگاه های عمرانی و ساختمانی

  • انواع سیستم های برقی و مکانیکی
  • اتصال پلیت ها و صفحات مختلف و سازه ها به بتن و تیرآهن
  • نصب انواع توری های فلزی و پوشش های ایزولاسیون به بتن و مصالح دیگر
  • نصب دیوارهای سبک و دکوراسیون داخلی یا به اصطلاح کناف
  • نصب زائده های برشی و انواع ورق های فلزی در سقف های عرشه فولادی و کامپوزیت

نکاتی برای نگهداری تفنگ میخکوب

قطعات تفنگ میخکوب باید به صورت مکرر تمیر شوند و در صورت نیاز مورد تعویض قرار بگیرد برای این کار موارد زیر را به ترتیب انجام دهید:
اهرم گلن گدن را با کمک انگشت دست بالا نگه داشته و سپس آن را آزاد نمایید.
کله‌گی تفنگ را در جهت خلاف حرکت عقربه های ساعت چرخانده تا قسمت جلویی تفنگ باز شود.
قطعات داخلی مانند پیستون‌گاه، هادی میخ و ضربه گیر را خارج نمایید.
قطعات داخلی را با استفاده از فرچه و دستمال و اسپری تمیز کننده داخل جعبه تمیز نمایید و اگر دچار آسیب شده بودند آن ها را تعویض نمایید. به این نکته دقت کنید که هیچ گاه برای از بنزین، روغن و… استفاده نکنید.
پس از تمیز کردن قطعات داخلی آن ها را خشک نمایید.

نگهداری تفنگ میخکوب