دکتر هیلتی
پخش عمده میخ و چاشنی و لوازم یدکی تفنگ میخکوب

هرآنچه که باید در مورد مته ها بدانید

هرآنچه که باید در مورد مته ها بدانید

سوراخکاری در کارگاه‌ های صنعتی و صنایع ساختمان سازی کاربرد بسیار زیادی دارد و استفاده از تجهیزات مناسب برای این کار میتواند به پیشبرد روند کار ما کمک کند. استفاده از دریل و مته برای این کار بهترین گزینه خواهد بود. امروزه انواع مختلف دریل برقی و مته در بازار موجود است و هر کدام از آنها دارای ویژگی‌ های خاصی هستند که باعث می‌ شود بتوانیم در شرایط گوناگون از آنها استفاده کنیم.

برای کار با این تجهیزات بهتر است آشنایی بیشتری با مته‌ ها پیدا کنید. از همین رو در ادامه این مطلب از فروشگاه دکتر هیلتی هر آنچه باید در مورد مته‌ ها بدانید را با شما در میان خواهند گذاشت.

آشنایی اولیه با مته

آشنایی اولیه با مته

مته به ابزاری گفته می‌ شود که برای سوراخکاری یک جسم روی دریل نصب می‌ کنید. این محصولات را در اندازه‌ ها و اشکال متفاوتی تولید می‌ کنند و به همین دلیل باید برای داشتن عملکرد بهتر هر کدام از آنها را بشناسید. برای این که مته درست را انتخاب کنید باید دو پارامتر اصلی را قبل از همه چیز مد نظر قرار دهید که عبارتند از:

  • دقت لازم برای انجام سوراخکاری
    انواع مته‌ ها در زمان کار، نتیجه نهایی متفاوتی در اختیار ما قرار می‌ دهند. به همین دلیل اگر قصد ایجاد یک سوراخ تمیز و با دقت را دارید باید سراغ مته‌ های خاص بروید.
  • سطح یا جسم مورد نظر برای انجام سوراخکاری
    نوع سطح مورد نظر شما تعیین کننده نوع مرتبه خواهد بود. امروزه نمونه‌ های مختلفی از این تجهیزات برای سوراخکاری شیشه، چوب، سنگ، سطوح بتنی و… تولید می‌ شوند. برای همین ابتدا باید جسم یا سطح مورد نظر خود را بررسی کرده و سپس با توجه به آن مته را خریداری کنید.

میخ و چاشنی SSB

مته از چه قسمت‌ هایی تشکیل شده است؟

انواع مته مورد استفاده برای کار با دریل برقی، دارای بخش های گوناگونی هستند که در زمان سوراخکاری هر کدام از آنها وظیفه خاصی را بر عهده دارند. متخصصین فروشگاه دکتر هیلتی در ادامه بخش‌ های مختلف یک مته را خدمت شما معرفی خواهند کرد.

  • شانک
    این قسمت از متن به صورت مستقیم به درون چاهک مته فرو می‌ رود و یا به یک دوک متصل شده است.
  • شیارهای مته
    وظیفه شیارها این است که موادی که توسط لبه برش دهنده از روی سطح جدا شده‌ اند را جابجا کند. این شیار‌ها از بخش لب مته شروع شده و تا انتهای آن ادامه پیدا می‌ کنند.
  • لبه برش دهنده
    این قسمت در انواع مته شکل ظاهری متفاوتی دارد و جنس آن نیز می‌ تواند فرق داشته باشد. وظیفه این بخش ایجاد سوراخ است.
  • خار مته
    این قسمت که در مرکز مته قرار گرفته برای جاگیری مته در موقعیت درست به ما کمک می‌ کند.
  • نوک مته یا سر
    لبه برش و خار در بخش انتهایی مخروطی شکل مته قرار می‌ گیرند و روند سوراخکاری را برای ما ساده‌ تر خواهند کرد.

