دکتر هیلتی
پخش عمده میخ و چاشنی و لوازم یدکی تفنگ میخکوب

میخ و چاشنی غیرقابل جایگزین برای جعبه ابزار

میخ

شاید غیرقابل تصور باشد، اما صنعت میخ سازی در جهان، صنعتی 30_40 میلیارد دلاری ست و از سه هزار سال پیش تا به کنون میخ، بخش بزرگی از بار اشیا و ساخته های بشر را به دوش کشیده است. درکارهای چوبی و ساخت و ساز، یا پروژه های ساختمانی و بتنی، هرجا که به یک اتصال دهنده نیاز باشد، یک میخ برای آویزان کردن هر چیزی گزینه ی اول ماست.

 میخ ‌ها یک نقطه تیز روی یک طرف و سر مسطح روی طرف دیگر دارند، هرچند که بدون سر هم در دسترس هستند. میخ ‌ها به شکل‌های مختلف برای هر نیاز و استفاده ای به صورت تخصصی ساخته می‌شوند. با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی، میخ ها نقش بیشتری گرفتند و مقاوم تر و کارآمد تر شدند به نحوی که هرنوع اتصالی در صنعت و پروژه های گوناگون تا نصب کردن طناب برای بند لباس ها بدون حضور آن ها غیرممکن شد.

میخ‌ ها به‌طور معمول توسط یک چکش یا تفنگ میخکوب به قطعه ی موردنظر وارد می‌شوند. میخ مواد را با اصطکاک در جهت محوری و مقاومت برشی در جهت عرضی نگه می‌دارد. نوک میخ نیز گاهی اوقات خم شده تا بعدها و به مرور زمان به آسانی خارج نشود.

میخ و چکش یار دیرینه

انواع متفاوت میخ

  1. میخ بتنی: برای اتصال قطعات بتنی به یکدیگر استفاده می‌شود.
  2. میخ چوبی: برای اتصال قطعات چوبی به یکدیگر استفاده می‌شود.
  3. میخ تخت: برای اتصال قطعات فلزی به یکدیگر استفاده می‌شود.
  4. میخ نازک: برای اتصال قطعات نازک و سبک به یکدیگر استفاده می‌شود.
  5. میخ پانچ: برای اتصال قطعات فلزی به یکدیگر استفاده می‌شود.
  6. میخ میوه گیری: برای برداشتن میوه‌هایی مانند انگور، زیتون و… استفاده می‌شود.
  7. میخ قطار: برای اتصال واگن‌های قطار به یکدیگر استفاده می‌شود.
  8. میخ بلوک: برای اتصال بلوک‌های بتنی به یکدیگر استفاده می‌شود

اندازه و جنس میخ

میخ‌‌ها در انواع متفاوت و با جنس و شکل و کاربردهای بیشمار تولید می شوند و برای مقاومت و کارایی بیشتر در تولید میخ، از فولاد، برنج، مس و یا به ندرت از آلومینیوم استفاده می شود، معمولا میخ های فولادی بخاطر استحکام بالاتری که دارند رایج تر هستند ولی در فشار بالا خم می شوند و بعدها این خمیدگی می تواند به نقطه ی ضعف تبدیل شود اما برای پرهیز از شکستگی و مقاومت در برابر رطوبت، با روکشی از روی تولید و عرضه می شوند.

 درباره ی اندازه میخ‌ها نیز باید گفت بسته به نوع کاربردشان متفاوت است و نوع اتصال موردنظر می تواند اندازه و سایز میخ را مشخص کند. برای مثال یک حرفه ای می داند که برای سطوح سخت مانند بتن یا سنگ و آجر، میخ های بنایی از جنس فولاد سخت گزینه ی مناسبی هستند، اما برای پروژه هایی که نیاز به ظاهر تمیز و آراسته تر دارند از میخ هایی با سر نازک تر و استاندارد به نام براد نیلز استفاده می شود.

 میخ های کاشته شده در چوب میخ های کاشته شده در چوب میخ های کاشته شده در چوب

مناسب ترین میخ برای اتصالات آهن و بتن

طبق تجربه ما در گروه بازرگانی دکتر هیلتی، دو گزینه مناسب است، میخ نفوذی و میخ رزوه شده اگر قصد دارید روی بتن قطعه ای آهنی نصب کنید، توصیه می کنیم از میخ نفوذی استفاده نمایید. میخ نفوذی بخاطر استحکام و مقاومت بالایی که دارد درون بتن به طور کامل نفوذ می کند و باعث یک اتصال محکم، امن و قوی می شود.

