دکتر هیلتی
پخش عمده میخ و چاشنی و لوازم یدکی تفنگ میخکوب

راهنمای خرید تفنگ میخکوب

راهنمای خرید تفنگ میخکوب

تفنگ میخکوب ابزاری هوشمند برای کوبیدن میخ است که این کار را با سرعت و دقت بالایی انجام می دهد. با استفاده از این ابزار قادر خواهید بود در روز بیش از هزار میخ را به شکل دقیق و بدون ایراد بر سطوح مختلف بکوبید. البته بنا به نوع کاربرد مورد نظر انواع تفنگ میخکوب و انواع میخ مورد استفاده را باید انتخاب نمایید.

در ادامه این مطلب از سایت دکتر هیلتی قصد داریم به ارائه راهنمای جامع خرید تفنگ میخکوب بپردازیم، پس با ما همراه باشید.

انتخاب تفنگ میخکوب مناسب

انتخاب تفنگ میخکوب مناسب

میخکوب ها که با نام تفنگ میخکوب نیز شناخته می شوند، در انواع مختلف با قدرت و کاربردهای متنوعی تولید می شوند. برای انتخاب بهترین گزینه در راهنمای خرید تفنگ میخکوب بهتر است با انواع این محصولات آشنایی پیدا کنید.

انواع میخکوب از نظر محفظه نگهدارنده میخ

محفظه نگهدارنده میخ در انواع دستگاه میخکوب به دو نوع تقسیم می شود:

1. میخکوب نواری

میخکوب های نواری از خشاب هایی استفاده می کنند که در آن میخ ها به شکل یک نوار بلند در داخل میخکوب قرار می گیرند. نوارهای کاغذی، پلاستیکی یا سیمی این میخ‌ ها را کنار یکدیگر نگه می دارد. این نوع پیکربندی در میخکوب نواری وزن میخ ها را توزیع می کند و حمل آن را نسبت به میخکوب کویل ساده تر نموده است.

2. میخکوب سیم پیچی (کویل)

میخکوب های کویل که با نام میخکوب سایدینگ هم شناخته می شوند، از خشاب هایی استفاده می کنند که در آن میخ ها به صورت سیم پیچ انعطاف پذیر کنار هم قرار گرفته اند. این نوع میخکوب جمع و جورتر است و قابلیت کار در مکان های بیشتری نسبت به میخکوب نواری دارد.

انواع میخکوب از نظر کاربرد

انواع میخکوب از نظر کاربرد

تفنگ های میخکوب تجهیزاتی بسیار کاربردی و همه کاره هستند. برخی از آنها در کاربردهای سنگین با حجم بالا به کار می روند و برخی دیگر برای کارهای کوچک مفید هستند. در راهنمای خرید تفنگ میخکوب توجه به نوع کاربرد این ابزار نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

  • میخکوب برای ساخت یا قاب بندی
    این نوع میخکوب ها که به میخکوب های فریمینگ شناخته می شوند، برای کارهای بزرگ مثل ساخت عرشه، قاب بندی و ساخت اتاق جدید در خانه به کار می روند.
  • میخکوب های پرداخت یا مونتاژ
    میخکوب های فینیشینگ یا پرداخت از میخکوب های قاب بندی سبک تر هستند و برای مونتاژ مبلمان، نصب کابینت و تزیینات به کار می روند.
  • منگنه ها، میخ‌کن ها و میخکوب های براد(میخ های زیر پهن)
    این ابزارها جمع و جور هستند و برای کارهای دقیق و ظریف به کار می روند. همچنین به میخ های مخصوص نیاز دارند.
  • میخکوب های سقفی
    میخکوب سقفی برای نصب توفال های سقف کاربرد دارد.
  • میخکوب های کفپوش
    با این نوع میخکوب، فرایند نصب کفپوش سرعت می گیرد. این نوع میخکوب کوچک و دستی هستند و قابلیت نصب میخ در فضاهای کوچک را فراهم می کند. البته این میخکوب ها فضای ذخیره میخ ندارند و بعد از هر بار نصب میخ باید میخ جدید بر روی آن قرار دهید.