انواع مته از نظر پوشش شیمیایی

انواع مته از نظر پوشش شیمیایی

انواع مختلف مته را می‌ توان از لحاظ پوشش شیمیایی که روی آنها قرار گرفته مورد بررسی قرار داد. متخصصین فروشگاه دکتر هیلتی در ادامه توضیحاتی در این خصوص ارائه می‌ دهند:

  • مته با پوشش اکسید آهن
    استفاده از اکسید آهن به عنوان ماده پوشش دهنده باعث می‌ شود تا مقاومت این تجهیزات در برابر حرارت به شکل قابل توجهی افزایش یابد.
  • پوشش نیترات تیتانیوم
    استفاده از این پوشش باعث می‌شود تا میزان سختی آن افزایش یابد و در برابر حرارت نیز مقاومت بالایی از خود نشان دهد. از همین رو برای سوراخکاری سطوح آلومینیومی و فولادی این نمونه مته گزینه‌ های خوبی خواهند بود.
  • پوشش اکسید برنز
    استفاده از اکسید برنز برای پوشش مطرح باعث می‌ شود تا مقاومت آن در برابر فشار زیاد افزایش یابد.
  • پوشش اکسید سیاه
    این نوع پوشش اجازه می‌ دهد تا علاوه بر افزایش مقاومت در برابر فشار شاهد خاصیت ضد خوردگی در مته باشیم. همچنین در شرایطی که برای سوراخکاری نیاز به روان کننده داشته باشید، عملکرد این تجهیزات مناسب خواهد بود.

انواع مته از نظر آلیاژ و جنس

انواع مختلف مته را با استفاده از آلیاژ‌های گوناگون تولید می‌ کنند که باعث می‌ شود در این محصولات خواص گوناگونی به وجود آید. این موارد عبارتند از:

    • مته TCT یا کاربید تنگستن
      بخش نوک این مته بسیار سخت بوده و عمر مفید آن نیز بسیار بالا است.
    • مته کبالت استیل
      استفاده از کبالت برای ساخت این محصولات باعث شده تا مقاومت آنها در برابر اصطکاک و گرما به شکل قابل توجهی افزایش یابد
    • مته HSS یا فولاد تندبر
      مقاومت بالا در برابر حرارت و توانایی بالا در زمان برشکاری اجازه می‌ دهد تا با استفاده از این مته‌ ها بتوانید در دماهای بالا با دقت و سرعت کافی روند سوراخکاری را انجام دهید.
    • مته کربن استیل
      در شرایطی که برای سوراخکاری نیاز به قدرت بسیار بالا دارید، این نمونه از مته می‌ تواند گزینه بسیار خوبی برای شما باشد. طول عمر بالا و مقاومت زیادی در برابر حرارت از مزایای این محصولات می‌ باشند.

انواع میخ و چاشنی

انواع مته

زمانی که قصد خرید مته را دارید، در بازار دسته بندی‌ های خاصی برای این محصولات در نظر می‌ گیرند که شناخت آنها بسیار ضروری است. به همین دلیل متخصصین فروشگاه دکتر هیلتی این موارد را به صورت مفصل برای شما توضیح خواهند داد.

  • میکرو مته
    این مته‌ ها که برای سوراخکاری از زوایای نزدیک و کارهای دقیق طراحی شده‌ اند، ابعاد کوچکتری نسبت به سایر انواع محصولات دارند. قطر آنها معمولاً از ۰.۵ تا ۲ میلیمتر است.
  • مته Jobber
    این مته‌ ها معمولاً نازک و بلند هستند و در شرایط خاص به کار می‌ روند.
  • مته هگزا یا شش گوش
    این مته‌ ها برای علاقمندان و افراد حرفه‌ ای به DIY گزینه‌ های بسیار خوبی خواهند بود. شکل ظاهری آنها نیز معمولاً به صورت شش ضلعی است.
  • مته ضد آب
    این مته ها برای مکان‌ هایی که رطوبت زیادی دارند، می‌ تواند گزینه بسیار مناسبی باشد و معمولاً برای نصب پیچ و مهره‌ های ضد آب که در سینک ظرفشویی و سایر مکان‌ های مشابه استفاده می‌ شود کاربرد دارند.
  • مته pilot یا counterbore
    این مته‌ ها معمولاً بر روی مصالحی مانند پلاستیک و چوب مورد استفاده قرار می‌ گیرند و با استفاده از آنها می‌ توان سوراخکاری‌ های خاص را انجام داد.
  • مته کبالت
    این نمونه از مته فولادی که دارای ۵ درصد کبالت در آلیاژ خود هستند، در شرایطی که نیاز به مقاومت گرمایی زیادی داشته باشید به عنوان گزینه‌ های بسیار خوبی شناخته می‌ شوند.
  • مته اوگر
    این محصولات که با نام اوگر یا مته حلزونی در بازار شناخته می‌ شوند، دارای شکل مارپیچی هستند که باعث می‌ شود روند حفاری با استفاده از آنها بسیار راحت‌ تر باشد و ضایعات که در اثر سوراخکاری جمع می‌ شود را به یک مکان خاص هدایت کنند.

