دکتر هیلتی
پخش عمده میخ و چاشنی و لوازم یدکی تفنگ میخکوب

قدرت تفنگ میخکوب چگونه محاسبه می شود؟

تفنگ میخکوب والتی PT450V

در مشاغل مختلف صنعتی افراد حرفه ای برای تولید محصولات به میخ و چکش احتیاج دارند که زمان و انرژی زیادی را از آن ها خواهد گرفت به همین دلیل امروزه میخ و چکش جای خود را به تفنگ میخکوب داده است که کاربرد های بسیاری از جمله اتصال صفحات پلیتی، اتصال میخ به اشیاء مختلف و… را دارا می باشد. انواع تفنگ میخکوب بر اساس میزان قدرتشان دسته بندی می شوند مثلا تفنگ های میخکوب قدرتمند برای کارهای سنگین تر و حرفه ای تر کاربرد دارند در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا شما را با انواع تفنگ میخکوب و میزان قدرت آن و نحوه ی محاسبه قدرت تفنگ میخکوب آشنا نماییم.

قدرت تفنگ میخکوب

میزان توانایی منبع قدرت تفنگ میخکوب به نواع ابزار و روش کار آن بستگی دارد معمولا تفنگ های میخکوب از چاشنی به عنوان منبع قدرت استفاده می کنند که توان مورد نیاز برای کار کردن این نوع میخکوب ها با استفاده از گاز مشتعل شده کارتریج مهیا می شود. باتری داخل تفنگ میخکوب نیروی لازم برای مشتعل کردن گاز را آماده می کند که این گاز قابل اشتعال، باعث ایجاد نیروییی شده که باعث پرتاب شدن میخ خواهد شد.

نحوه محاسبه قدرت تفنگ میخکوب

نحوه محاسبه قدرت تفنگ به ژول

قدرت تفنگ بادی بر حسب ژول و با استفاده از فرمول زیر محاسبه می شود.

k=1/2mv²
ژول= (یک دوم) ضربدر (جرم ساچمه بر حسب کیلوگرم) ضربدر (سرعت ساچمه بر حسب متر در ثانیه به توان ۲)

بنابراین قدرت تفنگ نسبت مستقیمی با وزن ساچمه دارد و این قدرت با تغییر در وزن ساچمه تغییر خواهد کرد . قدرت اسلحه بر حسب ژول به این صورت است که مثلا اگر شما ساچمه ۱۸ گرین (۰.۰۰۱۱۶۷ گرم) را مورد استفاده قرار دهید و سرعت ساچمه ۲۶۲ متر بر ثانیه باشه ، حدودا ۴۰ ژول قدرت دریافت می نمایید و اگر با همین سرعت تفنگ ساچمه ۲۱ گرین(۰.۰۰۱۳۶۱ گرم) استفاده کنید ؛ قدرتی حدود ۴۷ ژول دریافت می کنید .اما بهتر است بدانید که قدرت استاندارد تفنگ های بادی در کشور ایران ۴۰ ژول می باشد.

خوب است این نکته را یاد آور شویم که استفاده از ساچمه سنگین تر سرعت تفنگ میخکوب را کاهش و قدرت را افزایش خواهد داد.

انواع میخکوب بر اساس قدرت

میخکوب ها بر اساس توان و میزان قدرت به سه دسته کلی تقسیم می شوند. 1- میخکوب بادی که پر مصرف ترین نوع میخکوب است 2- میخکوب برقی یا شارژی 3- تفنگ های میخکوب که نحوه کار با آن با استفاده از چاشنی می باشد.
بهتر است برای کار های سنگین و حرفه ای باید از میخکوب های قدرتمند و برای کارهای سبک و عادی از میخکوب هایی با توان کم استفاده نمود. حال شما را با کاربردی ترین و مشهور ترین میخکوب ها آشنا خواهیم نمود.

