دکتر هیلتی
پخش عمده میخ و چاشنی و لوازم یدکی تفنگ میخکوب

تفنگ میخکوب آهن

تفنگ میخکوب آهن

از زمان های بسیار دور تا همین امروز، انواع میخ کاربرد فراوانی داشته اند. پیشرفت علم و تکنولوژی در طی این سالیان دراز باعث شده تا شاهد تولید انواع جدید میخ باشیم. این محصولات جدید می توانند برای ما مزایای زیادی را به همراه داشته باشند. تفنگ میخکوب آهن یکی از این محصولات جدید است.

تفنگ میخکوب به استفاده کنندگان خود اجازه می دهد تا انواع اتصالات را روی سطوح مختلف به راحتی انجام دهند. البته برای کار بر روی آهن باید سراغ تفنگ میخکوب آهن بروید. در ادامه این مطلب از سایت دکتر هیلتی قصد داریم توضیحات بیشتری را در این زمینه ارائه دهیم و نحوه کار تفنگ میخکوب آهن، انواع این محصولات و سایر موارد مربوط به آنها را با هم مرور کنیم.

 

آشنایی با تفنگ میخکوب آهن

 

آشنایی با تفنگ میخکوب آهن

 

تفنگ میخکوب آهن یکی از بهترین ابزارهای کاربردی برای شرایطی است که نیاز به میخ کاری روی سطوح آهنی را دارید. با استفاده از این ابزار به شما اجازه می دهد تا با سرعت بسیار بیشتری بتوانید روند میخ کاری یا انجام اتصالات گونان را انجام دهید. این محصولات دارای بخش های مختلفی هستند که هر کدام از آنها در شرایط کاری، عملکرد خاص خود را دارند.

شناخت هر کدام از این قسمت ها و وظایفی که برعهده دارند اجازه می دهد تا به شکل دقیق تری روند کاری تفنگ میخکوب را درک کنید. می توان گفت اصلی ترین این بخش ها، میخ و چاشنی تفنگ میخکوب هستند که حتما توضیحاتی را در خصوص آنها نیز با شما در میان خواهیم گذاشت.

 

تفنگ میخکوب آهن چگونه کار می کند؟

 

تفنگ میخکوب آهن چگونه کار می کند؟

 

روند کار تفنگ میخکوب تا حد بسیاری زیادی به تفنگ های معمولی شباهت دارد. زمان که تفنگ میخکوب آهن را روی سطح فلزی مورد نظر خود می گذارید و ماشه آن را فشار می دهید، یک سنبه به بخش انتهایی چاشنی برخورد می کند. همین باعث ایجاد انفجاری خواهد شد که میخ را به سمت بیرون پرتاب می کند. پس قدرت سوراخ کنندگی میخ تا حد زیادی به نوع چاشنی و قدرت انفجار آن بستگی دارد.

برای انجام میخ کاری روی آهن علاوه بر این باید در نظر داشته باشید که سراغ میخ و چاشنی مخصوص این کار بروید. چرا که نمونه های دیگر میخ و چاشنی مورد استفاده برای بتن، قابلیت فرو رفتن در تمامی سطوح آهنی را ندارند. این موضوع علاوه بر این که روند کار را با مشکل مواجه خواهد کرد و تاثیر منفی روی نتیجه نهایی دارد؛ باعث آسیب دیدن تفنگ میخکوب نیز خواهد شد.

 

آشنایی با بخش های مختلف تفنگ میخکوب آهن

 

تفنگ میخکوب آهن از آنجایی که در شرایط کاری دشواری قرار دارد، باید به گونه ای طراحی و تولید گردد که توانایی تحمل فشار، ضربه و انفجار را از خود نشان دهد. اولین و مهمترین بخش یک تفنگ میخکوب آهن در زمان کار، چاشنی است. چاشنی های تفنگ میخکوب تا حد زیادی به چاشنی های تفنگ جنگی شبیه هستند. اما با غلافی متفاوت در اختیار شما قرار می گیرند و از طرفی گلوله ای در کار نیست. کالیبر این محصولات 22 می باشد و از همین رو دارای قطر 5.6 میلیمتر هستند.

وقتی دست خود را روی ماشه تفنگ میخکوب قرار داده و آن را فشار می دهید، یک پین (سنبه) به بخش انتهایی چاشنی که پرایمر نام دارد ضربه می زند. همین ضربه تامین کننده نیروی اولیه برای انفجار می باشد. بعد از انفجار گاز ناشی از آن نیاز به انبساط دارد و از همین رو می تواند پیستون را به حرکت در بیاورد. پیستون نیز قدرت انفجار را به میخ انتقال داده و با فشار زیادی آنها از دستگاه به سمت بیرون پرتاب می کند.

