دکتر هیلتی
پخش عمده میخ و چاشنی و لوازم یدکی تفنگ میخکوب

ابزار کار با چوب در منزل

ابزار کار با چوب در منزل

نجاری از آن دسته مشاغلی است که هر فردی را مجذوب خود می کند. در گذشته با استفاده از ابزارهای چوبی سنتی، مردم از تکنیک های مختلفی برای ساختن وسایل کاربردی و شکل دادن به چوب بر اساس نیاز خود استفاده می کردند.

همه ما می دانیم که برای انجام کارهای فنی به خوبی به خصوص در زمینه تولید مبلمان چوبی مانند مبل و صندلی، کابینت و … لازم است از ابزار مناسب استفاده کنید. ابزار کار با چوب نقش مهمی در دستیابی به نتیجه مطلوب دارد.

شکل و فرم ابزار برش از گذشته تا به امروز دستخوش تغییرات زیادی شده و امروزه با ظهور ابزارهای برقی پیشرفته و دقیق برای برش انواع چوب، تمامی طرح ها در ذهن سازندگان نقش بسته است. خوشبختانه با کمی جست و جو در بازار الوار می توانید ابزارهای قدیمی و جدید بسیاری مانند اره نواری، اره رومیزی، چکش، دریل، گیره و ابزار نجاری دستی را پیدا کنید.

این تنوع زیاد باعث شده تا برخی از مشتریان در انتخاب بهترین ابزار برش چوب دچار مشکل شوند، به همین دلیل در این مقاله قصد داریم متداول ترین ابزار برش و نجاری خانگی را به شما معرفی کنیم.

آشنایی با ابزارآلات برقی نجاری

ابزار نجاری برقی در هر مغازه نجاری کاربردی و ضروری است. در زیر چند ابزار کار با چوب برقی آورده شده است.

اره فلکه

یکی از ابزارهای مهم در کارگاه نجاری اره پیستونی است که برای برش چوب و تراش استفاده می شود. از انواع آن می توان به اره های رومیزی با قابلیت برش تخته های چوبی در عرض و ضخامت های مختلف اشاره کرد.

فرز نجاری

فرزها ابزاری برای برش هستند که در مشاغل منحصر به فرد از آنها استفاده می شود. در نجاری، فرزها علاوه بر شکل دادن به چوب، قادر به برش عمیق و سوراخ کردن نیز هستند. استفاده از این ابزار نه تنها در منبت کاری غیرعادی نیست، بلکه در نجاری بهترین ابزار به حساب می آید.

رنده نجاری

رنده یک وسیله نجاری است که برای صاف کردن یا کاهش ضخامت یا شاید از بین بردن کف چوب به کار می رود. رنده های نجاری باید در انواع چوبی و فلزی موجود هستند. رنده های چوبی همه یک تیغه دارند، به جز رنده دستگاه که علاوه بر آن دارای یک تیغه پشتی است.

آشنایی با ابزارهای دستی نجاری

همانطور که می دانید، برای گرفتن پروژه های چوبی، باید ابزارهای مناسبی داشته باشید. کار با ابزار نجاری دستی هم برای ناظر و هم برای نجار هنر جذابی خواهد بود. در زیر متداول ترین ابزار برای نجاری دستی را ارائه خواهیم داد.

انواع مغار نجاری

وقتی صحبت از ابزار کار با چوب به میان می آید، مغار را در ذهن خود می بینیم. این ابزار برای منبت کاری استفاده می شود. مغارها به چهار دسته خاتم، دستی، چاقویی و قاشقی تقسیم می شوند که هر کدام هدف خاص خود را دارند. در زیر به طور مختصر کارایی آن را شرح خواهیم داد.

  • مغارهای منبت: برای کنده کاری استفاده می شود. غارها دسته های بلندی دارند که از پلاستیک یا چوب ساخته شده اند.
  • مغار مشتی: ساقه مغار مشتی کوتاه و منعطف است و نیازی به فشار چکش ندارد. چوب را می توان با فشار دستی حک کرد.
  • مغار چاقویی: همان تیغ ​​است، اما تیغه مانند شمشیر است. در نتیجه از آن برای کارهای بسیار ساده استفاده می کنیم.

انواع اره چوب

اره یک ابزار نجاری است که برای شکافتن و برش چوب استفاده می شود. تعداد دندان ها در امتداد اره و نازک یا نازک بودن دندان ها از جمله عواملی هستند که اره دستی را تعیین می کنند. انواع اره ها عبارتند از:

  • اره پنل: برای بریدن درختان بزرگ از نئوپان استفاده می شود.
  • اره پشت دار:ایده آل برای برش های صاف و دقیق.
  • اره روکش بری: برای برش بتن و چوب استفاده می شود.

چکش چوبی

چکش چوبی دارای سه قسمت است: دسته، گوه و وزنه. قسمت پهن چکش برای ضربه زدن و تخریب استفاده می شود، در حالی که قسمت جلویی پنجه مانند به عنوان اهرم عمل می کند. این بخش همچنین شامل یک جداکننده برای برداشتن میخ است.