میخ نفوذی برای اتصالات دائمی دو سازه بتنی یا بتنی و آهنی هم گزینه ی مناسبی هستند، و همچنین می توان ازمیخ نفوذی برای اتصال چوب به بتن یا سازه های نرم به بتن نیزاستفاده کرد.

یکی دیگر از انواع میخ های پرکاربرد و مهم، میخ رزوه شده است که دو بخش مجزا دارند، بخش بالایی میخ صاف و یکدست بوده و قسمت پایینی آن با شیارهای مخصوص (رزوه دار) طراحی شده است. دلیل این رزوه ها یاهمان شیارهای مخصوص، استحکام بیشتر اتصال و نصب صفحاتی با جنس های مختلف به سطوح بتنی است.

میخ های آهنی

چاشنی یا نیروی محرکه ی تفنگ

تغییرات زیادی در نحوه ی استفاده و جنس ساختار میخ ها ایجاد شده است و همراه با تکامل میخ، ابزارآلاتی نظیر چاشنی و میخکوب هم به خانواده ی قدیمی میخ اضافه شدند، چون به مرور زمان و با پیشرفت تکنولوژی نیروی دست و چکش صرف پاسخگو نبودن و با الهام از تفنگ، میخکوب در شکل های مختلفی عرضه شدند و جایگزین چکش و نیروی دست انسان شدند، اما میخ هم به تنهایی نمی توانند به بیرون پرتاب شوند. بنابراین نیاز به ماده ای دارند که بتواند نقش نیروی محرکه یا احتراق را داشته باشد.

در ابتدا بیایید با این عضو نسبتا جدید خانواده میخ آشنا شویم، گفتیم که تا مدت ها فقط نیروی دست و چکش بود اما کافی نبود.

حالا چاشنی چیست؟

برای درک بهتر ساختار چاشنی و میخ، یک تفنگ را در ذهن مجسم کنید، تفنگ با استفاده از نیروی محرکه ای گلوله را به بیرون پرتاب می کند و سرعت پرتاب باعث می شود گلوله نیرو بگیرد و به هدف برخورد کند.

برای اینکه میخ ها در جای خود قرار گیرند، به یک نیروی محرک قوی نیاز دارید و صرفا نیروی دست و چکش اثرگذار نیست، این روش بعد از مدتی باعث خستگی و اتلاف زمان می شود، به همین خاطر چاشنی ها ساخته شدند، چاشنی همان نیروی محرکه تفنگ میخکوب است و برای اتصالات محکم و قوی و امن شلیک می کند. نیروی انفجاری که از طریق این چاشنی های ایجاد می شوند باعث حرکت سریع میخ درون سطوح آهنی یا بتنی مورد نظر می شود.

انواع چاشنی

چاشنی‌ها در دوسته ی برنجی و نیکلی، و در نوارهای پلاستیکی رنگی عرضه می شوند. هر رنگ مشخص کننده سرعت آن چاشنی است. اگر به دنبال سرعت های متوسط هستید، چاشنی هایی به رنگ قهوه ای، زرد و یا سبز را انتخاب کنید.

از چاشنی‌هایی با رنگ خاکستری برای سرعت‌های کمتر و چاشنی های قرمز و بنفش برای سرعت های بیشتر به کار گرفته می شوند. و اگر به سرعت و اتصال قوی تری نیاز دارید از چاشنی های مشکی استفاده کنید. در زیر می توانید سرعت متوسط هر چاشنی را مشاهده کنید و بسته به نیاز و نوع تفنگ میخکوب، گزینه ی مناسب را انتخاب کنید،

  • چاشنی قرمز با سرعت ۶۷۵ متر بر ثانیه
  • چاشنی بنفش با سرعت ۷۵۵ متر بر ثانیه
  • چاشنی زرد با سرعت ۵۷۵ متر بر ثانیه
  • چاشنی سبز با سرعت ۴۹۰ متر بر ثانیه
  • چاشنی قهوه‌ ای با سرعت ۳۸۵ متر بر ثانیه
  • چاشنی خاکستری با سرعت ۳۱۵ متر بر ثانیه

