دکتر هیلتی
پخش عمده میخ و چاشنی و لوازم یدکی تفنگ میخکوب

مقایسه قدرت انواع تفنگ میخکوب

مقایسه قدرت انواع تفنگ میخکوب

تفنگ میخکوب چیست؟

بسیاری از استادکاران و کسانی که در تولید محصولات مختلف کار می کنند، روزانه نیاز به استفاده از میخ و چکش دارند. این کار در گذشته زمان و انرژی زیادی را از این افراد می گرفت اما امروز انواع تفنگ میخکوب جایگزین آن شده است. تفنگ میخکوب کاربری های متفاوتی دارد که اغلب برای متصل کردن صفحات پلیتی و اتصال میخ به اشیاء مختلف استفاده می شود.

با مقایسه قدرت انواع تفنگ میخکوب می توان این محصولات را دسته بندی کرد و هرچه توان یک میخکوب بیشتر باشد، استفاده از آن برای کار های سخت تر مناسب خواهد بود. میخکوب ها انواع مختلفی دارند که هر کدام با ویژگی های مشخص در بازار عرضه می شوند. در ذیل اطلاعات کلی از انواع میخکوب بیان می شود.

 

انواع میخکوب

اگر بخواهیم انواع میخکوب را از روی میزان توان و قدرت آن ها دسته بندی کنیم، میخکوب ها به سه دسته کلی تقسیم می شوند. یکی از پر مصرف ترین میخکوب ها، میخکوب بادی بوده و بعد از آن میخکوب برقی یا شارژی قرار دارد.
تفنگ های میخکوب نیز دسته سوم هستند که با استفاده از چاشنی عمل می کنند.
انواع مدل های میخکوب بسته به نوع کار متفاوت بوده و برای کار های سنگین باید از میخکوب های قدرتمند تر استفاده نمود، همچنین انواع میخکوب با توان کمتر برای کار های بسیار سبک و عادی مورد استفاده قرار می گیرد.

قدرت تفنگ میخکوب

معمولا منبعی که قدرت تفنگ میخکوب را مشخص می کند به نوع ابزار و روش کار آن وابسته است. تفنگ های میخکوب از چاشنی به عنوان منبع قدرت استفاده می کنند.

میزان توان لازم برای کار این نوع میخکوب ها با گاز مشتعل شده کارتریج مهیا می گردد.

باتری که در درون تفنگ میخکوب قرار دارد عملا نیروی لازم برای مشتعل کردن گاز را آماده می کند.

این گاز قابل اشتعال نیرویی بالقوه ایجاد کرده که سبب پرتاب شدن میخ به سمت هدف می شود. به دلیل عدم نیاز به منابع مختلف تغذیه برای کارکرد تفنگ میخکوب، این محصول به راحتی در همه ی مکان ها قابل استفاده است.
همچنین قدرت تفنگ میخکوب بالا بوده و از عهده ی انجام کار های سنگین بر خواهد آمد.

روش های شلیک تفنگ میخکوب

با این که اساس کار تفنگ میخکوب یکسان است و منبع قدرت آن گازی اشتعال آور است اما روش های استفاده از این تفنگ متفاوت خواهد بود. تفنگ های میخکوب را می توان با استفاده از ماشه و ضامن کنترل کرد. در برخی از نمونه ها میخ به صورت پشت سر هم پرتاب می شود که اگرچه سرعت کار را بالا خواهد برد، اما خطرات زیادی به دنبال خواهد داشت.
استفاده از ضامن یکی از راه های امن برای استفاده از تفنگ میخکوب می باشد که در برخی مدل ها این روش به کار گرفته شده است. امروزه استفاده از انواع تفنگ میخکوب با قابلیت تنظیم نحوه ی شلیک کردن میخ رایج شده است و مدل های قدیمی تر با رفع معایب مختلف آن در بازار با فناوری های جدید عرضه می شوند.
تا کنون درباره ی انواع تفنگ میخکوب، قدرت و نحوه ی کارکرد آن مطالبی را بیان کردیم. حال بهتر است برای انتخاب بهینه و درست برخی از مدل های مختلف تفنگ میخکوب را بررسی نموده و قدرت آن را با یکدیگر مقایسه نماییم.

