دکتر هیلتی
پخش عمده میخ و چاشنی و لوازم یدکی تفنگ میخکوب

راهکارهایی برای اتصال چوب با پیچ ام دی اف

اتصال چوب با پیچ ام دی اف

برای اینکه بتوان با استفاده از قطعات چوبی وسایل مختلفی درست کرد باید قطعات چوبی را به یکدیگر متصل نمود. اتصالات چوبی انواع مختلفی دارند که در این مطلب قصد داریم به معرفی آن ها بپردازیم و هریک را با یکدیگر مقایسه کنیم.

 

انواع روش های اتصال چوب

به طور کلی اتصالات چوبی به چند روش متداول: لبه‌ای، فارسی بر و لب به لب و اتصال با پیچ و میخ تقسیم می گردد. گاهی اوقات هم برای اتصالات عادی مانند درست کردن جعبه های چوبی از اتصال چوب با چسب چوب استفاده مر شود.

 

 روش های اتصال چوب

 

• اتصال لبه‌ای چوب
اتصال لبه ای چوب یکی از ساده‌ترین نوع اتصالات چوبی می باشد . از این نوع اتصال معمولاً در جاهایی استفاده می‌شود که مشکلی با ایجاد درز بین چوب‌ها نداشته باشید.همچنین از این روش برای زمان هایی که لوازم مورد نیاز برای اتصالات پیچی در دسترس نباشد بسیار کاربرد دارد.

 

اتصال لبه‌ای چوب

 

• اتصال چوبی فارسی بر
اتصال فارسی بربه نسبت اتصال لبه ای اتصال بهتری به حساب می آید.برای اجرای این نوع اتصال باید چوب‌ها را با زاویه ۴۵ درجه برش، و در کنار هم قرار داد تا در نهایت حالت گونیایی یا ۹۰ درجه به دست آید. برای اتصالات کابینت آشپزخانه، قاب عکس، قاب پرده و سایر سازه‌های چوبی معمولا از این اتصال به همراه پیچ ام دی اف استفاده می‌شود.

 

اتصال چوبی فارسی بر

• اتصال چوب با پیچ ام دی اف
ام دی اف اصطلاحی است که معمولا در ساخت وسایل چوبی،بسیار مطرح می باشد. چوب های ام دی اف نوعی چوب می باشد که از ضایعات و خرده های چوب با ترکیب چسب رزین تحت فشار و حرارت به وجود آمده است.
از چوب ام دی اف معمولا در ساخت لوازم چوبی مانند: کابیتهای آشپزخانه، مبلمان و لوازم اداری، قفسه ها، دیوارپوش و کف پوش های ساختمان های امروزی و…استفاده می شود.

معمولا برای اتصالات وسایل از جنس ام دی اف از پیچ های ام دی اف استفاده می شود.پیچ های ام دی اف دارای مزایای زیادی می باشند و نصب بسیار آسانی نیز دارند.
چوب های ام دی اف ها وزن کمتری در مقایسه با چوب های معمولی دارند و برای نصب و محکم شدن نیز نیاز به ابزارهای خاصی ندارند و با پیچ های ام دی اف می توانند به خوبی نگه داشته شوند.
معمولا پیچ های ام دی اف چهارسو می باشند و دارای ساق های بلند و کشیده ای هستند و پیچ خوردگی های عمیقی بر روی آن ها وجود دارد.
معمولا پیچ های ام دی اف به علت جنسی که دارند تاب و مقاومتی مانند سایر پیچ ها ندارند و متناسب با تراکم ام دی اف ها ساخته می شوند.