نکات مهم در زمان خرید مته

نکات مهم در زمان خرید مته

بسته به نوع کاربرد شما با دریل برقی و مته، روند انتخاب این محصولات متفاوت خواهد بود و باید پارامترهای مختلفی را برای این کار مد نظر قرار دهید. همچنین مدل و شکل ظاهری انواع مته موجود در بازار، روی روند کار با آنها تاثیر بسیار زیادی دارد. نکات مهمی که در این زمینه باید مد نظر قرار دهید و عبارتند از:

  • سایز مته یا اندازه آن
    مته‌ ها در ابعاد و اندازه‌ های گوناگونی تولید می‌ شوند و افراد با سطوح نیاز مختلف قبل از خرید حتما باید موارد استفاده خود را به دقت مورد بررسی قرار دهند تا سراغ گزینه بهتر بروند.
  • نوع مته
    در بسیاری از موارد می‌ بینیم که فروشگاه‌ های مختلف بر اساس کاربرد مته‌ها را دسته بندی کردند و همین باعث می‌ شود تا هر مشتری بسته به نیاز خود بتواند سراغ گزینه مناسب برود.
  • سازگاری مته با دریل برقی
    انواع دریل برقی ممکن است که برای داشتن عملکرد بهتر نیاز به مته‌ های خاصی داشته باشند. پس باید سراغ مته‌ ای بروید که قابل استفاده روی دریل برقی مورد نظر شما باشد.

سخن نهایی

این روزها به لطف پیشرفت تکنولوژی شاهد تولید انواع مته برای کاربردهای گوناگون هستیم که به مشتریان آزادی عمل بیشتری را برای انتخاب و خرید می‌ دهد. اما همواره به یاد داشته باشید که برندهای مختلفی اقدام به تولید این محصولات کرده‌ اند و برای داشتن عملکرد بهتر باید سراغ محصولات تولید شده توسط برندهای معتبر بروید.

همچنین انتخاب فروشگاه مناسب برای خرید مته اهمیت بالایی دارد و روی کیفیت نهایی محصولات تاثیر گذار است. متخصصین ما در فروشگاه دکتر هیلتی آماده‌ اند تا راهنمایی‌ های لازم برای خرید مته مناسب را در اختیارتان بگذارند.

سوالات متداول

مته‌ ها در چه سایزهایی تولید می‌ شوند؟

امروزه مته‌ های با ابعاد بسیار کوچک یا بسیار بزرگ برای کاربردهای گوناگون وجود دارد و کوچکترین آنها ۰.۳ میلیمتر و بزرگترین آنها حتی تا ۸۰ میلیمتر نیز موجود است.

در زمان خرید مته باید به چه نکاتی توجه کرد؟

پارامتر‌های مانند سایز، پوشش سطحی مته، جنس آن، برند تولید کننده و کاربرد مورد نظر مهمترین موارد در زمان خرید مطرح می‌ باشند.

کدام مته از بقیه قوی‌ تر است؟

مته‌ های کاربیدی برای سوراخکاری و برشکاری روی سطوح بسیار سخت استفاده می‌ شوند و دارای محکم ترین ساختار هستند.

کدام مته برای دریل برقی مناسب است؟

بسته به نوع کاربرد و نوع دریل برقی شما پاسخ این سوال متفاوت است و برای گرفتن جواب دقیق بهتر است این مطلب را مطالعه کنید.

انواع مته را از کجا تهیه کنیم؟

فروشگاه دکتر هیلتی مجموعه کاملی از انواع مته که توسط برترین برندها تولید شده‌ اند را در اختیار مشتریان خود می‌ گذارد که می‌ توانید آنها را در بخش محصولات سایت ما مشاهده کنید.