تفنگ میخکوب والتی PT450V

این نوع تفنگ میخکوب که ساخت کشور تایوان می باشند با توجه به مدل های هیلتی آلمان ساخته می شود که نحوه کارکرد آن ها با استفاده از چاشنی و به صورت اتوماتیک می باشد. از خصوصیات مهم این تفنگ میخکوب، قدرت بالای آن است که قابل تغییر است که هر کاربر می تواند با توجه به نیاز و نوع کار خود قدرت آن را کم یا زیاد نماید همچنین این نوع میخکوب معمولا میخ های با اندازه ی 1 تا 7 سانتی متر را به راحتی داخل بتن و سطوح دیگر شلیک نماید و برای انواع کار از بسیار سبک گرفته تا سنگین بدون هیچ مشکلی قابل استفاده است.

تفنگ میخکوب کامرکس COMREX CT-45

از مشهور ترین و استاندارد ترین تفنگ های میخکوب به خصوص تفنگ میخکوب مخصوص بتن مدل COMREX CT-45 می باشد که توسط شرکت کامرکس تایوان تولید می شود. این تفنگ میخکوب مانند تفنگ های بادی عمل کرده و با استفاده از چاشنی های مختلف که دارای قدرت های متفاوتی هستند به پرتاب میخ می پردازد. این نوع تفنگ میخکوب توانایی تغییر قدرت را در اختیار کاربر قرار دادن و می توان میخ های 2 تا 4 سانتی متری را به راحتی به داخل سطوح مختلف بتنی و فلزی شلیک نمود.

تفنگ گازی آپولو

این تفنگ میخکوب با استفاده ار فناوری به روز با استفاده از گاز به جای چاشنی، میخ ها را با طول های مختلف از 1 تا 4 سانتی متر را به آسانی وارد سطوح مختلف از جمله بتن خواهد نمود استفاده از نیروی محرکه در تفنگ آپولو سرعت شلیک را افزایش داده و هزینه ی نهایی را بسیار کاهش می دهد استفاده تفنگ های گازی میخکوب از جمله فناوری های جدید موجود در بازار می باشد که به جای چاشنی مورد استفاده قرار می گیرد. در این نوع تفنگ ، با یک میخ می توان آن را روی تمامی سطوح فلزی و بتنی مورد استفاده قرار داد.

تفنگ میخکوب والتی PT450V

روش های شلیک تفنگ میخکوب

اساس و پایه ی عملکرد تفنگ های میخکوب تقریبا به یک شکل می باشد اما باید این نکته را یاد آور شد که نحوه استفاده از آن ها با یکدیگر متفاوت است . نحوه کنترل تفنگ های میخکوب با استفاده از ماشه و ضامن می باشد. برای بالا رفتن سرعت کار در تفنگ های میخکوب در بعضی از آن ها نحوه پرتاب میخ به صورت پشت سر هم می باشد اما همین موضوع باعث می شود که کار با این نوع میخکوب ها خطرات بسیاری را به همراه داشته باشد.

برای امنیت بیشتر در هنگام استفاده از تفنگ های میخکوب از ضامن در ساخت آن ها استفاده می شود علاوه بر آن ایرادات تفنگ های قدیمی تر توسط سازنده ها برطرف شده و از فناوری های جدید تر در ساخت آن ها استفاده می شود. همچنین امروزه نوعی تفنگ میخکوب در بازار موجود است که می توان نحوه ی شلیک کردن آن را به دلخواه تنظیم نمود.

جمع بندی

تفنگ های میخکوب از پر کاربرد ترین وسایل قابل استفاده در صنایع مختلف می باشد که دارای انواع مختلفی با توجه به نوع کاربرد می باشند در این مطلب شما را با مفهوم قدرت تفنگ های میخکوب و نحوه ی محاسبه قدرت آن ها آشنا نمودیم و با بررسی و مقایشه چند مدل از پر کاربرد ترین و مشهورترین تفنگ های میخکوب بر اساس میزان قدرتشان سعی کردیم تا به شما در انتخاب میخکوب مناسب با توجه به عملکرد مورد نیازتان کمک نماییم.