ابزارهای اندازه گیری

ابزار اندازه گیری در نجاری بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و در اینجا پرکاربردترین ابزار در این زمینه را فهرست می کنیم.

  • متر: برای اندازه گیری چوب
  • پرگار: ایجاد دایره و منحنی در مرکز کار
  • نقاله و گونیا – برای افزایش دقت اندازه گیری های طراحی و ایجاد زوایای 90 درجه
  • نقشه بردار: برای اندازه گیری چوب و کشیدن خطوط مستقیم
  • کولیس: با آن می توانید ضخامت را اندازه گیری کنید
  • تراز: برای تراز کردن پایه های میز

مهمترین ابزارهای چوبی برای نجاری کدام ها هستند؟

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، ابزارهای چوب بری به دو گروه دستی و برقی تقسیم می شوند. گروه اول برای عملیات ساده برش چوب استفاده می شود، اما اگر قصد دارید نجاری را به روشی پیشرفته و حرفه ای کار کنید، باید نحوه کار با ابزار نجاری برقی را بدانید.

این نوع ابزارها کار را برای نجاران بسیار ساده کردند، محدودیت ‌های تکنیک ‌های دستی را از بین بردند و فرصت ‌هایی برای درک طرح ‌‌های خلاقانه فراهم کردند. به طور کلی ابزارهای زیر جزو پرکاربردترین وسایل برای برش چوب هستند.

دریل

یکی از ابزارهای برقی مورد استفاده در کارگاه های نجاری، دریل است. مته برای حفاری استفاده می شود. از این وسیله نیز در کارگاه های نجاری برای وارد کردن پیچ ها به تخته های چوبی، رزوه کشی در چوب و انجام کارهای دیگر استفاده می شود.

دو نوع دریل وجود دارد: دریل برقی و دریل شارژی. هر دستگاه هدف خاصی دارد و برای کارهایی که نیاز به برق متفاوت یا دستگاه های متفاوتی دارند استفاده می شود.

پیشنهاد مطالعه: آشنایی با انواع مته چوب

سی‌ان‌سی روتر (CNC Router)

این دستگاه های بسیار تخصصی سی‌ان‌سی روتر برای برش، تراش و تراشیدن انواع چوب با استفاده از تکنیک های کنترل عددی کامپیوتری (CNC) استفاده می شود. با کمک نرم افزار طراحی سه بعدی می توانید طرح های متنوعی را با لیزر ایجاد کنید.

این دستگاه نه تنها برای برش چوب، بلکه برای ساخت انواع مواد از جمله کامپوزیت، آلومینیوم، پلاستیک و شیشه نیز مناسب است. انجام سریع و دقیق پروژه های چوبی، بدون محدودیت در اجرای طرح ها، کار طولانی مدت و یکنواختی نتایج کارها از مزایای استفاده از این ابزار برای قطع درختان است.

پانل بر (برش کات)

پانل بر یکی از ابزارهای مخصوص برش چوب است. این ابزار با تقسیم بندی به پانل های عمودی و افقی بهترین ابزار برای برش و شکل دادن به انواع چوب اعم از تخته های ام دی اف، تخته سه لا، مقوا، چوب های تزئینی، کرولا و … است.

در فرآیند برش چوب به پانل، تمامی کار توسط سیستم های کامپیوتری و تیغه های دستگاه انجام می شود. از پانل ها برای تولید انبوه قطعات مختلف چوب برای صنایع مختلف مانند ساخت مبلمان، نما و دیوارپوش، دکوراسیون داخلی و غیره استفاده می شود.

میخ کوب بادی

همانطور که از نام آن پیداست از میخ های بادی برای اتصال دو تکه چوب به یکدیگر استفاده می شود. این ابزار بسیار کاربردی و محبوب در بین نجاران است که سرعت کار را بالا می برد.

نجارها علاوه بر کاتر، از چسب چوب نیز برای استحکام بیشتر این اتصالات چوبی استفاده می کنند. دستگاه های میخکوب بادی ارتباط تنگاتنگی با صنایع مرتبط با چوب از جمله تولید انواع کابینت، مبل، میز و صندلی، کمد و کفپوش چوبی دارد.

گیره دستی یا پیچ دستی

ابزار دیگری که برای برش چوب به آن نیاز دارید و چیزی که باید با آن سر و کار داشته باشید گیره دستی یا پیچ دستی است. گیره‌ ها یا پیچ های دستی چوب را روی میز کار محکم می‌کنند تا از لرزش آن هنگام برش جلوگیری کنند.

این ابزار به شما کمک می کند تا چوب را به خوبی برش دهید. گیره های دستی یکی از ابزارهای ضروری صنعت نجاری است که در کارگاه خانگی نجاری مورد استفاده قرار می گیرد. گیره های دستی تنها یکی از انواع گیره های نجاری هستند.

از دیگر انواع گیره ها می توان به گیره سی کلمپ، گیره گونیا و گیره لوله اشاره کرد که در تمامی کارگاه های نجاری یافت می شود.