همچنین سرعت مربوط به هر رنگ در چاشنی‌ های از جنس نیکل:

  • چاشنی قرمز با سرعت ۳۶۷ متر بر ثانیه
  • چاشنی سبز با سرعت ۳۱۲ متر بر ثانیه
  • چاشنی قهوه‌ای با سرعت ۲۸۵ متر بر ثانیه
  • چاشنی خاکستری با سرعت ۲۵۸ متر بر ثانیه

نکته مهمی که در این بخش باید حتماً مدنظر قرار دهید این است که بالا بودن قدرت انفجار و سرعت پرتاب میخ در هر چاشنی دلیل برتری این محصولات نیست. بلکه باید بسته به کاربری مدنظر نوعی چاشنی لازم را با دقت انتخاب کرد.
برای تعیین نوع میخ و چاشنی مورد نظر و دریافت راهنمایی‌ های لازم برای خرید این محصولات، می‌ توانید با متخصصین ما در سایت دکتر هیلتی تماس بگیرید و مشاوره های لازم را دریافت کنید.

کاربرد میخ و چاشنی

کاربرد اصلی چاشنی برای اتصالات محکم و قوی در صنعت ساختمان است. برای اتصال قطعات مختلف به سطوح بتنی و یا به سطوح آهنی، قطعا به چاشنی نیاز دارید و بسته به نیاز تان می توانید از میخ و چاشنی آهن و میخ و چاشنی بتن برای نصب قطعات مختلف به یکدیگر استفاده کنید.

مهمترین کاربردهای میخ و چاشنی:

  • نصب پوشش های ایزولاسیون
  • نصب توری های فلزی
  • اتصالات دائمی و موقت کارگاه ها
  • نصب سیستم های برقی
  • نصب زائده های برشی و ورق های فلزی در سقف های عرشه فولادی و کامپوزیت
  • نصب انواع رابیتس و تیرچه های بتنی
  • نصب سقف کاذب و اتصالات پلیت
  • نصب دیوارهای سبک و دکوراسیون داخلی
  • نصب قطعات چوبی بر روی سطوح آهنی و بتنی
  • نصب قطعات مختلف بر روی سطوح فولادی.

میخ و چاشنی با هم

میخ و چاشنی باهم در بسته های صد عددی معمولا عرضه می شوند و شما صرفا با داشتن میخکوب آهنی می توانید از آن ها استفاده کنید.برای مثال یکی از نمونه های پرفروش بازار، میخ و چاشنی 22 میلی متری آهنی ست که برای سوراخکاری و اتصال بخش‌ های مختلف آهنی در سازه‌ ها و مکان‌ های مختلف که نیازمند اتصالات آهنی ست، استفاده می شود وقتی شاسی روی این تفنگ‌ ها فشار داده می‌ شود باروت منفجر شده و میخ را به سمت جلو هل می‌ دهند، به این صورت میخ می‌ تواند در آهن فرو رود.

تفنگ میخکوب

تفاوت تفنگ میخکوب و میخ و چاشنی

برای اتصال قسمت های مختلف سطوح بتنی و آهنی از تفنگ میخکوب و میخ و چاشنی استفاده می شود، درون تفنگ میخکوب میخ و چاشنی قرار می گیرد، همانند زمانی که در تفنگ گلوله قرار می گیرد و با استفاده از تفنگ میخکوب با احتراق باروت شلیک می شود زمینه ساز این احتراق و شلیک چاشنی ست و قدرت پرتاب میخ به قدری ست که میخ به راحتی می تواند در سطح های بتنی و فلزی فرو رود و اتصال را ایجاد می کند.

دو رقیب قدیمی میخ و پیچ، تفاوت در چیست؟

شاید در ابتدا تصورش سخت است که یک جعبه ابزار چقدر می تواند راهگشا و گاهی اوقات حیاتی باشد،در هر جعبه ابزار دو عضو غیرقابل جایگزین هستند، میخ و پیچ دو رقیب قدیمی و کاربلد، اگر در انتخاب یکی از این دو مردد هستید، مقاله ی امروز برای شما شاید راهگشا باشد.

