دکتر هیلتی
پخش عمده میخ و چاشنی و لوازم یدکی تفنگ میخکوب

نحوه صحیح استفاده از ابزارآلات دستی

نحوه صحیح استفاده از ابزارآلات دستی

نحوه استفاده از ابزارآلات دستی برای همه شما مهم است. دقت داشته باشید که استفاده از ابزارآلات دستی، برخلاف تصورات شما، ممکن است خطرات بسیاری داشته باشد. معمولا ابزارآلات یا به صورت ضربه ای استفاده می شوند یا به صورت برشی یا به صورت برقی و مکانیکی. هریک از این ابزار، قطعاً دارای نکات مهمی برای استفاده هستند که رعایت آنها بسیار ضروری است.

رعایت نکات ایمنی هنگام استفاده از ابزارآلات دستی باعث می شود تا شما بتوانید با خیال راحت کار کنید. علاوه بر این، بازدهی فعالیت های شما هم بیشتر خواهد شد. پس در این مقاله از مقالات دکتر هیلتی همراه ما باشید.

 

ضرورت استفاده صحیح از ابزارآلات دستی

 

ضرورت استفاده صحیح از ابزارآلات دستی

 

استفاده صحیح از ابزارآلات دستی باعث کاهش خطرات احتمالی هنگام استفاده از آنها می شود. برای مثال، فرض کنید شما از یک اره دستی برای بریدن یک تکه چوب می خواهید استفاده کنید. حال بررسی موارد زیر در این مثال حائز اهمیت خواهد بود:

 

  • بعنوان اولین مورد، ایمنی شما و سلامت دستانتان هنگام کار بسیار مهم است، پس سعی کنید نحوه صحیح استفاده از این ابزار را بدانید.
  • مدت زمانی که شما می خواهید قطعه مورد نظر را ببرید، بستگی به این دارد که چگونه از ابزار خود استفاده می کنید.
  • سالم ماندن ابزار شما پس از استفاده مورد سومی است که نشان می دهد استفاده صحیح از ابزار چقدر اهمیت دارد.
    در بررسی های مختلف، نشان داده شده است که متاسفانه افراد در هنگام کار، از ابزار آلات دستی به طور صحیح استفاده نمی کنند. این عدم استفاده صحیح باعث خواهد شد تا ریسک خرابی ابزار، شکسته شدن آنها، کاهش سرعت فعالیت و افزایش خستگی بیشتر شود. بنابراین ما در ادامه نکات مهمی را برای استفاده از ابزار به شما خواهیم گفت.

نکات مهم برای استفاده از ابزارآلات دستی

 

نکات مهم برای استفاده از ابزارآلات دستی

 

استفاده صحیح از ابزارآلات دستی باعث می شود عمر مفید ابزار شما به همان میزانی باشد که انتظار دارید. همچنین میزان خرابی نتیجه کار و دلسردی شما هم کاهش خواهد یافت. برای استفاده صحیح از ابزارآلات، ما چند نکته را مهم دانستیم که به شما توضیح دهیم. هر یک از این نکات برای استفاده از دسته ابزار مختلفی تعیین شده اند، اما می توان همه آنها را هنگام استفاده از تمامی ابزار آلات دستی تعمیم داد.

 