اهمیت استفاده از ابزار مناسب در برش چوب

هر زمان که در مورد برش چوب صحبت می کنیم، اولین و مهمترین مورد، برش مناسب برای دستیابی به یک طراحی حرفه ای و تمیز است؛ بنابراین چه یک نجاری حرفه ای داشته باشید و چه یک کارگاه خانگی، داشتن ابزارهای برش چوب و ابزار تراش مناسب می تواند نقش اساسی در نتیجه بهتر داشته باشد.

در نجاری به چند ابزار ضروری نیاز دارید تا به شما کمک کند پروژه های نجاری خود را ساده کنید. استفاده از ابزارهای چوب بری مناسب و خوب دارای مزایای زیر است.

دقت و ایمنی بالا

انتخاب ابزار مناسب برای پروژه، دقت کار شما را افزایش می‌دهد و برش‌های دقیق در طرح و اندازه مورد نیاز را آسان‌ تر می‌کند. ابزارهای مناسب برش چوب دارای ویژگی های ایمنی بیشتری هستند. اکثر آنها سیستم های ایمنی مانند سیستم های قفل و محافظ دست دارند که خطرات احتمالی را تا حد زیادی کاهش می دهد. استفاده از ابزارهای ناکارآمد می تواند باعث آسیب جدی به دست یا چشم شما شود.

کارایی و سرعت

بهترین ابزار برای برش چوب قدرت و سرعت بیشتر است. این ابزارها به شما امکان می دهند برش های سریع، با کیفیت و حرفه ای انجام دهید و در زمان و انرژی خود صرفه جویی کنید. ابزارهای ناکارآمد و قدیمی نه تنها زمان کار را طولانی‌ تر می‌کنند، بلکه باعث خستگی افراد شده و در نهایت به نتایج دلخواه نمی‌رسند.

دوام و استحکام

ابزار کار با چوب مناسب برای برش چوب، باید دوام و استحکام بالایی داشته باشد. این دستگاه ها معمولا دارای حد بالایی برای استفاده مکرر و فشار بالا و همچنین دوام و استحکام هستند. از طرفی این ویژگی به کاهش هزینه های نگهداری این نوع تجهیزات نیز کمک می کند.

آشنایی با روش پرداخت چوب

هنرمندان اغلب با مشکل زدگی و برجستگی های روی چوب مواجه می‌ شوند که آنها را از دستیابی به یک کار تمیز و عالی قبل از شروع کار باز می‌دارد. به همین دلیل لازم است قبل از شروع هر کاری سطوح چوبی را تمیز و صاف کنید تا در حین کار دچار مشکل نشوید.

تیز کردن چوب یک کار ساده، اما دقیق است که به تجربه زیادی نیاز دارد. در اغلب موارد، اولین قدم برای از بین بردن آسیب جدی و سطح دو از قطعات چوب، استفاده از ابزار پرداخت است. استفاده از این ابزار زمان سمباده زنی را کاهش داده و از آسیب دیدن دستگاه سمباده جلوگیری می کند.

نکات طلایی برای انتخاب بهترین ابزار نجاری

اگر بخواهیم در مورد آنچه در هنگام خرید ابزار کار با چوب مهم است صحبت کنیم، ابتدا تفاوت بزرگ ابزارهای نجاری را باید بگوییم. به همین دلیل توصیه می شود ابتدا ابزارهای موجود در این زمینه را از فروشگاهی معتبر خریداری کنید.

توجه به این موضوع به شما کمک می کند تا در هزینه های خود صرفه جویی زیادی کنید. نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که شرکت های زیادی در زمینه ساخت ابزار نجاری فعال هستند. اگر قصد خرید محصولات حرفه ای و باکیفیت را دارید، باید به یک شرکت مورد اعتماد مراجعه و از این مجموعه ها انواع ابزار نجاری باکیفیت را خریداری کنید.

کلام آخر

برای اینکه با ابزار کار با چوب آشنا شوید، در یک کلاس آموزشی شرکت کنید یا در یک مغازه چوبی زیر نظر یک نجار حرفه ای کار کنید. این به شما کمک می کند تا تجربه مرتبط را به دست آورید و خطرات و مشکلات کار را درک کنید.

راه اندازی نجاری خانگی نیازمند دانش و ابزارهای خاصی است. در این مقاله سعی کردیم انواع ابزار نجاری را بررسی و نکاتی را برای خرید ابزار نجاری درج کنیم. اگر به فکر کار در زمینه نجاری هستید، باید به نکات ذکر شده در این مقاله توجه و قبل از شروع این کار، ابزار لازم نجاری را خریداری کنید.

کارگاه خانگی  یک راه فوق العاده برای ورود به هنر و گذراندن اوقات فراغت است و در عین حال منجر به کار و درآمد می شود. اگر می خواهید در زمینه چوب و نجاری مشغول به کار شوید، ابتدا باید آموزش های لازم را در این زمینه کسب کنید.