البته این قسمت ها را صرفا می توان قسمت های عملیاتی نامید. بقیه بخش ها مانند دسته، سیستم ماشه، نازل هدایت کننده میخ و… نیز تاثیر زیادی روی عملکرد نهایی تفنگ میخکوب آهن خواهند داشت. البته بسته به نوع تفنگ میخکوب، بخش های مختلف آن متفاوت خواهد بود. پس برای درک بهتر قسمت های تشکیل دهنده این محصولات، باید به نمونه های مختلف آنها بیشتر آشنا شوید. به همین دلیل در ادامه نگاهی به انواع این تجهیزات می اندازیم.

 

تفنگ میخکوب آهن چگونه کار می کند؟

آشنایی با انواع تفنگ میخکوب آهن

در یک دسته بندی کلی انواع مختلف تفنگ میخکوب را بر اساس نیروی محرکه آنها می توان در گروه های متفاوتی قرار داد. یکی از پرکاربردترین نمونه های تفنگ میخکوب آهن، تفنگ میخکوب دارای میخ و چاشنی است که نیروی محرکه خود را از ماده منفجره درون چاشنی به دست می آورد. نمونه دیگری از این محصولات که آنها نیز کاربرد فراوانی دارند میخکوب بادی میباشد. اما نباید این نکته مهم را فراموش کنید که انواع میخکوب بادی معمولاً از قدرت کافی برای انجام اتصالات گوناگون روی آهن برخوردار نیستند.

نمونه های برقی تفنگ میخکوب نیز قدرت مورد نیاز برای پرتاب می شود با استفاده از الکتریسیته و برق شهری تامین می کنند. اما در این دسته بندی ها جدیدترین نمونه این محصولات، میخکوب شارژی است که وظیفه فعال سازی چاشنی در آن بر عهده باتری می باشد و از طریق یک جرقه، گاز درون محفظه مخصوص منفجر شده و نیروی لازم برای پرتاب میخ را تامین میکند. البته باید در نظر داشته باشید که بسیاری از افراد فعال در صنایع مختلف ترجیح می دهند تا از تفنگ میخکوب قابل استفاده به همراه میخ و چاشنی روند میخ کاری بر روی آهن را انجام دهند.

 

آشنایی با انواع میخ

 

نوع میخ استفاده شده بر روی تفنگ میخکوب برای اتصالات آهنی اهمیت بسیار زیادی دارد. امروزه به طور کلی بر روی این تجهیزات دو نوع میخ خاص مورد استفاده قرار می گیرند که می خرد شده و میخ نفوذی می باشند. در ادامه توضیحات بیشتری را در خصوص این دو محصول ارائه خواهیم داد:

  • میخ رزوه شده

میخ های رزوه شده معمولاً دارای دو قسمت اند که عبارت است از یک قسمت صاف و یک قسمت رزوه شده؛ بخش صاف این میخ داخل سطح آهنی نفوذ خواهد کرد و بعد از انجام اتصالات به چشم نخواهد آمد. قسمت رزوه شده آن نیز بعد از اتصال برای شما قابل رویت است و وجود رزوه ها باعث می شود تا بتوانید سازه های مختلف را بر روی آن پیچ کنید.

  • میخ نفوذی

میخ نفوذی دارای ساختار ساده تری است و شباهت زیادی به میخ های معمولی دارد. این میخواد دارای کلاهکی هستند که قطر آن بین ۱.۴ تا ۳.۸ اینچی می باشد. در بسیاری از موارد می بینیم که برای انجام اتصالات به شیوه موثر تر از واشرهای پلاستیکی به همراه میخ ها استفاده می شود.

 

آشنایی با انواع چاشنی تفنگ میخکوب آهن

 

آشنایی با انواع چاشنی تفنگ میخکوب آهن

 

به طور کلی انواع چاشنی مورد استفاده برای تفنگ میخکوب را می توان به دو دسته نیکلی و برنجی تقسیم کرد. از سوی دیگر وجود مقدار مواد منفجره درون این چاشنی ها تعیین کننده قدرت نهایی تفنگ میخکوب خواهد بود. پس از آن باید سراغ نمونه هایی از چاشنی بروید که قدرت انفجار مشخصی دارند.

نوارهای پلاستیکی که بر روی این چاشنی ها قرار داده شده دارای رنگ های متنوعی هستند که هر رنگ نشان دهنده میزان خاصی از قدرت انفجار خواهد بود. در بیشتر موارد می بینیم که چاشنی های دارای رنگ های زرد، قرمز، قهوه ای و سبز یا بنفش برای انجام اتصالات روی سطوح آهنی مورد استفاده قرار می گیرند و کاربرد گسترده تری دارند.