تفاوت میخ و پیچ در چیست؟

اگر یک میخ و هم یک پیچ را در یک تخته چوبی قرار دهید،و بخواهید آن ها را با چکش بیرون بکشید، کدام یک مقاومت بیشتری دارد؟

به نظر می رسد، میخ و پیچ یک عملکرد را دارند و تفاوت مشخص و ملموسی ندارند، اما این بست‌های استاندارد یا سفارشی قطعا یکسان نیستند.

میخ، یک قطعه فلزی است که طول مشخصی دارد و در یکی از سرهای آن یک نوک تیز دارد و سر دیگر آن برای قرار دادن یک مهره یا یک اتصال دیگر طراحی شده است. میخ‌ها اغلب در ساختمان‌ها و سازه‌های بتنی، برای اتصال فلزی به بتن یا همچنین برای اتصال دو قطعه فلزی به هم استفاده می‌شوند.

پیچ، همچنین یک قطعه فلزی است که در آن یک رشته یا مسیر خمیده به شکل صاف وجود دارد. پیچ همچنین دارای یک سر با نوک تیز برای نفوذ به مواد مختلف و یک سر دیگر با رشته است که برای اتصال با مهره یا سری مشابه از پیچ طراحی شده است. پیچ‌ها در اتصالات مکانیکی، ماشین‌آلات، الکترونیک، صنایع چوب و مبلمان و ساختمان‌ها استفاده می‌شوند.

بنابراین، تفاوت اصلی بین میخ و پیچ، در طرح آن‌ها است. میخ دارای نوک تیز و یک سر برای قرار دادن مهره یا اتصال دیگر است، در حالی که پیچ دارای یک رشته یا مسیر خمیده و یک سر با نوک تیز برای نفوذ بیشتر است.

میخ و پیچ هر دو از اجزای اتصالات هستند و برای اتصال دو قطعه یا بیشتر به هم استفاده می شوند، اما تفاوت‌هایی بین آن‌ها وجود دارد، میخ ها مقاومت بیشتری در برابر حرکت و تنش تخته ی چوبی دارند به این معنی که اگر تخته ی چوبی موردنظر در معرض حرکت باشد میخ به خوبی می تواند مقاومت کند و احتمالا به ندرت خم خواهد شد.

پیچ اما این طور نیست حتی به قیمت شکسته شدن به سختی بیرون می آید و علی رغم مقاومت بالا در برابر شکسته شدن برای مواردی که وسیله ی شما متحرک است گزینه ی خوبی نیست.

جمع بندی

میخ‌ها نوع پایه‌ای از بست هستند و برای حداقل 3000 سال در ساخت و ساز استفاده شده‌اند. آن‌ها به‌طور معمول برای پیوستن به قطعات چوب یا برای بستن مواد به چوب استفاده می‌شود اما امروزه برای انواع اتصالات آهنی و بتونی هم کاربرد دارند.

میخ‌ها باید از استحکام مناسبی برخوردار باشند،برای حداکثر استحکام از جنس و سایز و شکل های مختلف استفاده می شود. میخ‌ها با اصطکاک در جای خود نگه داشته می‌شوند و برخی از طرح‌ها می‌توانند شامل پوسته‌های خشن، شیبدار یا پیچ خورده برای بهبود وضعیت نگهداری باشند. در هنگام انتخاب میخ حتما توجه داشته باشید که برای جلوگیری از زنگ زدگی با یک لایه بیرونی از روی گالوانیزه شده باشند.

هنگام خرید میخ، مهم است توجه داشته باشید که تامین کنندگان به طور معمول آنها را با وزن به جای کمیت یعنی تعداد می‌فروشند. این به این معنی است که تخمین تقریبی تعداد مورد نیاز کافی است و خرید بیش از حد به‌طور کلی توصیه نمی‌شود.

 

سوالات متداول

برای کار میخ یا پیچ را باید انتخاب کنم؟

اگر پیش بینی می کنید مقدار زیادی وزن را باید تحمل کند، معمولا یک پیچ گزینه بهتری است و در غیر این صورت میخ بهتر است.

میخ های جعبه ای چه نوع میخی هستند؟

میخ‌های جعبه‌ای شبیه به میخ‌های معمولی به نظر می‌رسند، اما ساقه نازک‌تری دارند که باعث می‌شود استحکام کمتری داشته باشند