دکتر هیلتی
پخش عمده میخ و چاشنی و لوازم یدکی تفنگ میخکوب

تاریخچه میخ | میخ در چه کسب و کارهایی کاربرد دارد؟

میخ ها نوع اصلی اتصال دهنده ها هستند و حداقل 3000 سال در ساخت و سازها به نوعی از آن ها استفاده می شود. انواع بسیار زیادی از این محصول وجود دارد که هر کدام برای اهداف خاص طراحی شده اند. آن ها مطابق نیاز، در طول ها و قطر و مدل های مختلف تولید می شوند.

امروزه آمار تولید میخ به بیش از یک میلیون تن در سال رسیده است که نشان دهنده اهمیت آن می باشد. در این مقاله به تاریخچه کاربرد میخ می پردازیم.

میخ چیست؟

میخ وسیله ای بسیار کاربردی است که در بسیاری از صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.
از این شی در کارهای مهندسی ، کارهای ساختمانی و کارهای چوبی برای چفت ، وصل کردن و محکم کردن دو شی یا چیز استفاده می گردد.

میخ یک مفتول فلزی است و ساختمان ساده آن به این صورت می باشد که یک سر آن تیز می باشد که به راحتی در داخل شی مورد نظر فرو رود و دو شی را به خوبی به هم وصل کند.

میخ ها با توجه به کاربرد آنها و اینکه در چه نوع جنسی فرو خواهند رفت دارای انواع مختلفی هستند و جنس آنها می تواند از آهن ، فولاد ، برنج و یا آلومینیوم باشد.

تاریخچه میخ

اولین استفاده از میخ به چندین هزار سال پیش بر می گردد و اولین نشانه های استفاده از ان که کشف شده است مربوط به تقریبا 3000 سال پیش در خاورمیانه می باشد.

در زمان های بسیار دور به علت اینکه تکنولوژی ساخت میخ مثل امروز نبوده و به این وسیله خیلی نیاز بوده ، ساختن آن بسیار دشوار بوده و برای مردم نیز بسیار با اهمیت و با ارزش بوده است است.

در رابطه با ارزش این شی گفته شده است که در زمان های قدیم در جاهایی که از میخ استفاده کرده بودند و قصد تخریب آن مکان ها را داشتند ، آن مکان را آتش می زدند تا بتوانند میخ های استفاده شده در آنجا را دوباره به دست بیاورند.

ارزش این جنس همیشه در طول تاریخ برای بشر با اهمیت بوده و تاکنون کسی نتوانسته برای آن، وسیله ای به عنوان جانشین انتخاب کند که علاوه بر ساختار ساده و کارکرد آسانی که دارد ، کاربرد بالایی داشته باشد.

امروزه آمار تولید میخ به بیش از یک میلیون تن در سال رسیده است که نشان دهنده اهمیت آن می باشد.

تاریخچه میخ | میخ در چه کسب و کارهایی کاربرد دارد؟

روش ساخت انواع میخ

امروزه بیشتر این محصولات از سیم فولادی ساخته می شوند .قطعات بزرگ فولاد در دستگاه وارد می شوند و آن را به طول های مختلف برش می دهد.

گریپرس قطعه سیم را محکم نگه می دارد در حالی که یک چکش قدرتمند به انتهای پروژکتور برخورد می کند و آن را صاف می کند تا سر میخ را تشکیل دهد. سپس به جلو حرکت می کند و دو چاقو روی آن همگرا می شوند و آن را به طول مناسب برش می دهند و نوک میخ را تشکیل می دهند.

بیشتر این محصولات از جنس استیل ساخته شده اند. میخ های سنگ تراشی که در بتن یا سنگ تراشی استفاده می شود، از جنس استیل مخصوص ساخته شده اند. بعضی از آن ها مانند میخ بام گالوانیزه هستند. این بدان معنی است که سطح  این میخ ها برای جلوگیری از زنگ زدگی با روی روکش می شوند.

این محصولات معمولاً برای اتصال تکه های چوب یا چسباندن مواد دیگر به چوب و در صنعت و ساختمان سازی استفاده می شوند. انواع بسیار متنوعی وجود دارد زیرا این محصولات برای امور مختلف استفاده می شوند. انواع مختلفی برای مصارف تخصصی ساخته شده اند.

معرفی انواع میخ

میخ هایی که در مبلمان و کارهای ظریف و کابینت استفاده می شوند دارای سرهای بسیار کوچکی هستند که در کار نهایی خود را نشان نمی دهند.

این محصولات دارای سرهای بسیار کوچکی هستند و در مواقعی که جلوه میخ در کار ناخوشایند است استفاده می شوند.

میخ های بام دارای سرهای بسیار بزرگی هستند. این محصولات برای پشت بام استفاده می شوند. سر بزرگ ماده نازک را در خود نگه می دارد و از پاره شدن آن جلوگیری می کند. بعضی از ابزار ها دارای دو سر هستند.

سر بالای آن بالای سطح کار باقی می ماند تا بتوانید آن را به راحتی بکشید. از انواع دو سر برای نگه داشتن داربست و سایر سازه های موقتی در کنار هم استفاده می شود.

بیشتر این محصولات دارای شکاف یا شیارهایی در نزدیکی سر هستند به طوری که آنها را بهتر نگه می دارند. بعضی از آنها برای قدرت نگه داشتن اضافی دارای شیارهای پیچشی هستند.

میخ های مخصوص سخت شده که برای بتن ریزی یا سنگ تراشی ساخته می شوند. دارای یک ساقه بلند به صورت باریک هستند.

همچنین میخ های مخصوص دو سر برای سازه های موقتی وجود دارد.

تاریخچه میخ | میخ در چه کسب و کارهایی کاربرد دارد؟

انواع مخصوص این محصولات شامل موارد زیر است:

اتصالات: بسیار باریک که یک ظاهر شسته و رفته را فراهم می کند. و به طور معمول برای کارهای سریع مورد استفاده قرار می گیرد.

میخ کاپ یا پونز: شامل یک کلاه پلاستیکی است و معمولاً برای استفاده در پارچه های ساختمانی استفاده می شود.

میخ های دوسر: که برای اتصال وسایل یا لوازم داخلی مورد استفاده قرار می گیرند.

میخ فرش: همچنین به عنوان قلاب فرش نیز شناخته می شود، از آنها برای نگه داشتن فرش در مناطقی مانند گوشه ها و پله ها استفاده می شود.