 

مقایسه قدرت انواع تفنگ میخکوب آهن

 

به طور کلی می توان انواع تفنگ میخکوب را به دو دسته کم سرعت و پرسرعت تقسیم کرد. روند کار نمونه های کم سرعت شدن این است که قدرت انفجار ابتدا به پیستون می رسد و بعد از آن پیستون قدرت به دست آمده را به میخ تحویل می دهد. به طور کلی سرعت پرتاب میخ در آن ها کمتر از ۱۰۰ متر بر ثانیه خواهد بود.

نمونه های دیگر تفنگ میخکوب که به عنوان محصولات پرسرعت شناخته می شوند، دارای ساختاری هستند که به صورت مستقیم قدرت انفجار به میخ می رسد و باعث پرتاب آن می شود. در زمان انتخاب محصول مورد نظر حتماً باید به نیاز خود توجه داشته باشید تا به این صورت امکان استفاده بهینه از این محصولات برای شما به وجود بیاید.

 

نحوه کار با تفنگ میخکوب آهن

 

روند کار با تفنگ میخکوب بسیار ساده می باشد و افراد با دانش فنی مختصر نیز امکان به کارگیری آن را دارند. فرقی ندارد عامل انفجار گاز مشعل یا چاشنی منفجره باشد، روند کار تا حد خیلی زیادی مشابه است. به طور کلی در این محصولات دو روش ماشه ای و ضامن برای پرتاب میخ و کارکردن با دستگاه وجود دارد. درون این دستگاه ها معمولاً برای افزایش امنیت قطعه ای در بخش سر تفنگ میخکوب قرار داده شده که تا وقتی فشار کافی به آن وارد نشود و بر روی سطح قرار نگیرد امکان استفاده از آن برای شما وجود نخواهد داشت.

در نمونه های قدیمی تر تفنگ میخکوب شاهد آن بودیم که برای هر بار میخ کاری نیاز به تعویض میخ و چاشنی وجود داشت. اما امروزه محصولات جدیدی وارد بازار شده اند که می توانند بدون هیچ مشکلی و به صورت پشت سر هم روند پرتاب میخ را انجام دهند. به کارگیری این ابزارهای جدید قطعاً باعث می شود تا سرعت انجام فعالیت های مختلف افزایش یابد و بتوانید پروژه های خود را در زمان کمتری به اتمام برسانید.

 

برندهای تفنگ میخکوب

 

خوشبختانه در بازار ایران شاهد فعالیت برندهای مختلفی هستند که از آنها ویژگی های خاصی را در اختیار مشتریان قرار می دهند. اما همین موضوع باعث شده تا روند انتخاب بین برندهای مختلف کمی چالش برانگیز باشد. برندهای رمسیت و هیلتی به عنوان دو گزینه با کیفیت و قابل اعتماد بین استفاده کنندگان به شمار می روند. اما قیمت بالای آنها نسبت به سایر محصولات موجود در بازار باعث شده تا بسیاری سراغ برندهای تایوانی بروند.

این نکته مهم را نباید فراموش کنید که برند های تایوانی نیز از کیفیت خوبی برخوردارند و بسیاری از استفاده کنندگان از عملکرد آنها رضایت دارند. بهترین راه برای انتخاب بین انواع مختلف به تفنگ میخکوب تولید شده توسط برندهای گوناگون، مشورت و افرادی که در این زمینه تخصص و تجربه بیشتری دارند.

 

نکات ایمنی در زمان استفاده از تفنگ میخکوب آهن

 

استفاده از تفنگ میخکوب به دلیل ساختار را می تواند راه آهن بسیار خطرناک باشد. از همین رو همواره باید نکات ایمنی مهم را مد نظر داشته باشید تا بدون هیچ مشکل و تلفات خاصی بتوانید از این ابزار استفاده کنید. در ادامه این موارد را با هم مورد بررسی قرار خواهیم داد:

