دکتر هیلتی
پخش عمده میخ و چاشنی و لوازم یدکی تفنگ میخکوب

کاربرد میخ و چاشنی آهن

کاربرد میخ و چاشنی آهن

با پیشرفته شدن دنیای صنعت، استفاده از میخ و اتصالات در سازه های فلزی تفاوت زیادی پیدا کرده اند. چند سالی است که میخ و چاشنی برای اتصالات آهنی جایگزین روش هایی همچون جوش و میخ و …شده است.

میخ های مورد استفاده در اتصالات آهنی از متریالی همچون: فولاد سخت، فولاد ضد زنگ، برنج، مس و آلومینیوم که از مقاوم ترین فلزهای دنیا می باشند، ساخته شده اند.

میخ های مورد استفاده برای اتصالات آهنی، دارای اندازه های گوناگونی از 4 تا 250 میلیمتر می باشد که هر کدام از این اندازه ها با توجه به نوع اتصال تعیین می شود.

کاربردهای کلی ابزار تفنگ میخکوب و میخ و چاشنی

  • انواع اتصالات موقت و دائم در کارگاه های عمرانی و ساختمانی
  • انواع سیستم های برقی و مکانیکی
  • اتصال پلیت ها و صفحات مختلف و سازه ها به بتن و تیرآهن
  • نصب انواع توری های فلزی و پوشش های ایزولاسیون به بتن و مصالح دیگر
  • نصب دیوارهای سبک و دکوراسیون داخلی یا به اصطلاح کناف
  • نصب زائده های برشی و انواع ورق های فلزی در سقف های عرشه فولادی و کامپوزیت
  • در اجرای سقف های عرشه فولادی این نکته مهم است که همزمان و یا بلافاصله بعد از چیدمان ورق های فلزی،این ورق ها با فاصله حداکثر 45 سانتی به مقاطع فولادی و سایر قسمت های تکیه گاهی میخ شوند.

چاشنی ها در اتصالات آهنی چه کاربردی دارند ؟

همانطور که می دانید برای اتصال میخ ها به اتصالات فلزی، احتیاج به دستگاه تفنگ میخکوب می باشد که نیروی پرتاب میخ در این دستگاه، توسط چاشنی ها تامین می گردد.

روش کار با تفنگ میخکوب این گونه است که، میخ درون دستگاه میخکوب از طریق نیروی احتراق به وجود آمده از باروت یا همان چاشنی به بیرون پرتاب خواهد شد.

انواع چاشنی های مورد استفاده در اتصالات آهنی

این را باید گفت که چاشنی های مورد استفاده برای اتصالات آهنی دارای تنوع بالایی می باشند. از انواع چاشنی های مورد استفاده در تفنگ های میخکوب می توان به: چاشنی نوار برنجی به رنگ خاکستری سرعتی معادل 315 متر بر ثانیه، رنگ قهوه ای، 385 متر بر ثانیه، سبز 490 متر بر ثانیه، زرد 575 متر بر ثانیه، قرمز 675 متر بر ثانیه، بنفش 755 متر بر ثانیه اشاره داشت.

انواع میخ و چاشنی های آهنی

  1. میخ و چاشنی آهن مکس
    یکی از با کفیت ترین نوع میخ و چاشنی های آهنی، میخ و چاشنی آهن مکس می باشد. این نوع میخ و چاشنی یکی از بهترین گزینه ها برای اتصالات ورق های فلزی با ضخامت حداکثر 5 میلیمتر به ورق هایی با ضخامت حداکثر 5 میلیمتر می باشد.
  2. میخ و چاشنی آهن ردهیت
    یکی از بهترین انتخاب ها به عنوان میخ و چاشنی تفنگ های میخکوب آهنی، میخ و چاشنی آهن رد هیت می باشد. این نوع میخ و چاشنی، از میخ و چاشنی ها با چاشنی قرمز ترکیب شده و عملکرد بسیار خوبی را از خود به جای میگذارد.
  3. میخ و چاشنی آهن هاسل (HUSEL)
    یکی از پرکاربرد ترین نوع میخ و چاشنی برای نصب سقف کاذب فلزی و اتصالات پلیت به بتن ،میخ و چاشنی آهن هاسل می باشد. چاشنی مشکی مورد استفاده در این نوع میخکوب ها میتواند قدرت بیشتری را برای اتصالات محکم تر در فلزات ایجاد نماید. نکته ی مهم درباره میخ و چاشنی هاسل ، کاربرد زیاد این نوع میخ و چاشنی می باشد.
    میخ های مورد استفاده در میخ و چاشنی آهن هاسل از آلیاژ مرغوبی تولید شده اند که به همین دلیل از هرگونه شکستگی میخ و گیر کردن آن درون سیلندر تفنگ میخکوب جلوگیری می کند. طول آن به 22 میلی متر میرسد و عرضی برابر 12 میلی متر و قطر 1 میلی متر دارد.
    علاوه بر این ها این نوع میخ و چاشنی بسیار مقاوم می باشند و نتایج بسیار خوبی را از خود به جای گذاشته است. اما مسئله اینجاست زمانی میتوانید به این نتیجه خوب برسید که آن را با چاشنی قرمز رنگ از تفنگ میخکوب خارج کنید. به علاوه اینکه نیازسنجی درستی انجام داده باشید.
  4. میخ و چاشنی بتن هلزمک
    یکی از پرکاربرد ترین میخ و چاشنی های مورد استفاده در پروژه های عمرانی و ساختمانی و سازه های فلزی، میخ و چاشنی هلزمک می باشد. این نوع میخ با انواع تفنگ های میخکوب سازگاری داشته و به راحتی نیاز کاربران را برطرف می کند

کلام آخر

اتصالات فلزی و آهنی یکی از حساس ترین اتصالات می باشند که مستلزم وجود یک عنصر اتصالی مقاوم می باشند.در این مطلب ما به معرفی پرکاربرد ترین میخ و چاشنی های آهن و ویژگی هر کدام پرداختیم تا شما بتوانید بهترین میخ و چاشنی آهن را با توجه به نوع کاربرد آن انتخاب نمایید.