تفنگ میخکوب والتی PT450V

تفنگ میخکوب که با نام والتی تایوان به بازار عرضه می شود از روی مدل های هیلتی آلمان تولید شده است. این مدل از تفنگ با چاشنی کار کرده و به صورت اتوماتیک می توان برای شلیک استفاده کرد.
از ویژگی های مهم این تفنگ میخکوب، قدرت بالای آن است که معمولا میخ های با اندازه ی 1 تا 7 سانتی متر را به راحتی داخل بتن قرار می دهد.
قدرت تفنگ میخکوب PT450V را می توان تغییر داد و هر کاربر متناسب با کار و نوع میخ خود این قدرت را تعیین می کند. استفاده از چاشنی ها با قدرت متفاوت در تغییر قدرت تفنگ میخکوب نقشی عمده بر عهده دارند و بنابراین این نوع تفنگ برای کار های سنگین و سبک به راحتی قابل استفاده است.
مقایسه قدرت انواع تفنگ میخکوب

تفنگ میخکوب کامرکس COMREX CT-45

مدل COMREX CT-45 یکی از مدل های مطرح برای تفنگ میخکوب بتن می باشد. این مدل توسط شرکت کامرکس تایوان تولید شده و یکی از مدل های ایمن و استاندارد عرضه شده در بازار می باشد. کارکرد تفنگ میخکوب کامرکس همانند تفنگ های بادی بوده که با استفاده از چاشنی خاص آن می توان میخ را پرتاب کرد. چاشنی های مورد نیاز برای این تفنگ تاثیر زیادی روی قدرت آن دارند و قدرت تفنگ میخکوب مدل COMREX CT-45 با سه حالت مختلف قابل تغییر است.
این نوع تفنگ برای استفاده در بتن و فلز مناسب بوده و انواع میخ بین 2 تا 4 سانتی متر را به راحتی به محل مناسب شلیک می کند.
قدرت تفنگ میخکوب COMREX CT-45 به نسبت مدل قبل پایین تر است و برای فلز های با قطر زیاد و بتن بهتر است از تفنگ های با قدرت بیشتر استفاده نمود.
مقایسه قدرت انواع تفنگ میخکوب

تفنگ گازی آپولو

تفنگ های گازی میخکوب از جمله فناوری های جدید موجود در بازار می باشد که به جای چاشنی مورد استفاده قرار می گیرد. در این نوع تفنگ ، با یک میخ می توان آن را روی تمامی سطوح فلزی و بتنی مورد استفاده قرار داد.
استفاده از نیروی محرکه ای به جز چاشنی در تفنگ گازی آپولو موجب افزایش سرعت در شلیک می شود و در نهایت می توان با هزینه ی کمتر در بلند مدت به شکل بهینه از این تفنگ استفاده نمود. این نوع تفنگ میخکوب به راحتی در هر ثانیه دو شلیک می تواند انجام دهد که به نسبت سرعت بالایی خواهد داشت.
میخ هایی به طول 1 تا 4 سانتی متر به راحتی با تفنگ میخکوب گازی شلیک شده و همچنین با تنظیم میزان طول فرورفتگی در سطح، کیفیت و کارایی کار بالا خواهد رفت.
مقایسه قدرت انواع تفنگ میخکوب

سخن آخر

در این مطلب تنها چند نمونه ی رایج از انواع تفنگ میخکوب بررسی گردید که با توجه به مدل های متنوع موجود در بازار هر کاربر بر حسب نیاز خود می بایست از میان این محصولات انتخاب کند.

همچنین مقایسه قدرت تفنگ میخکوب نشان می دهد که اغلب این تفنگ ها بسته به نوع کاربرد آن عملکرد مناسبی داشته و انتخاب صحیح و استفاده استاندارد آن روی عملکرد واقعی آن اثر خواهد گذاشت.