  • به هیچ عنوان نازل تفنگ میخکوب را به سمت کسی نشانه گیری نکنید: با اینکه تفنگ های میخکوب دارای سیستم امنیتی خاصی هستند که بعد از فشار آمدن بر روی سطح نازل آن روند میخکاری فعال خواهد شد، اما هنوز برای احتیاط بیشتر باید از این کار جلوگیری کنید.
  • انواع قبل از همه چیز میخ را در محل مورد نظر قرار داده و سپس سراغ قرار دادن چاشنی بروید. چرا که در غیر این صورت احتمال بروز حوادث ناگوار وجود دارد.
  • در نمونه های خاص تفنگ میخکوب که از قدرت چکش برای فعال سازی چاشنی استفاده می کنند روند کار با دستگاه سخت تر است. پس پیشنهاد می کنیم تا در زمان خرید تفنگ میخکوب سراغ محصولات فعال شونده با ماشه بروید.
  • همیشه از تجهیزات ایمنی و به خصوص عینک ایمنی استفاده کنید. همچنین به مرور زمان صدای تفنگ میخکوب می تواند برای شما آزار دهنده باشد و می توانید از گوشی ایمنی نیز بهره بگیرید.
  • نمونه هایی از تفنگ میخکوب که امکان شلیک همین به صورت مکرر به آنها وجود دارد می توانند پر خطر تر از سایر انواع این تجهیزات باشند. پس افراد مبتدی بهتر است سراغ نمونه هایی از تفنگ میخکوب بروند که برای هر بار استفاده نیاز به جا زدن میخ و چاشنی وجود دارد.
  • به یاد داشته باشید که در زمان کار همیشه باید تفنگ میخکوب به صورت عمود روی سطح کار قرار بگیرد.
  • در زمان فشار دادن ماشه بهتر است که تفنگ میخکوب را محکم در آن دست خود بگیرید تا از آسیب رسیدن به مچ جلوگیری شود.
  • زمان خرید تفنگ میخکوب سراغ دستگاه های با کیفیتی بروید که عملکرد آن ها تست شده است.
  • به هیچ عنوان از تفنگ میخکوب درون سوراخ ها استفاده نکنید و فقط روی سطوح صاف این محصولات را به کار ببرید.

 

نکات مهم در زمان خرید تفنگ میخکوب آهن

 

در ادامه نکاتی که زمان خرید تفنگ میخکوب آهن باید به یاد داشته باشید را با هم مرور خواهیم کرد.

 

  • سراغ فروشندگانی بروید که محصولات با کیفیت و دارای ضمانت نامه به مشتریان خود ارائه می کنند.
  • سعی کنید برند تفنگ میخکوب آهن را به گونه ای انتخاب کنید که بعداً برای تهیه لوازم یدکی آن به مشکل بر نخورید . چرا که بسیاری از قسمت های درون تفنگ میخکوب به مرور زمان دچار فرسایش خواهند شد و نیاز است که آنها را تعویض کنید.
  • خرید را با توجه به نیاز خود انجام دهید. در بسیاری از موارد دیده شده که افراد بدون آگاهی قبلی سراغ خرید تفنگ میخکوب می روند و بعد از آن متوجه می شوند که محصول خریداری شده کارآیی لازم برای آنها را ندارد.
  • با افرادی که در این زمینه تجربه بیشتری دارند مشورت کنید. نکات عملی و تخصصی زیادی وجود دارد که بسیاری از ما نمی دانیم و برای آگاهی بهتر از آنها نیاز است با افراد باتجربه قبل از خرید مشورت کنیم.
  • به هیچ عنوان گروه فروشندگان متقلب را نخورید. در بسیاری از موارد دیده می شود فروشندگان متقلب برای فریب دادن مشتریان، محصولات خود را با قیمت پایین تری در اختیار آنها قرار می دهند.

 

سخن نهایی

افراد فعال در زمینه های فنی گوناگون روزه می دانند که به کارگیری تفنگ میخکوب برای آنها مزایای زیادی را به همراه خواهد داشت و باعث افزایش سرعت کار آنها خواهد شد. از سوی دیگر با تفنگ میخکوب روند انجام اتصالات بین سازه های فلزی گوناگون ساده تر است و باعث خستگی نیروی کار نمی شود.

اما همه این مزایا زمانی در اختیار شما قرار می گیرد که محصولی متناسب با نیاز خود انتخاب کرده باشید. متخصصین ما در سایت دکتر هیلتی آماده اند تا اطلاعات لازم برای خرید تفنگ میخکوب و سایر جزئیات مربوط به محصولات را در اختیار شما قرار دهند. پس با ما تماس بگیرید و به این صورت خریدی هوشمندانه داشته باشید.

 

سوالات متداول

تفنگ میخکوب آهن چیست؟

تفنگ میخکوب آهن یکی از ابزار های کاربردی برای انجام اتصالات گوناگون و میخ کاری بین سطوح فلزی مورد استفاده قرار می گیرد.

چطور از تفنگ میخکوب آهن استفاده کنیم؟

روند استفاده از تفنگ میخکوب به صورت اصولی دارای مراحل خاصی است که در این مطلب به آن پرداخته ایم.

کدام برند تفنگ میخکوب آهن از بقیه مناسب تر است؟

برندهای مختلفی در ایران فعالیت دارند که می توان گفت در بین آنها برند هیلتی یکی از بهترین گزینه ها برای مشتریان بازار ایران است.

در زمان استفاده از تفنگ میخکوب چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

رعایت نکات کلیدی که در این مطلب به آنها پرداخته ایم برای استفاده از تفنگ میخکوب ضروری است و می توانید آنها را مطالعه کنید.

برای خرید تفنگ میخکوب از کجا اقدام کنیم؟

در چنین شرایطی بهتر از سراغ فروشندگان معتبر که محصولات اصل را در اختیار مشتریان قرار می دهند بروید.