دکتر هیلتی
پخش عمده میخ و چاشنی و لوازم یدکی تفنگ میخکوب

کاربرد پیچ کناف و انواع آن

کاربرد پیچ کناف و انواع آن

کناف نوعی سازه ترکیبی از گچ و فلز بوده که در کار های مختص به طراحی داخلی ساختمان از جمله تزئینات سقف، پارتیشن بندی، جدا سازی فضا های مختلف و زدن آرک کاربرد دارد به این صورت که صفحات فلزی با روکش گچی با پیچ به یک دیگر متصل شده و در سریع ترین زمان و راحت ترین شکل ممکن به شکل پیش ساخته در محل مورد نظر بدون هیچ مشکل و خراب کاری نصب خواهد شد. جهت اتصال سازه های فلزی و گچی به یکدیگر و همچنین نصب صفحات به زیر سازی، نصب بار بر روی ساختار دیوار ها و سقف های کاذب به یک عامل اتصال نیاز است که به آن پیچ کناف می گویند. این پیچ ها دارای انواع مختلف و دو مدل معمولی و سازه می باشند که هر کدام دارای کاربرد های متفاوتی بوده که در ادامه مقاله به بررسی آن ها می پردازیم.

انواع پیچ کناف

پیچ های کناف شامل انواع مختلفی می باشد که در زیر به تمامی مدل ها اشاره شده است :

پیچ FN ( نوک تیز )

این پیچ دارای سر تختی بوده که سبب اتصال سازه به سطح زیرین به بهترین شکل ممکن خواهد شد و جهت متصل نمودن سازه های فلزی با ضخامت تا 0/7 میلی متر به ساختار خشک و اتصال رانر فوقانی دیوار کناف به سقف کاذب کناف مورد استفاده قرار می گیرد. پیچ FN در طول های 35 و 65 میلی متر موجود بوده و هنگام استفاده از آن باید به این نکته دقت کنید که این پیچ کناف به لایه پوششی قابل اتصال نبوده و تنها به زیر سازی فلزی ساختار خشک قابل اتصال است.

پیچ TN ( نوک تیز )

این پیچ کناف در طول های 25 ،35 ،45 ،55 و 70 میلی متر موجود هستند که جهت اتصال صفحات گچی به سازه‌ هایی با ضخامت حداکثر 0/7 میلی متر مورد استفاده قرار می گیرد.

پیچ LB ( سرمته دار )

جهت اتصال سازه ‌های فلزی با ضخامت بیش از 0/7 میلی متر و کمتر از 2/25 میلی متر به یکدیگر این پیچ کناف مورد استفاده قرار می گیرد.

پیچ LB ( سرمته دار )

پیچ LN ( نوک تیز )

از این پیچ کناف برای متصل نمودن سازه‌ های فلزی به یکدیگر با ضخامت حداکثر 0/7 میلی متر استفاده می شود.

پیچ TB ( سرمته دار )

این نوع پیچ کناف در طول های 25 ،35 و 45 میلی متر عرضه شده و جهت متصل نمودن صفحات گچی به سازه ‌هایی با ضخامت بیش از 0/7 میلی متر و کمتر از 2/25 میلی متر مورد استفاده قرار می گیرد.

بولت پروانه ای ( جمع شونده )

بولت پروانه ای که در دو نوع پلاستیکی و فلزی با سایز های مختلف عرضه می شود جهت نصب وسایلی همچون قفسه‌ های آشپزخانه، انواع شلف و… بر روی دیوار‌ های کناف از یک لایه تا چندین لایه قابل استفاده است. نوع پلاستیکی بولت پروانه ای دارای ظرفیت تحمل بار 25 و 40 کیلو گرم بر روی دیوار های تک لایه و دولایه می باشد و نوع فلزی این جمع شونده دارای ظرفیت تحمل بار 30 و 50 کیلو گرم بر روی دیوار های تک لایه و دولایه می باشد.

میخ مهاری فولادی سقفی M6 * 35 mm

این بولت اغلب جهت متصل نمودن انواع آویز به سقف های بتنی مورد استفاده قرار می گیرد.

بولت سقفی M6 * 60 mm

جهت متصل نمودن آویز سیمی به سقف بتنی از این نوع بولت سقفی استفاده می شود.
بولت فنری پانل با قلاب ( مهار صلیبی ( M5 * 75 mm :
مهار های صلیبی دارای انواع مختلف در سایز های متنوع بوده که کاربردی بسیار مشابه با مهار جمع شونده دارد که از لحاظ ساختار به دو نوع ثقلی و فنری تقسیم می شوند. این نوع مهارها مشابه با مهار جمع شونده است. مهارهای صلیبی در انواع و اندازه‌های متنوع تولید می‌شوند. این مهار با قطر های M5 و M6 دارای ظرفیت تحمل بار 40 و 50 کیلو گرم می باشد.

بولت سقفی M6 * 60 mm

بولت فنری پانل با قلاب M4 * 50 mm

از این نوع بولت جهت متصل نمودن آویز سقف کاذب کناف به بلوک سقفی سفالی یا سیمانی در سقف تیرچه بلوکی، اتصال قسمت فوقانی دیوار جدا کننده کناف به سقف کاذب کناف، نصب نمودن ریل پرده بر روی سقف کاذب کناف و همچنین آویزان نمودن انوع چراغ به سقف کاذب کناف استفاده می شود.

قلاب ایکس 

این نوع قلاب در سه مدل تک میخ، دو میخ و سه میخ عرضه شده است و به دلیل سهولت نصب از آن برای اتصال وسایلی مانند ساعت دیواری، قاب عکس و … بر روی دیوار کناف استفاده می شود. قلاب ایکس بر اساس مدل می تواند وزن های 5 ، 10 و 15 کیلو گرم را تحمل نماید.

پیچ و رول پلاک

پیچ و رول پلاک در مواردی کاربرد دارد که قصد داریم انواع رانر و استاد به دیوار متصل نماییم که توصیه می شود برای این کار از پیچ‌های گالوانیزه و رول پلاک با قطر حداقل 4 میلی متر و طول حداقل 50 میلی متر توصیه می ‌گردد.

رول پلاک حلزونی فلزی

این نوع مهار در دو نوع فلزی و پلاستیکی عرضه شده است که دارای ظرفیت باربری 8 و 11 کیلو گرم برای دیوارهای تک لایه پانل و دو لایه پانل می ‌باشد. از کاربرد های اصلی مهار حلزونی به شرح زیر می ‌باشد:

  1. نصب قفسه‌ های کوچک بر دیوار کناف
  2. نصب سازه تراز سقف ‌های کاذب کناف به دیوار کناف
  3. نصب قرنیز های چوبی و پلیمری به دیوار کناف

البته توجه به این نکته ضروری است که مهار های حلزونی جهت نصب بار های دینامیکی و سطوح کاشی کاری شده مناسب نبوده و توصیه نمی شود.

پیچ روکا (WST 10 * 140 ) بدون پلاک

از این پیچ کناف برای متصل نمودن لگن روشویی به تخته چوبی تعبیه شده در دیوار کناف یا تراورس استفاده می ‌شود که حداقل قطر و طول مناسب برای این پیچ به ترتیب 8 و 135 میلی متر می ‌باشد.