دکتر هیلتی
پخش عمده میخ و چاشنی و لوازم یدکی تفنگ میخکوب

روش های تمیز کردن تفنگ میخکوب و چگونگی مراقبت از آن

روش های تمیز کردن تفنگ میخکوب و چگونگی مراقبت از آن

یکی از پرکاربرد ترین ابزآلات در بین ابزارآلات های ساختمانی تفنگ های میخکوب می باشند. این محصول در کارهای فنی با نام های تفنگ چاشنی خور و یا تفنگ میخکوب هیلتی نیز شناخته می شود.

کارکرد این دستگاه این گونه است که با شلیک چاشنی هایی که در خشاب آن قرار می گیرد، میخ های پرچ واشر دار را با قدرت زیاد به داخل دیوار های بتنی و صفحات آهنی یا راویزها و یا پلیت های آهنی وارد می کند و سپس این صفحات را به دیوارها متصل می کند. در ادامه ی مطلب با ما همراه باشید تا را با روش های تمیز کردن تفنگ های میخکوب و چگونگی مراقبت از آن آشنا کنیم و اجزای تفنگ های میخکوب را برای شما معرفی کنیم…

روش های تمیز کردن تفنگ میخکوب و چگونگی مراقبت از آن

اجزای تفنگ های میخکوب

  1. ماشه تفنگ میخکوب: در تفنگ های میخکوب با فشردن ماشه ها می توان، میخ را به سطح بتنی و یا فلزی مورد نظر به آسانی شلیک کرد.
  2. لوله یا محل شلیک تفنگ میخکوب: معمولا از لوله شلیک تفنگ های میخکوب برای ورود و خروج میخ به داخل تفگ می توان استفاده نمود.در تفنگ های میخکوب همچنین زمانی که دکمه تفنگ فشرده می گردد ، میخ از این ناحیه به سطوح مورد نظر شلیک می شود.
  3. اهرم مسلح کردن تفنگ میخکوب: از این ناحیه ی اهرمی در تفنگ های میخکوب برای میخ گذاری داخل تفنگ میخکوب استفاده می شود. همچنین مغزی داخل این دستگاه دارای خاصیت آهن ربایی است که این خاصیت می تواند تفنگ را با میخ مسلح کند.
  4. درجه تنظیم شلیک تفنگ میخکوب: با استفاده از درجه تنظیم شلیک تفنگ های میخکوب می توان میزان فرورفتگی میخ به سطح را تعیین کرد.

برای کار با تفنگ های میخکوب باید از چه لوازمی استفاده نمود؟

میخ : یکی از ملزومات اصلی برای کار با تفنگ های میخکوب، استفاده از میخ های مخصوص شلیک به سطوح بتنی و فلزی می باشد. معمولا میخ های تفنگ میخکوب در اندازه های مختلف و مخصوص سطوح مختلف در بازار موجود می باشند.

چاشنی : چاشنی های یکی دیگر از اصلی ترین لوازم برای کار با تفنگ های میخکوب که از آن به عنوان یک نیروی محرکه برای پرتاب میخ به سطح مورد نیاز می باشند.

نحوه ی استفاده از تفنگ های میخکوب

نحوه ی استفاده از تفنگ های میخکوب

برای استفاده از هر نوع تفنگ های میخکوب در کیفیت ها و برندهای مختلف باید سه نکته را رعایت نمود:

  1. پیش از شروع کار با تفنگ های میخکوب باید از تمیز بودن تفنگ های میخکوب اطمینان حاصل نمایید.
  2. توجه داشته باشید حتما پس از شلیک 25 تا 30 چاشنی توسط تفنگ میخکوب، تفنگ را باز کرده و تمیز کنید.
  3. قطعات مصرفی تفنگ های میخکوب مانند واشر ضربه گیر و سنبه دستگاه را باید دائما کنترل کنید و به محض تغییرات ظاهری سریعا اقدام به تعویض آن کنید.

رعایت این نکات موجب می شود تا فرد بتواند کار با تفنگ های میخکوب را با کیفیت بسیار بالا و با کمترین استهلاک ممکن انجام دهد.

روش تمیزکاری انواع تفنگ های میخکوب

  1. برای تمیزکاری و نظافت تفنگ میخکوب با برندهای مختلف، کاربر باید مراحل زیر را به ترتیب انجام دهد:
  2. گلن گدن تفنگ میخکوب را از جای خود باز کنید و تا نیمه بالا بیاورید.
  3. انگشتان خود را پشت ضامن تفنگ میخکوب که به اهرم گلن گدن اتصال دارد قرارداده و به سمت جلو فشار دهید.
  4. اهرمی که با آن گلن گدن به ضامن متصل است را از جای خود در بیاورید.
  5. برای جدا کردن قسمت جلویی تفنگ میخکوب از قسمت گلن گدن دستگاه، آن را به طرف بر عکس عقربه های ساعت بچرخانید تا باز شود.
  6. تمام 5 قسمت تفنگ میخکوب که شامل گلنگدن ، قسمتی که میخ داخل آن قرار می گیرد ، سنبه ، هادی سنبه و بدنه تفنگ میخکوب است را از هم جدا کنید.
  7. تمامی سطوح خارجی و داخلی این 5 قسمت را که باروت بر روی آن نشسته است را با کمک دو عدد فرچه تخت و گرد که همراه دستگاه است را با دقت تمیز فرچه کاری کنید. (هر قسمتی که می بینید دستانتان را سیاه میکند را با دقت فرچه کاری کنید)
  8. پس از فرچه کاری، تمام سطوح را به وسیله اسپری تمیز کننده یا زنگبر اسپری کاری کنید و پس از آن با دستمال آن را خشک نمایید.
  9. بعد از انجام تمام مراحل بالا اکنون تمام قطعات بایستی حسابی تمیز و براق شده باشند. حال به همان ترتیب که قطعت را باز کردید آنها را ببندید.

نحوه ی استفاده از تفنگ های میخکوب