  1. انتخاب ابزار مناسب برای استفاده خودتان
    در اولین مرحله، باید بهترین ابزار ممکن را برای استفاده های مختلف خود انتخاب کنید. فرض می کنیم شما شغل شریف لوله کشی را دارید و در آن حرفه ای هستید. در این شغل شما باید ابزار متناسب با لوله کشی و اتصالات ساختمان را به همراه داشته باشید تا در مواقع ضروری از تمامی آن ها بتوانید به خوبی استفاده کنید. شما نیازی به میخ و چکش نجاری نخواهید داشت، پس در اولین مرحله، شناخت ابزار مناسب می تواند باعث استفاده صحیح از آنها شود.
  2. سرویس دوره ای و منظم ابزارآلات دستی
    سرویس کردن ابزارآلات باعث می شود تا احتمال خرابی کم آنها، کم و کمتر شود. شما پس از استفاده از یک ابزار، قطعاً شاهد تغییرات جزئی در ساختار یا ترکیب آن خواهید بود. برای مثال، فرض کنید می خواهید از یک تبر برای بریدن تنه یک درخت استفاده کنید. شاید پس از بریدن تنه درخت، تیزی ابتدایی تبر از بین برود، به همین دلیل پیشنهاد می شود حتماً ابزار خود را پس از هر بار استفاده سرویس کنید.
  3. رعایت فاصله مناسب هنگام کار
    رعایت فاصله مناسب هنگام کار با ابزار دستی هم یکی دیگر از نکات استفاده صحیح از آنها است. نه تنها خودتان باید از ابزار فاصله مناسب داشته باشید، بلکه به دیگران هم بگویید که فاصله مناسب خود را با ابزار شما حفظ کنند. این کار باعث می شود خیال شما هنگام فعالیت آسوده باشد و تمام تمرکز خود را روی کار قرار دهید.
  4. پوشیدن لباس، دستکش و عینک
    مهم نیست که فعالیت شما در چه حیطه ای و با چه خطراتی قرار دارد، مهم این است که شما در هر نوع فعالیتی که ابزار دستی را به دست می گیرید، از دستکش، لباس مخصوص عینک و کلاه ایمنی استفاده کنید. در مواقع مختلف پیش می آید که کوچکترین سهل انگاری ها باعث پشیمانی های چند ساله می شوند. دقت کنید که این نکته در استفاده صحیح از ابزار آلات دستی بسیار مهم است، زیرا معمولاً به خوبی رعایت نمی شود.
  5. بررسی اتصالات برای جلوگیری از برق گرفتگی
    اگر سر و کار شما با محصولاتی باشد که از برق استفاده می کنند و اتصالات سیم کشی و برق برای شما مهم است، حتما چک کنید که هیچ یک از این اتصالات در جایی و یا نقطه ای اتصالی نداشته باشند. برای مثال فرض می کنیم شما از یک دریل برقی که نیاز به یک سیم سیار طویل دارد، استفاده می کنید. در طول این سیم ممکن است بخش های مختلفی دچار خوردگی و یا آسیب شده باشند. بهتر است قبل از هر بار فعالیت، سیم خود را به طور کامل چک کنید تا از هر گونه خطر احتمالی برق گرفتگی برای خود یا دیگران جلوگیری کنید.
  6. خاموش کردن ابزار برقی پس از استفاده
    یک نکته بسیار مهم در استفاده صحیح از ابزار آلات دستی این است که پس از هر بار استفاده از ابزار آلات برقی، بلافاصله آنها را خاموش کنید. حتی الامکان می توانید این محصولات را از برق بکشید تا خیال شما از روشن شدن یکباره آن ها راحت باشد. این نکته را هنگامی بیشتر رعایت کنید که از ابزاری مثل سنگ فرز یا دستگاه جوش استفاده می کنید. متصل ماندن دستگاه به برق در هنگام استراحت، می تواند بسیار خطرناک باشد.
  7. تیز کردن ابزارهای تیز
    یک نکته بسیار مهم که شاید در نگاه اول بسیار ساده و پیش پا افتاده باشد، همین نکته است. شما با یک انتظار از برندگی یک ابزار به سراغ کار با آن می روید. برای مثال، می خواهید یک قطعه چوب را با یک تیغ اره دستی ببرید. در این حالت، شما تصوری دارید که این ابزار با مقدار مشخصی فشار و در زمان مشخص، این قطعه را ببرد. اما اگر ابزار شما تیز نباشد، ممکن است علاوه بر خستگی، در مواقعی باعث آسیب رسیدن به شما هم شود.
  8. نگهداری مناسب از ابزار آلات دستی
    به عنوان نکته آخر، می توانیم بگوییم که نگهداری ابزار آلات به طور صحیح و با وسواس کاربردی، می تواند بسیار مفید باشد. سعی کنید ابزار خود را در یک جعبه ابزار کاربردی قرار دهید. از آنها در مواقع نیاز استفاده کنید و در دیگر مواقع آنها را درون جعبه خود باقی بگذارید. هرگاه احساس کردید این ابزار نیاز به تعمیر دارد، کار خود را متوقف کرده و به تعمیر ابزار بپردازد.

نحوه استفاده از ابزارالات دستی

 

جمع بندی

در این مقاله از دکتر هیلتی، گفتیم که چگونه می توان از ابزار آلات دستی به طور صحیح استفاده کرد. استفاده صحیح از ابزار آلات دستی هم باعث افزایش کارایی شما هنگام کار و هم باعث کاهش خطرات احتمالی خواهد شد. مهم نیست با چه ابزاری سروکار دارید، مهم این است که تمام نکات مرتبط با استفاده از ابزار آلات را رعایت کنید. در بخش کامنت ها می توانید از تجربیات خود از استفاده از ابزار آلات به ما و دیگر مخاطبان بگویید.

 

سوالات متداول

ابزارآلات دستی چیست؟

ابزارآلات دستی، دسته ای از ابزارها هستند که می توان آنها را براحتی حمل کرده و استفاده کرد.

چرا استفاده صحیح از ابزارآلات را یاد بگیریم؟

استفاده صحیح از ابزارآلات دستی باعث کاهش خطرات و افزایش بازدهی شما خواهد شد.

همیشه باید ابزار خود را سرویس کنیم؟

پیشنهاد می شود که ابزار خود را پس از هر بار استفاده، سرویس کنید تا مشکلی هنگام کار پیش نیاید.

آیا پوشیدن لباس کار هنگام کار با ابزار ضروری است؟

ترجیحا اگر بتوانید لباس کار، دستکش، عینک و کلاه ایمنی را هنگام کار بپوشید، بسیار ایمن تر است.

برای دریافت نکات مهم استفاده از ابزار دستی چه کنیم؟

برای این کار می توانید با متخصصین دکتر هیلتی تماس بگیرید.