مرکز پخش میخ و چاشنی دکتر هیلتی

انواع میخکوب از نظر منبع تغذیه

منبع تغذیه یک تفنگ میخکوب فاکتور مهمی است که میزان قدرت و نوع کاربرد آن را تعیین می کند. تفنگ های میخکوب از نظر نوع منبع تغذیه به چهار دسته زیر تقسیم می شوند:

1. میخکوب بادی

میخکوب بادی میخ ها را توسط هوای تحت فشار یک کمپرسور هدایت می کند. درجه بندی کمپرسور برای فشار (بر حسب پوند بر اینچ مربع یا PSI) و حجم (بر حسب فوت مکعب در دقیقه یا CFM ) باید برابر یا بیشتر از نیازهای میخکوب باشد. اگرچه میخکوب بادی قدرت بالایی دارد و قادر به انجام کارهای سنگین است، اما شیلنگ هوای کمپرسور امکان جابجایی شما را محدود می کند.

2. میخکوب شارژی

یک تفنگ میخکوب شارژی امکان جابجایی بیشتری را نسبت به مدل های بادی و برقی برای شما فراهم می کند. این نوع میخکوب زمان راه اندازی سریعی دارد، اما قدرت کمتری نسبت به میخکوب بادی ارائه می دهد.

3. میخکوب های گازی

تفنگ میخکوب گازی نیز مانند میخکوب شارژی بدون سیم و شلنگ هوا است و امکان جابجایی در حین کار را دارد. این میخکوب ها از احتراق گاز برای کوبیدن میخ استفاده می کنند و به این شکل است که گاز تزریق شده از یک کارتریج گاز یکبار مصرف، برای ایجاد نیروی محرکه لازم می سوزد. تفنگ میخکوب گازی می تواند برای کارهای سنگین به اندازه کافی قدرتمند باشد.

4. میخکوب برقی

این مدل از تفنگ میخکوب نسبت به دو مدل دیگر سروصدای کمتری دارد، همچنین قیمتشان نیز کمتر است. مانند میخکوب شارژی قدرت کمتری دارد، اما وجود کابل برق کاربرد آن را نسبت به نوع شارژی محدود کرده است. البته همین ویژگی و وزن کمتر این میخکوب ها موجب می شود برای کارهای کوچکتر از آنها نیز استفاده شود.

انواع تفنگ میخکوب از نظر نحوه شلیک

انواع تفنگ میخکوب از نظر نحوه شلیک

آشنایی با روش های مختلف شلیک میخ در تفنگ میخکوب به شما کمک می کند تا ابزار مناسب برای پروژه های خود را انتخاب نمایید و از شلیک های تصادفی جلوگیری کنید. سازندگان مختلف ممکن است اصطلاحات متفاوتی را برای روش های شلیک به کار ببرند. با این حال در اکثر تفنگ های میخکوب روش شلیک به عملکرد دو بخش کنترلی بستگی دارد.

این دو بخش شامل ماشه و نوک ایمنی (سر میخ) که روی سطح کار فشار می دهید است. در ادامه این بخ از راهنمای خرید تفنگ میخکوب، انواع روش های شلیک در میخکوب را مورد بررسی قرار می دهیم:

  • روش شلیک تماسی یا ضربه ناگهانی
    این روش سرعت کار را افزایش می دهد، اما متناسب با آن ایمنی کاهش یافته و کنترل آن دشوار است. همچنین در این روش احتمال شلیک تصادفی نسبت به روش های دیگر بیشتر است. تا زمانی که ماشه را فشار داده اید، هر تماس نوک ایمنی (سر میخ) روی سطح کار، یک میخ را شلیک می کند.
  • روش شلیک تک ترتیبی
    شلیک تک ترتیبی از شلیک ناخواسته میخ ها جلوگیری می کند. برای شلیک اولین میخ باید نوک ایمنی (سر میخ) و ماشه را به ترتیب به کار گیرید؛ یعنی ابتدا نوک ایمنی را روی سطح قرار دهید، سپس ماشه را فشار دهید. سپس می توانید برای ادامه کار نوک ایمنی را روی سطح کار فشار دهید و برای هر شلیک میخ جدید، فقط ماشه را دوباره فعال کنید.
  • روش شلیک تک حرکتی
    این روش مانند روش شلیک تک ترتیبی است با این تفاوت که برای شلیک اولین میخ میتوانید نوک ایمنی (سر میخ) و ماشه را به هر ترتیبی اجرا کنید.
  • شلیک تمام ترتیبی
    این روش شلیک با نیاز به فعال سازی متوالی نوک ایمنی و ماشه برای هر شلیک، ایمنی بیشتری را برای شما فراهم می کند. در این روش برای شلیک چندین میخ، شما باید بعد از شلیک اولین میخ نوک ایمنی و ماشه را رها کنید و سپس آنها را با ترتیب صحیح دوباره فعال کنید. این روش اگرچه سرعت کاری مانند روش تماسی ندارد، اما روشی بسیار ایمن برای کار با تفنگ میخکوب است.
  • میخکوب های کوچکتر که با ماشه کار می کنند، نوک ایمنی (سر میخ) ندارند. آنها از یک یا دو ماشه برای شلیک میخ و منگنه استفاده می کنند. در ابزارهای تک ماشه، کشیدن ماشه یک میخ را شلیک می کند و در ابزارهای دوماشه نیاز است که ماشه ها را به ترتیب بکشید.

برخی از میخکوب ها امکان انتخاب روش شلیک متناسب با پروژه و مهارت کاری اپراتور را برای کاربران فراهم نموده اند.

از جمله موارد دیگری که در هنگام خرید تفنگ میخکوب بهتر است به آن توجه داشته باشید، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

1. وزن و اندازه تفنگ میخکوب
2. سرعت تفنگ میخکوب
3. قدرت میخکوب
4. نوع و ظرفیت خشاب
5. نحوه کوبیدن میخ
6. اندازه ماشه تفنگ میخکوب
7. امکان تنظیم عمق نفوذ میخکوب
8. قیمت میخکوب
9. مارک های معتبر تفنگ میخکوب

برای خرید تفنگ میخکوب متناسب با پروژه خود، تمام انواع این محصولات را از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار دهید. با کمک راهنمای خرید تفنگ میخکوب می توانید ابزاری درست انتخاب کنید و از هدر رفتن بودجه خود جلوگیری نمایید. مجموعه دکتر هیلتی با ارائه انواع محصولات تفنگ میخکوب، ماشه و چاشنی و… می تواند شما را در تصمیم گیری درست راهنمایی نماید.

سوالات متداول

خشاب میخ در تفنگ های میخکوب به چند صورت وجود دارد؟

خشاب یا محفظه نگهدارنده میخ در تفنگ های میخکوب به دو صورت نواری و کویل(سیم پیچی) وجود دارد.

کدام نوع تفنگ میخکوب قدرت بیشتری دارد؟

میخکوب های بادی نسبت به سایر نمونه های تفنگ میخکوب قدرت بیشتری دارند.

میخکوب شارژی و گازی چه مزیتی نسبت به تفنگ میخکوب بادی دارند؟

به خاطر نداشتن سیم یا شلنگ هوا امکان جابجایی در حین کار با این تفنگ های میخکوب راحت تر است.

کدام روش شلیک در تفنگ میخکوب بیشترین سرعت کار را در اختیار کاربر قرار می دهد؟

روش شلیک تماسی یا ضربه ای بیشترین سرعت و البته ایمنی کمتری را فراهم می کند.

کدام روش شلیک در تفنگ میخکوب بهتر است؟

انتخاب بهترین روش شلیک در بین تفنگ های میخکوب بسته به میزان سرعت مورد نظر برای کار و سطح ایمنی اپراتور با توجه به مهارت فرد متفاوت خواهد بود.