نحوه ی اتصال پیچ ام دی اف

هنگامی که پیچ وارد بافت ام دی اف می شود، شیارهای روی پیچ برای جای گیری درون بافت چوب، فیبرهای فشرده و درهم تنیده را می شکافد.
برای انتخاب نوع پیچ ام دی اف باید طول و ضخامت پیچ ام دی اف را با اندازه، ضخامت و مقاومت ام دی اف مورد استفاده تطبیق داد. اگر پیچ ام دی اف قطر بزرگتر از گنجایش چوب ام دی اف را انتخاب کنید، به فیبرهای چوب فشار زیادی وارد می شود و موجب آسیب دیدن بافت ام دی اف می شود.
برای کاهش و از بین بردن آسیب وارده به ام دی اف، پیشنهاد می شود در ابتدای کار با دریل قسمت موردنظر بر روی ام دی اف را سوراخ کنید. برای این کار از مته ای استفاده کنید که تیز باشد و گرمای کمتری ایجاد کند.
توجه داشته باشید، قطر مته مورد استفاده باید کمتر از قطر پیچ ام دی اف باشد.سپس یک حفره با عمق کمتر از طول پیچ ایجاد کنید. سپس پیچ را به وسیله پیچ گوشتی برقی در حفره ایجاد شده قرار داده و محکم کنید.

 

اتصال پیچ ام دی اف

ویژگی های پیچ های عمومی

معمولا پیچ های ام دی اف در اندازه های ۱٫۵، ۲٫۵، ۳، ۴ و ۵ سانتی متری تولید و در بازار موجود می باشد و معمولا در بسته های ۵۰۰ تایی به فروش می رسد.
پیچ های ام دی اف با کیفیت بالا معمولا از آلیاژ کربن استیل ساخته می شوند که ترکیبی از: کربن، آهن و دیگر فلزات مقاوم است. این نوع آلیاژ مقاومت پیچ های ام دی اف را برای به کار گیری در ام دی اف ها بالا برده و از اکسیده شدن پیچ در برابر عوامل محیطی جلوگیری می کند.
رزوه های پیچ (شیارهای موجود در روی پیچ) های ام دی اف متناسب با طول بیشتر طراحی می شوند تا موجب افزایش پیشروی راحت تر، مقاومت بیشتری داشته باشند.

 

 پیچ های عمومی

 

چه زمانی بهتر است برای اتصالات از پیچ ام دی اف استفاده کرد؟
اگر فشار وارده به اتصالات چوبی کششی است، پیچ ام دی اف یکی از بهترین گزینه ها برای اتصالات چوبی به حساب می آید. معمولا پیچ ها در حالت طولی دارای مقاومت بسیار بالایی می باشند. همچنین رزوه‌های پیچ به‌خوبی در برابر فشار کششی مقاومت می‌کنند و دو قطعه را از هم جدا نمی‌کنند.
همچنین استفاده از پیچ و مهره در سازه‌های چوبی که دارای تنش باری زیادی هستند و یا دارای وزن بالایی می باشند کاربرد فراوانی دارد.

 

زمانی بهتر است برای اتصالات از پیچ ام دی اف

 

استفاده از پیچ های ام دی اف در فضای باز
امروزه به علت گسترش استفاده از وسایل چوبی مانند:آلاچیق،روف گاردن و… ، استفاده از میخ در اتصالات با توجه به ‌احتمال بالای زنگ زدگی ، به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.
معمولا تولیدکنندگان پیچ های ام دی اف، این پیچ ها را با روکش‌های مخصوص پیچ چوب را پوشش می‌دهند تا در برابر قطرات باران مقاومت خوبی داشته باشد.

مزایای پیچ ام دی اف برای اتصالات چوبی
پیچ ها مقاومت فشاری بالایی دارد.
پیچ مناسب برای اتصال صفحه های چوبی (ام دی اف، لترون، تخته فشرده، پلای وود و …) است.
پیچ ها در برابر زنگ زدگی مقاوم هستند و روکش روی آن از تماس فلز پیچ با رطوبت جلوگیری می‌کند.
پیچ ها در ابعاد و اندازه های مختلفی موجود هستند.
در صورت نیاز، پیچ راحت تر از میخ از پیچ جدا می‌شود.

معایب پیچ ام دی اف برای اتصالات چوبی
سر پیچ از بدنه آن بزرگ‌تر است و به همین دلیل بهتر است از پیچ برای قسمت نمای کار استفاده نکنید.
برای نصب پیچ نیاز به پیچ بند و نیروی ماهر است.
پیچ های انعطاف‌پذیر نیستند و تحمل نیروی زیاد از بغل را ندارند.

 

استفاده از پیچ های ام دی اف